Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Fysieke aanwezigheid is essentieel in digitaal tijdperk
teaser faxions
  • 25/04/2017

Fysieke aanwezigheid is essentieel in digitaal tijdperk

Nu de lente in het land is, staan ook weer tal van evenementen voor de deur. Iets wat PLATO-deelnemer Anne Droeshout en haar businesspartner Karine Collaert van Faxions duidelijk merken. Als marketing- en eventbureau heeft Faxions zich gespecialiseerd in retentiemarketing met een focus op beleving. “In de maanden met mooi weer is het bij Faxions en Discover Belgium alle hens aan dek."

plato faxionsWe ontmoeten Anne en Karine in hun kantoor aan de Brusselse Heizel. Als je binnenkomt, kijk je recht op het Atomium, dat zowat in hun achtertuin staat. Daarachter heb je een prachtig uitzicht over een uitgestrekt Brussel. “De locatie van ons kantoor kon niet beter. De ligging sluit perfect aan bij onze business, in het hart van België”, vertelt Anne.

Met hun belevingsmerk Discover Belgium bieden ze onder andere smaakvolle stadswandelingen aan in meer dan 30 steden in heel België, zowel voor bedrijven als particulieren. En dat smaakvolle zit zowel in de figuurlijke als de letterlijke betekenis van het woord: “Op die wandelingen werken we met proeverijen en restaurants, een culinaire belevenis voor de deelnemers. Door een eigen uitgewerkt ecosysteem van partnerships, is ons aanbod zeer gevarieerd.”

Faxions zet vooral in op retentiemarketing. “De visie op marketing is stilaan aan het veranderen. Veel bedrijven zetten vooral in op het werven van nieuwe klanten, terwijl bestaande klanten langs de achterdeur weer naar buiten gaan”, zegt Karine. “Door in te zetten op retentiemarketing zorgen we ervoor dat die achterdeur gesloten blijft. Toch worden er daarbij vaak nog een aantal elementen vergeten, zoals intermenselijk contact en een gevoel van nabijheid. Bij Faxions zetten we daar echt op in, het is de beleving die centraal staat bij ons. Want beleving maakt emoties los en dat is wat klanten bindt aan een bedrijf.”

“We leven in een tijdperk van digitale marketing”, gaat ze verder. “Die aanpak moet uiteraard in orde zijn, maar wij zien dat eerder als een hulpmiddel dan als doel. De échte beleving gebeurt niet digitaal, maar in real life.”

Sprong voorwaarts

Anne en Karine werkten vroeger allebei voor een grote internationale marketinggroep, waar Karine verantwoordelijk was voor sales en marketing en Anne de functie van Proces & Quality Manager op zich nam. Anne zette in 2011 als eerste de stap om een eigen bedrijf te starten, dat zich specifiek op events richtte. In 2013 kwam Karine erbij en werden de activiteiten uitgebreid naar relationele marketing. “We hebben verder gebouwd op onze ervaring die we al hadden, met het grote verschil dat we nu veel meer vrijheid en flexibiliteit hebben. Onze beslissingsketen is immers veel korter nu.”

“Digitale marketing is een hulpmiddel, geen doel. De échte beleving gebeurt niet digitaal, maar in real life.”

Intussen telt Faxions 7 vaste medewerkers en beschikt het over een uitgebreid freelance netwerk van experten. “In 2015 hebben we een enorme sprong voorwaarts gemaakt met het bedrijf”, zegt Anne. Naast niet minder dan 150 events op het programma, noteerden we ook een stevige groei in onze retentiemarketingactiviteiten. Deze 100% groei was een zeer grote uitdaging, maar meteen ook de verwezenlijking waar we het meest trots op zijn. Onze klanten zeiden immers dat ze wel verwacht hadden dat we het zouden kunnen, maar dat we het nog beter hadden gedaan dan ze durfden hopen. Mooi compliment, toch?”

Waarin de succesformule van Faxions ligt? Karine: “De kracht van ons team zit in onze diversiteit, op vlak van leeftijd, gender en expertise. Van elke generatie hebben we iemand in ons team en daardoor leren we ontzettend veel van elkaar. Want naar hoe veel congressen we ook gaan of hoe veel we zelf ook lezen, het meeste leren we van de anderen binnen ons team. Ook onze klanten zijn trouwens van alle leeftijden, dus die diversiteit in leeftijden en interesses binnen ons team is broodnodig om te weten wat de klant wil en om mee te blijven. Want de marketingsector is een snel evoluerende sector.”

“Door ons vast netwerk van partnerships in heel België, weten we ook steeds wat nieuw is en wat er speelt in de markt”, vult Anne aan. “We hoeven niet altijd zelf het warm water uit te vinden. We leren van elkaar en iedereen doet waar die zelf goed in is.”

Inspiratie tanken

Anne neemt al voor het derde jaar op rij deel aan een PLATO-traject van Voka Vlaams-Brabant: “Dit traject is enorm inspirerend voor mij. Ondanks het feit dat iedereen een ander profiel heeft of uit een totaal verschillende sector komt, kan je toch een goed klankbord vinden bij elkaar. Zo leer je al snel dat je niet alleen staat in je uitdagingen en dat er voor elk probleem een oplossing bestaat. Daarnaast zijn ook de contacten die je legt met externe sprekers een enorme meerwaarde”, vertelt Anne.

“Ik kan zelfs zien aan Anne als ze de dag voordien naar PLATO is gegaan”, lacht Karine. “Ze zit dan vol energie en goede ideeën die ze meebrengt naar hier, alsof ze weer bijgetankt is met inspiratie.”

En die inspiratie kunnen ze gebruiken, want Faxions heeft nog ambitieuze toekomstplannen. “Enerzijds willen we onze marketingtak verder uitbreiden naar andere sectoren. Nu hebben we nog vooral financiële klanten en klanten in de mediasector, maar onze basisprincipes zijn toepasbaar op alle sectoren. Anderzijds willen we Discover Belgium verder in de markt zetten als merk. We zullen dus nog stevig groeien de komende jaren.”

 

Foto: Studio Dann 

Contactpersoon

Proximus
Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad