Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • “Fintech en traditionele banken vullen elkaar perfect aan”

“Fintech en traditionele banken vullen elkaar perfect aan”

  • 04/12/2020

Typ je in Google de term fintech in, dan levert Wikipedia je volgende informatie: “Financiële technologie, vaak afgekort tot fintech, is de technologie en innovatie die is gericht om te kunnen concurreren met traditionele financiële methodes in de levering van financiële diensten.” Dat lijkt te impliceren dat fintech en de traditionele banken twee verschillende zaken zijn die lijnrecht tegenover elkaar staan. Stephanie Van Avesaat, Head of ING Labs Brussels & Innovation Lead ING Belgium, beaamt dat ook. “Maar”, zegt ze, “dat gold een aantal jaar geleden. Intussen is er het besef dat fintechs en banken elkaar versterken.” Tijd om daar dieper op in te gaan.

Fintech en traditionele banken groeien steeds meer naar elkaar toe, zeg je. Hoe zie je dit evolueren?

Stephanie Van Avesaat, Head of ING Labs Brussels & Innovation Lead ING Belgium: “Veel hangt af van hoe je fintech definieert. Vaak wordt er enkel gedacht aan de neobanken [klikbaarmaken met popup: Een neobank is een soort direct bank die uitsluitend online opereert zonder traditionele fysieke kantorennetwerken.]. Die staan natuurlijk wel competitief gepositioneerd ten opzichte van de “traditionele” banken. Maar als ik spreek over fintech denk ik aan de volledige scope van financial technology: eender welke technologie die relevant kan zijn voor financial services. De meerderheid van fintech bedrijven heeft net services, producten, value proposities die complementair kunnen zijn voor banken.”

“Dat is net ook waar we sterk in geloven bij ING en zwaar op inzetten: elkaar versterken en sneller innovaties naar de markt brengen. De talenten en expertisen intern en extern samenbrengen voor een rijkere discussie. Voor betere inzichten, betere producten en een grotere schaalbaarheid.” 

“Wij zien fintechs als complementaire spelers die mee kunnen helpen om betere proposities naar de markt te kunnen brengen, om op efficiëntere manier te functioneren intern, en om nieuwe technologieën aan te brengen die de status quo herinrichten. De spelers die vandaag vooral gezien worden als de uitdagers zijn niet zozeer de fintechs, maar de bigtechs (Technologiebedrijven zoals Apple, Google, Amazon of Alibaba die doordringen in de financiële sector en meer concreet op de betaalmarkt. Dat doen ze met producten zoals Apple Pay, Android Pay of Alipay. Ze staan daarin bijzonder sterk dankzij hun enorme financiële mogelijkheden en gigantisch klantennetwerk).”

Zetten jullie bij ING dan ook zelf in op fintech? Met wat voor initiatieven?

Stephanie Van Avesaat: “Binnen ING zijn er 4 verschillende manieren waarop we opereren in relatie tot de fintechwereld: Build, Partner, Invest & Acquire. Dat betekent dat we onze eigen fintechbedrijven bouwen, dat we er partnerschappen mee aangaan, dat we erin investeren en dat we er overnemen door meerderheidsbelangen te nemen.”

ING Fintech

Eigen fintechbedrijven bouwen, hoe moeten we dat zien?

Stephanie Van Avesaat: “Waar ING Labs Brussels een expertise centrum is voor het verkennen van partnerships, heeft ING nog 3 andere Labs die inzetten op het creëeren van eigen fintech bedrijven. ING Labs in Amsterdam, Londen en Singapore. Onderling hebben zij waardevelden verdeeld waarbinnen zij bedrijven creëren en die in lijn zijn met de ecosystemen waar ze zich bevinden. Labs London focust op regtech (Regelgevende technologie, regtech, is een nieuwe technologie die informatietechnologie gebruikt om regelgevingsprocessen te verbeteren), Labs Singapore op de Trade industry, Labs Amsterdam focust zich op disruptieve ideeën die de financial services van vandaag volledig herdenken, herinrichten en mogelijks zelfs kannibaliseren.” 

