Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Gaming, gat in de markt voor adverteerders
adshot
  • 18/09/2019

Gaming, gat in de markt voor adverteerders

Je kan er niet meer om heen: influencers zijn voor merken belangrijker dan ooit. Op sociale media prijzen ze bijvoorbeeld een nieuwe gezichtscrème aan of vertellen ze jou hoe geweldig hun nieuwe sportschoenen zijn. Maar ook in gaming is influencer marketing aan het groeien. Met Adshot is er nu een platform beschikbaar dat de drempel om te adverteren in die toekomstige markt verlaagt. En dat dat een goed idee was, is gebleken: onlangs haalde Adshot 320.000 euro

“Tot twee jaar geleden werkte ik in de marketing en hield ik me vooral bezig
met Google Ads, het online-advertentieprogramma van Google”, vertelt co-founder Axel Gekiere. “Op een bepaald moment had ik een klant die computeronderdelen apart verkocht, iets wat typisch gamers aanspreekt. Maar wat ik ook deed op Google Ads, niets werkte. Ik moest het dus over een andere boeg gooien. Heel wat jaren daarvoor had ik zelf YouTube-filmpjes gemaakt over gaming, dus ik dacht: “Als ik nu eens met iemand kan samenwerken die dat nu doet, zou dat niet beter werken?”. Daaruit is het idee van Adshot geboren.” Intussen is Adshot gegroeid tot een performant platform dat merken samenbrengt met influencers zodat ze heel snel en eenvoudig een advertentiecampagne kunnen opzetten. Registratie op het platform is voorlopig gratis, zowel voor merken als voor influencers, dus iedereen die  geïnteresseerd is, kan eens een kijkje nemen op het platform. Axel: “Veel mensen denken dat adverteren in gaming enkel voor de grote merken is, maar dat is niet zo. We krijgen ook veel vragen van kmo’s of bijvoorbeeld van organisaties die IT’ers zoeken voor hun bedrijf.” “En creativiteit is eindeloos”, vult co-founder Laurens Janssens aan. “Sommige merken, zoals bijvoorbeeld elektronische onderdelen, zijn heel gemakkelijk te promoten via influencers in gaming, maar er zijn geen grenzen.”

foto

Televisie van de toekomst

Axel: “Ik geloof heel hard in de gaming industrie. Die is interactief, innovatief en bereikt een heel breed jong publiek. Wat er nu al in gaming gebeurt is volgens mij de toekomst van tv-kijken: je kan als ‘kijker’ direct interageren met de content makers. Twitch is daar een goed voorbeeld van. Op dat online platform kan je wisselen tussen verschillende kanalen, zoals op tv. Maar op elk kanaal zie je in het groot een game dat gespeeld wordt, zie je in een kleiner scherm de gamer zelf die uitleg geeft en zie je in een zijbalk een chat waarin kijkers live reageren op het spel. 'Kijkers' kunnen vaak zelf meespelen met de persoon waarnaar ze kijken." “Ik ken nog geen enkel ander platform of kanaal waar je zo een hoog niveau van interactie hebt”, beaamt Laurens. “Maar dat is inderdaad waar de toekomst heen zal gaan. Voor jonge mensen wordt lineair tv-kijken te passief.”

Van idee naar businessplan

foto2Met enkel een idee en visie ben je natuurlijk niets. Om te bekijken hoeveel potentieel in hun idee zat, volgde Axel samen met Vincent Franken en Sibren De Preter een Bryo-traject. Axel: “Ik las al boeken over management, maar dankzij Bryo kwam er structuur in ons traject. We werden stap voor stap aangespoord om over specifieke dingen na te denken. En ook de workshops waren heel nuttig, omdat je in het begin met zo’n abstract concept zit dat je alles op één of andere manier kan toepassen op jouw eigen idee. Bryo heeft ons dus de eerste stappen naar professionalisering laten zetten. Het was een ideale opstap om van een abstract idee naar een minimaal businessverhaal te gaan.” Laurens: “Ik heb die periode niet meegemaakt, maar als ik dat vanop afstand bekijk lijkt me die start een cruciale fase. Er is al zo veel informatie beschikbaar, dat het nuttig is om van mensen met kennis ter zake te horen waar je moet beginnen en hoe je dat best aanpakt.” 
 

Horse Race 

De grootste uitdagingen voor Adshot zijn het vinden van genoeg budget en  rekrutering van bekwame medewerkers. Axel: “Zeker in België is het moeilijk om budget op te halen en snelheid te maken. Overzees wordt er vrij snel met miljoenen gegooid, terwijl er hier wat meer tijd over gaat om zelfs maar kleinere bedragen op te halen. Nochtans is dat budget essentieel om technologisch voor te blijven. Het begin van Adshot was een horse race met andere start-ups, waardoor het een grote uitdaging is om met minder budget en hoge loonlasten relevant te blijven in dat speelveld.” Laurens: “Daarnaast is rekrutering een heel grote uitdaging. Het is absoluut niet gemakkelijk om bekwame profielen te vinden die bereid zijn om in zo’n verhaal mee te stappen. De ontwikkelaars zijn schaars en gewild en krijgen bij grote bedrijven dikwijls veel voordelen. Het is dus niet evident daarmee in competitie te gaan. Dat merken we nu sterk omdat we echt op zoek zijn. We hebben wel onlangs via een stage iemand een vast contract kunnen aanbieden en dat is een goede match gebleken. Gelukkig zijn we een beetje hip door de link met gaming.”

Contactpersoon

Julie Haubourdin

Relatiebeheerder Groot Leuven

Proximus
Made In Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD Worx
Logo Athlon
Logo Premed
Logo Randstad