Skip to main content
  • Nieuws
  • Grensverleggende bruggenbouwer tussen Vlaanderen en Duitsland

Grensverleggende bruggenbouwer tussen Vlaanderen en Duitsland

  • 30/03/2022

Met een gestructureerd plan van aanpak Vlaamse ondernemers klaarstomen voor de Duitse markt. Dat is de ambitie van Markus Schiemann. Geboren en opgegroeid in Duitsland, maar al twaalf jaar een vaste stek in Maasmechelen. Dat maakt van Markus de ideale matchmaker tussen Vlaamse en Duitse bedrijven. Een portret. 

markus schiemann
Markus Schiemann van Schiemann

 

In feite moeten we Markus Schiemann als ‘doorstarter’ omschrijven. Maak kennis met een ervaren ondernemer met meer dan twintig jaar ervaring in operationeel en managementwerk in de verkoop, ontwikkeling en industrialisatie bij onder meer internationale automotive, software- en technologiebedrijven. “Ik was de voorbije tien jaar actief als interim manager voor Duitse bedrijven, en heb de voorbije decennia met mensen in Duitsland, Spanje, Italië, Engeland, de Scandinavische landen en Azië gewerkt. Omdat ik ook in landen als Cuba, Pakistan en Turkije geleefd heb, spreek ik – dankzij mijn ruime internationale ervaring – vlot zes talen en heb ik de skills in huis voor efficiënte communicatie en relatiemanagement. Zakelijke problemen op een oplossingsgerichte, gestructureerde én creatieve manier oplossen, dat geeft me energie!”

Covid-19 als game changer

Voor veel ondernemers waren de voorbije twee jaar geen wandeling door het park. Ook niet voor Markus. De coronapandemie hakte er stevig in. Deze periode was zelfs zo ingrijpend dat hij professioneel de ‘reset’-knop indrukte en radicaal voor een nieuwe uitdaging ging. “Net zoals bedrijven de sprong wagen om nieuwe markten aan te boren, zette ik de stap naar een nieuwe doelgroep, om mijn eerder opgebouwde expertise volop te delen. Naar een nieuwe kernactiviteit moest ik niet lang zoeken: omdat ik zowel de Duitse als Vlaamse cultuur zeer goed ken, startte ik met het adviseren van bedrijfsleiders om succesvol zaken te doen met onze Duitse buren. Die overstap van interim manager in Duitsland naar een dienst voor Vlaamse ondernemers geeft mij zeer veel voldoening en heb ik me nog geen seconde beklaagd.”

“Een niche-aanpak, inzet op eigen sterktes en een doelgericht plan van aanpak zijn de pijlers van succes.” 

Grensverleggende bruggenbouwer

Gestructureerd. Transparant. Creatief. Met die drie trefwoorden omschrijft Markus zichzelf. “Vanwege mijn achtergrond als ingenieur hou ik van het analyseren van vraagstukken en het oplossingsgericht uittekenen van structuren. Tegelijk geniet ik ervan om samen met klanten en andere stakeholders op zoek te gaan naar creatieve oplossingen voor uitdagingen. Met deze diensten is mijn opzet vrij eenvoudig: hoe help ik Vlaamse ondernemers op een duurzame en succesvolle manier voet aan de grond te krijgen in Duitsland? Ik ga een stap verder dan de klassieke incubatoren die bedrijven bijstaan. Ik werk aan een praktijkgericht stappenplan om de Duitse markt te betreden, en via mijn netwerk kunnen alle taken operatief uitgevoerd worden. Met dit plan en de operatieve uitvoering geef ik mijn klanten niet alleen de nodige tijd om verder aan hun eigen zaak te werken, maar ook overzicht en transparantie over doelen, acties, en resultaten én de kans zonder vaste personeelskosten hun business op te starten.”

