Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Grensoverschrijdend vervoer van goederen: Incotermsregel Ex Works uitgelegd

Grensoverschrijdend vervoer van goederen: Incotermsregel Ex Works uitgelegd

  • 01/02/2023

Bij zakendoen met buitenlandse zakenpartners hoort vaak grensoverschrijdend vervoer van goederen. Hierbij is het belangrijk om goede afspraken te maken over wie verantwoordelijk is voor het regelen van dit vervoer, inclusief bijbehorende kosten, en wie het risico draagt van eventuele schade of verlies.

De Incoterms, opgesteld door de International Chamber of Commerce (ICC), bieden een duidelijk kader om afspraken op papier te zetten. In totaal zijn er elf Incoterms beschikbaar, waarbij elke Incoterm regel specifieke krijtlijnen uitstippelt voor koper en verkoper. Ex Works (EXW) is er een van.

Weinig verplichtingen voor verkoper

Kenmerkend voor de Incotermsregel Ex Works (EXW) – in Vlaanderen bekend als Af Fabriek – is dat de verkoper van goederen weinig verplichtingen heeft. Hij hoeft zijn goederen alleen maar op een afgesproken plaats – vaak zijn eigen bedrijfspand, werkplaats of opslagruimte – klaar te zetten voor de koper. Die laatste partij moet daarna het transport zelf regelen.

'Onvriendelijke' Incotermregel voor koper

Met andere woorden: de koper moet alle kosten, verbonden aan het vervoer naar de eindbestemming, zelf dragen. Dat geldt ook voor het risico op verlies of schade aan de goederen vanaf het moment van ontvangstname van de goederen. Zelfs voor het laden is de koper zelf verantwoordelijk bij toepassing van Ex Works. Deze Incoterm-regel is toepasbaar voor alle vormen van vervoer, dus over weg, water, spoor en via lucht.

Advies: minimaal FCA

Het is duidelijk dat Ex Works geen gunstige Incoterm-regel is voor de koper. Douanespecialisten raden daarom aan om, zeker bij zakendoen bij leveranciers of klanten buiten de EU, minimaal de Incoterm-regel Free Carrier (FCA) af te spreken met de verkopende partij. Bij FCA is de verkoper verantwoordelijk voor het regelen van de uitvoerformaliteiten en de eventuele uitvoerdocumenten. Ook is hij verantwoordelijk voor het laden van de goederen in het vervoermiddel op de afgesproken plaats.

EXW en internationale betalingen

EXW gaat moeilijk samen met de internationale betalingsvormen Letter of Credit (L/C) en documentair incasso. Bij deze betalingsvormen gebeurt de betaling op basis van aangeboden handelsdocumenten. De verkoper moet deze documenten aanleveren bij zijn bank. Zijn bank stuurt deze vervolgens door naar de bank van de koper.
Omdat bij EXW de verkoper niet verantwoordelijk is voor het regelen van het transport, beschikt hij mogelijk niet over een handelsdocument (zoals bijvoorbeeld een transportdocument). Als dit ontbreekt, loopt hij het risico dat de bank niet uitbetaalt.

Wil je jouw kennis over Incoterms uitdiepen of updaten?

Noteer dan zeker 16 februari 2023 in jouw agenda. Op die datum organiseert Voka – KvK Limburg in Hasselt een grondige opleiding over dit thema, met aandacht voor de raakvlakken tussen Incoterms en de btw- en douanewetgeving.

Contactpersoon

Amber Zentjens

Adviseur internationalisatie

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie