“Generation Y bevestigt belang van open mindset”

10/10/2018

Koen (36) en Stijn (28) Renier startten twee jaar geleden met KRIOS Automation. Dat buigt zich over
automatiseringsprojecten voor de automobielindustrie. Als future leaders volgden de broers het opleidingstraject Generation Y. “Onbewust heeft dat een impact op hoe we de zaken nu aanpakken,” zegt Stijn.

1
“Op vlak van strategie kijk ik nu veel meer op
lange termijn.”
Koen Renier, KRIOS Automation

In hun gloednieuw bedrijfsgebouw in Genk ontmoeten we de twee automatiseringsspecialisten. Samen met twee andere vennoten zijn ze de zaakvoerders van deze ‘startup’. “Maar voordien waren we allemaal als freelancers actief in de sector, eentje zelfs al meer dan 30 jaar. Door samen te werken krijgen we nu de mogelijkheid om aan grotere projecten te werken,” vertelt Koen.

Stijn vult aan: “We hebben expertise op elektrisch en mechanisch vlak, maar ook in de software. Dat is bovendien ons uitgangspunt. We vertrekken vanuit wat een machine in theorie moet kunnen en zoeken vervolgens in onze expertises naar de juiste oplossingen.”

Efficiëntiewinst
KRIOS Automation werkt aan automatiseringsprojecten voor de automobielsector. “We bouwen productielijnen en conveyor-systemen. De studie, assemblage en installatie van die machines doen we allemaal zelf. Die 360°-benadering werkt veel efficiënter,” zegt Koen.

“Onze grootste klant is momenteel Volvo Cars in Gent. Daar hebben we de afgelopen maand nog gewerkt aan een project. Daarvoor doen we beroep op medewerkers in onderaanneming. Dan lopen er al gauw 20 tot 30 personen rond die je moet delegeren,” vertelt Stijn.

Future leaders
Het jonge ondernemersduo proefde de afgelopen twee jaar dus van leiderschap. Om die skills te verbeteren en te verbreden stapten ze in het Generation Y-traject van Voka – KvK Limburg. Dat focust op de future leaders die tot de generatie Y, geboren tussen 1980 en 2000, behoren. In totaal komen er drie thema’s aan bod: persoonlijke groei, organisatieontwikkeling en strategie.

2Koen: “Bij de sessies rond persoonlijke ontwikkeling leerde ik mijn sterktes en zwaktes kennen. Dat was confronterend, maar maakte van mij een betere zaakvoerder. Op vlak van strategie kijk ik nu veel meer op lange termijn. Het was ook interessant om te zien dat Stijn en ik op dezelfde golflengte zitten.”

Stijn: “Je gaat na Generation Y de zaken onbewust anders aanpakken. Bovendien leer je dat een open mindset niet onbelangrijk is. Ieder thema of onderwerp moet bespreekbaar zijn. Uiteindelijk bespreek je ook heel wat zaken met de andere deelnemers en zie je dat we allemaal dezelfde moeilijkheden ervaren, ondanks de verschillende sectoren.”

“Klopt, daarnaast was leiding geven ook nieuw voor ons. Door het traject zal ik onze medewerkers voortaan anders benaderen. Al is het maar door op tijd en stond de vraag te stellen hoe zij het werk ervaren. Daar komen vaak interessante inzichten uit,” besluit Koen.


“Van persoonlijk leiderschap over organisatieontwikkeling naar strategie”
Generation Y is een groeitraject op maat van (toekomstige) managers en (toekomstige) eigenaar-ondernemers. Je staat stil bij jezelf als leider en je leert hoe de eigen organisatie verder te ontwikkelen. Dit doe je in een beperkte groep van young potentials. Concreet zijn dat drie keer drie dagen in de periode van februari tot en met mei 2019.

Meer info:
Kom kennis maken op 6 november tijdens de infosessie.
www.voka.be/limburg/generationy of axelle.henrard@voka.be (+32 479 71 34 54).

Tags