Skip to main content
  • Nieuws
  • FOUTE LESSEN - 'Laat de rijken de crisis betalen'

FOUTE LESSEN - 'Laat de rijken de crisis betalen'

  • 28/02/2021

‘Laat de rijken de crisis betalen’, ‘belast inkomen uit arbeid en kapitaal hetzelfde’, … Zo opperen sommigen. Hebben ze ergens een punt?

Hogere belastingen zijn in bepaalde hoeken het makkelijke antwoord op de vraag hoe we na de crisis de overheidsfinanciën terug op orde krijgen. Daarbij wordt vooral gekeken naar belastingen op kapitaal: ‘laat de rijken de crisis betalen’, ‘belast inkomen uit arbeid en kapitaal hetzelfde’, …

Het uitgangspunt lijkt daarbij telkens dat inkomens uit kapitaal of vermogen weinig of zelfs niet belast worden, en dat daar dus een enorm potentieel aan extra belastinginkomsten voor het rapen ligt. In de echte wereld valt dat nogal tegen.

Hoogste belastingdruk

Volgens de Europese Commissie bedroeg de impliciete belastingdruk op kapitaal in 2018 39,8%. Dat is na Frankrijk de hoogste belastingdruk op kapitaal in Europa, het Europese gemiddelde ligt op 24%. Bovendien zit die belastingdruk al jaren stevig in de lift. Sinds 2010 steeg de totale belastingdruk op kapitaal in België met ruim 11 procentpunt.

Onze belastingen op kapitaal en vermogen kunnen zeker economisch efficiënter uitgewerkt worden, maar het idee dat we langs die weg gemakkelijk enorme bedragen aan extra belastinginkomsten kunnen ophalen gaat voorbij aan de realiteit dat de totale belastingdruk op kapitaal in ons land al hoog is.

Efficiëntere uitgaven én groei

Hetzelfde gaat trouwens op voor ons gehele belastingstelsel. Het Planbureau verwacht dat de overheidsontvangsten de komende jaren stabiliseren net boven 50% van het bbp, wat bij de hoogste ter wereld hoort. De overheidsuitgaven zouden stabiliseren rond 55%.

Om dat gat dicht te rijden met extra belastingen, moet de belastingdruk naar het (met voorsprong) hoogste niveau ter wereld. Dat zou onvermijdelijk negatieve gevolgen hebben voor onze economie.

Er valt veel te zeggen voor stevige hervormingen om ons belastingstelsel te verbeteren, maar een forse verhoging van de belastingdruk is geen goed idee.

De weg terug naar gezonde overheidsfinanciën zal de komende jaren toch vooral moeten lopen langs efficiëntere overheidsuitgaven en vooral economische groei.

_______________________________________________________________________

Lees en bekijk hier nog meer foute lessen uit de coronacrisis.
 

grafiek 1
grafiek 2

Contactpersoon

Bart Van Craeynest

Hoofdeconoom

VZW_IMU_GROUPS
IMU - Altez 0110
IMU - Sport Vlaanderen
ING
SD  Worx