Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Fietsinfrastructuur in de haven: stevige demarrage maar nog niet aan de meet

Fietsinfrastructuur in de haven: stevige demarrage maar nog niet aan de meet

  • 19/09/2023

Eén op vier werknemers in het Gentse deel van North Sea Port fietst naar het werk en toch is de weginfrastructuur daar vaak niet aan aangepast. Bij wijze van ludieke actie heeft Voka|VeGHO (Vereniging voor Gentse Havengebonden Ondernemingen) in 2021 de lefgozersroutes uitgewerkt. Met de interactieve fietskaart brengt Voka|VeGHO fietsen in de haven onder de aandacht. Missie: veilige fietsverbindingen, van voordeur tot bedrijfspoort. Twee jaar later is het tijd voor een update. Conclusie? De fietsinfrastructuur gaat erop vooruit, maar er zijn nog steeds een aantal ‘levensgevaarlijke’ zwarte punten die moeten weggewerkt worden. 

De infrastructuur was in 2021 op vele plekken niet ingericht op veilig fietsverkeer. Fietspaden stopten abrupt, oversteekplaatsen gingen naar nergens en vrachtverkeer raasde rakelings langs de fietser, op fietspaden die zonder niveauverschil of fysieke afscheiding direct aansluiten op de rijbaan.  
 
Naar aanleiding van de week van de mobiliteit (16/09-22/09) smeerde Voka|VeGHO opnieuw de kuiten in voor een fietstocht doorheen het Gentse gedeelte van North Sea Port. 
Stefan Derluyn, directeur haven bij Voka|VeGHO: “Onze lefgozersroute heeft zijn doel bereikt, want sindsdien staat fietsveiligheid hoog op het prioriteitenlijstje voor het havengebied en dat vertaalt zich op het terrein. In vergelijking met 2021 kwam er heel wat kwalitatieve fietsinfrastructuur bij. Zo kwamen er aan de Tolhuisbrug fietssuggestiestroken, een deel van de Farmanstraat kreeg een gescheiden fietspad en in Evergem zijn twee nieuwe fietsbruggen geplaatst.”

Projecten in de pijplijn  

Er staan bovendien nog heel wat fietsprojecten in de steigers. Op vier plaatsen in het Vlaamse deel van North Sea Port wordt de komende periode gewerkt aan nieuwe of verbeterde fietspaden (Scheepzatestraat, Veer Terdonk-Moervaartkaai, Vliegtuiglaan & Kennedylaan). Als de werken achter de rug zijn zal er voor maar liefst 94,25 kilometer aan fietspaden in het Vlaamse deel van North Sea Port liggen. Ook het project R4WO zal een positieve impact hebben op de fietsveiligheid in het havengebied. 

Voka|Vegho wil verder constructief bijdragen aan de veiligheid binnen de haven en samen met de bedrijven de hand reiken naar mogelijke oplossingen

Stefan Derluyn, Voka|VeGHO

Zwarte punten 

Helaas zijn er nog steeds een aantal zwarte punten in het havengebied, plekken waarop het ronduit (levens)gevaarlijk is om te fietsen omdat er eenvoudigweg geen fietspad is of omdat de fietser zonder afscheiding helemaal blootgesteld wordt aan het verkeer.  

  • Wondelgemkaai (laatste stuk vanaf Stora)
  • Langerbruggekaai (moordstrookje)  
  • Farmanstraat (tussen Singel en Kinetstraat)  
  • Sprendonkstraat  
  • Hulsdonk  
  • Pleitstraat  

“Voka|Vegho wil verder constructief bijdragen aan de veiligheid binnen de haven en samen met de bedrijven de hand reiken naar mogelijke oplossingen. We roepen alle partners (North Sea Port, Infrabel, Stad Gent, Provincie Oost-Vlaanderen, Vlaams Gewest) op om samen de laatste zwarte punten weg te werken, ” besluit Stefan Derluyn.  

Heb je vragen of opmerkingen over dit persbericht? Laat het ons weten.

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Op de hoogte blijven van onze acties rond belangenbehartiging uit onze regio?

Meld je aan of maak een account om dit aan te passen.

Contactpersonen

Simon Lefèvre

Belangenbehartiging - Haven - Persverantwoordelijke

Stefan Derluyn

Directeur regio Haven - Manager Internationaal Ondernemen & Innovatie - Chief Digital Officer

Samen ondernemen, samen groeien

Waar lig jij wakker van? Hoe kan Voka jou verder ondersteunen en een gunstiger bedrijfsklimaat scheppen?

Laat het ons weten.