Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Geen plaats voor seksisme in Brussel
Geen plaats voor seksisme in Brussel
  • 10/12/2019

Geen plaats voor seksisme in Brussel

Brussel moet veiliger zijn voor meisjes. Er is geen plaats voor seksuele intimidatie. Dat was het opzet van de sensibiliseringscampagne ‘BruxELLES’. Een samenwerking tussen Plan International België, Canon, equal.brussels en MIVB. Plan International België zet sterk in op gelijkheid van meisjes, naast kinderrechten in het algemeen. De ontwikkelingsorganisatie rekent op bedrijven om mee te werken.

Plan International is een sterk merk in de wereld van ngo’s en ontwikkelingssamenwerking. Plan is wereldwijd actief in meer dan 70 landen in Afrika, Azië en Latijns- Amerika. Samen met zo’n 90.000 lokale gemeenschappen werken lokale medewerkers aan concrete oplossingen voor kinderen, gezinnen en gemeenschappen. Met structurele programma’s rond onderwijs, bescherming en noodhulp werden er in 2018 meer dan 34 miljoen kinderen geholpen.

Wereldwijd haalde de ngo vorig jaar 833 miljoen euro op en de trend is stijgende. De belangrijkste bron zijn giften van particulieren, met als bekendste formule het ‘Plan Ouderschap’. Daarbij bouw je als Plan Ouder een persoonlijke band op met een Plan Kind. Met jouw maandelijkse bijdrage, steun je projecten in de regio waar het kind woont.

Plan heeft een belangrijke Belgische afdeling, met hoofdkantoor in Brussel. De Belgische afdeling is ambitieus. “We mobiliseren een 20 miljoen euro op jaarbasis”, vertelt Jochem Roels, directeur businessdevelopment, in een gesprek op zijn kantoor in de Ravensteingalerij. “Vandaag hebben we 52 medewerkers in België en dankzij de stijgende inkomsten kunnen we meer projecten opzetten voor kinderen.”

Samenwerking met bedrijven

Er wordt meer ingezet op inkomsten uit bedrijven, stichtingen en legaten. Vorig jaar kon Plan België op die manier ongeveer 800.000 euro ophalen bij bedrijven. Een nieuw accent is het aangaan van structurele partnerschappen. Heel wat bedrijven willen hun steentje bijdragen aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de VN. Dit kan door een partnerschap met Plan, bv. door de medewerkers van een bedrijf te linken aan themadagen of acties, marketing en communicatiecampagnes. Er worden ook projecten in eigen land opgezet. Belangrijke focus gaat naar gelijke kansen voor meisjes. Zo werd een project rond gendergelijkheid opgezet met Canon, de Japanse producent van camera’s en kopieerapparaten. “Via fotografie en positieve storytelling kaarten jongeren belangrijke thema’s aan en willen ze zorgen voor verandering in de maatschappij. In deze filosofie vulden Canon en Plan International België elkaar perfect aan”, zegt Emma Hope, EMEA Sustainability Manager, Canon. Het project kreeg ook de steun van equal.brussels, de Brusselse regionale overheidsdienst voor gelijke kansen.

In dit project – BruxELLES – hebben 14 jongeren seksuele intimidatie in Brussel in beeld gebracht. Met hun foto’s en quotes trokken ze naar het Brussels Parlement voor een hoorzitting om hun aanbevelingen voor te stellen. Dat leidde tot een resolutie, unaniem goedgekeurd, voor de aanpak van seksuele intimidatie bij de diensten van het Brusselse gewest en de MIVB. Samen met de MIVB zetten de jongeren ook een sensibiliserende, campagne op over wat je kan doen als je seksuele intimidatie ziet gebeuren in de metro of de bus aan de hand van affiches in de stations. 

Dit project zal een vervolg krijgen met de ontwikkeling van een app aan de hand waarvan jongeren onveilige en veilige plekken in Brussel en andere steden in kaart brengen. “We dromen ervan dat ook de jongerenactivisten van Plan International in gesprek gaan met bedrijven rondom gendergelijkheid”, aldus nog directeur Jochem Roels.

Download de CSR-brochure van Plan International met tal van voorbeelden voor een samenwerking op maat

Artikel uit publicatie

BMW Brussels
ING
Logo Mensura
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Federale Verzekering