“Enkele concrete voorbeelden van zelf gecreëerde fintechs zijn Invisible Tickets of Finn Banking of Things. Dat eerste is een platform dat sensoren (gps) op je telefoon gebruikt om uit te dokteren waar je bent en waar je naartoe gaat. De app gaat dan voor jou de nodige tickets ophalen en betalen zodat jij dat niet meer hoeft te doen. Finn Banking of Things maakt autonome betalingen tussen smart devices of machines die verbonden zijn met het Internet of Things (IoT) mogelijk. Met beide toepassingen zijn we in België aan het onderzoeken hoe we ze ook op de lokale markt kunnen lanceren.”

Partnerschappen met bestaande fintechs lijkt voor beide partijen een win-win situatie. Hoe gaat het in zijn werk?

Minna
Dankzij een partnership met Minna Technologies, kan ING nu een toepassing aanbieden via haar app die klanten helpt met een transparant overzicht van alle abonnementen die ze hebben lopen.

Stephanie Van Avesaat: “Zoals gezegd zet ING Labs Brussels heel erg in op verkennen van mogelijke partnerships met mature startups en scaleups. We hebben afgelopen jaren meer dan 30 partnerships verkend door uitoefening van “proof of concepts” en “proof of values”. We zijn voor dit soort samenwerkingen een expertisecentrum voor de hele ING Group, niet enkel in België. 

Concreet kijken we of er muziek zit in het verder op poten zetten van een partnership en in welke mate. Een voorbeeld hiervan is Minna Technologies – die nu live gezet wordt in de Belgische app. Deze oplossing heeft als doel onze klanten te helpen met een transparant overzicht van alle abonnementen die ze hebben lopen. Ze kunnen die stopzetten, of ze vergelijken met en zelfs switchen naar andere aanbieders zonder administratieve rompslomp. We exploreren ook met oplossingen die meer voor interne innovaties zorgen. Een volledig overzicht van alle bedrijven waarmee we al hebben samengewerkt kan je terugvinden op de website van ING Labs Brussels.

Wat verwachten jullie op korte en langere termijn qua veranderingen en nieuwe initiatieven?

Stephanie Van Avesaat: “Dat is geen makkelijke vraag omdat fintech een markt is die heel snel en veel verandert. Waar voorheen de zogenaamde unicorns (de term unicorn wordt gegeven aan een startup die gewaardeerd wordt op minimaal 1 miljard dollar) bejubeld werden, zien we dat COVID-19 veel van deze gevierde bedrijven erg uitgedaagd heeft en dat blijft doen. Verandering van gedragspatronen zorgen voor veel ketting reacties, en niet alleen de unicorns, maar veel fintech bedrijven zien vandaag zwarte sneeuw. Dat is best wel een reality check voor de hype rond fintech en ik vermoed dat die tot een grotere focus gaat leiden.”

“Nieuwe initiatieven? Hier gaat de quote “Nothing like a crisis to ignite innovation” op. De huidige context heeft sommige initiatieven uitgedaagd, maar andere zeker een duw in de rug gegeven. Initiatieven die aanvankelijk een uitdaging hadden om geadopteerd te raken in de markt, kunnen nu in de wereldwijde lockdown situatie niet snel genoeg bijbenen. Denk maar aan services die bedrijven helpen om een online shop op te zetten bijvoorbeeld.”

“We hebben ondertussen verschillende golven gehad van fintech activiteiten in alle mogelijke domeinen. Dat gaat gepaard met evenveel termen zodat er naast fintech ook volop gesproken wordt over regtech, insurtech, tradetech, proptech, etc. Ik merk vooral op dat we een grotere maturiteit zien van spelers en oplossingen in de verschillende gebieden. Maar ook een toenemende maturiteit van ondersteunende technologieën en bouwstenen die gaan werken als een katalysator om toepassingen sneller te ontwikkelen en naar de markt te gaan brengen. Als het al hard leek te gaan, zal het in de toekomst alleen nog versnellen. Tenslotte ben ik benieuwd om te zien welke rol regelgevers zullen innemen in het speelveld, want ook dat begint steeds meer te spelen.”

Proximus

Artikel uit publicatie