Champions League van ondernemerschap

Zo’n gestructureerd plan van aanpak is volgens Markus een absolute must voor ondernemers die de eerste stappen richting Duitsland zetten of hun bestaande handelsactiviteiten een boost willen geven. “De Duitse markt is een enorme markt, met 83 miljoen inwoners die verspreid wonen en werken over zestien deelstaten. Het land – twaalfmaal de oppervlakte van België – is synoniem met welvaart, economische vooruitgang, export, creativiteit en hoge kwaliteitseisen. Ik wijs mijn klanten erop dat ze supervoorbereid en -georganiseerd voor de dag moeten komen, met ideeën die het verschil maken ten opzichte van Duitse concurrenten. Of om het in voetbaltermen te zeggen: in Duitsland kom je in de Champions League van het ondernemerschap terecht…”

“Kennis van de Duitse taal opent weliswaar vele deuren, maar het is vooral toewijding die je een voorsprong oplevert.” 

Van behoefteanalyse tot monitoring

Markus heeft hard gesleuteld aan het advies dat hij zijn klanten aanbiedt. “Ik vertrek bij elke klant vanuit dezelfde basisvraag: ‘Bent u klaar om zaken te doen in Duitsland?’ Het antwoord op die vraag hangt niet zozeer ervan af – hoe evident het ook klinkt – of je een goede kennis van de Duitse taal hebt. Het helpt om de taal van de toekomstige klanten te spreken, omdat je meteen een streepje voor hebt. Veel belangrijker is dat je je bewust bent over het feit dat het hier over een investering van tijd, resources en energie van jouw onderneming gaat. Daarom maak ik samen met mijn klanten werk van een grondige concurrentie- en behoefteanalyse, werken we aan een duidelijke segmentatie en aan een communicatieflow. Wij brengen alles in kaart en kijken naar de tijd en de financiële middelen die voor deze activiteiten nodig zijn. Hier komt dan regelmatig het punt van bewustwording te voorschijn: er is committment nodig! En daar speel ik mijn kennis, ervaring en netwerk uit om snel op wijzigingen en opportuniteiten in de Duitse markt in te gaan.”

Voka als begeleider en klankbord

Markus beseft dat hij een uitstekende Global Ambassador Duitsland voor Voka – KvK Limburg zou kunnen zijn. “Ik ben geboren in Hamburg, heb in Hannover gestudeerd en woonde onder meer in Wiesbaden en Keulen. Over de cultuurverschillen in mijn vaderland kan ik een extra artikel vullen” (lacht). Als een klant me vraagt hoe hij of zij een echte Duitser wil leren kennen, geef ik steeds de raad om het binnenland in te trekken, weg van de grootsteden of geïndustrialiseerde gebieden. Deze en andere tips deel ik met plezier tijdens de netwerkevents die Voka organiseert, onder andere in het Beyond Borders-traject. Als ik mijn collega-ondernemers nog één tip mag geven: in Duitsland is het essentieel om voor een niche te kiezen en op basis daarvan een netwerk uit te bouwen en op te schalen. Want vanuit zo'n niche-aanpak kan je je als buitenlandse ondernemer immers beter onderscheiden.”

“Voor de opstart van mijn zaak waren de netwerkmomenten, bijvoorbeeld bij Voka, enorm waardevol. Ik ga me alleszins blijven inschrijven op nieuwe Voka-netwerkevents. Inspirerende zakelijke ideeën uitwisselen en nieuwe contacten leggen is en blijft immers belangrijk, zowel in Vlaanderen als in Duitsland.” 

Startende ondernemers: met Bryo geslaagd

Als beginnende ondernemer heb je vaak nood aan extra begeleiding en praktijktips om jouw zaak – met bijbehorende producten of diensten – succesvol uit de startblokken te doen schieten.

Bryo, de Voka-community voor startende ondernemers, biedt je extra gemoedsrust en comfort. Als deelnemer aan Bryo krijg je begeleiding bij alle uitdagingen die op je weg liggen bij de opstart en groei van je eigen start-up. Naast de bijeenkomsten brengen we jou in contact met ervaren ondernemers, experten en potentiële investeerders. Met individuele vragen kan je ook steeds terecht bij jouw Bryo-coach.

Maak nu kennis met onze verschillende trajecten StandUp, StartUp en ScaleUp voor een startersbegeleiding op maat!

Meer info: klik hier

Contactpersoon

Joeri Stoop

Senior adviseur eigenaars-ondernemers

Artikel uit publicatie