Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Family Business Happening zoomde in op familiale geschiedenis als 'merk'
Family Business Happening
  • 31/10/2017

Family Business Happening zoomde in op familiale geschiedenis als 'merk'

Op donderdag 26 oktober waren 120 mensen te gast bij Delta Light voor de vijfde editie van de Family Business Happening van Voka West-Vlaanderen. Het centrale thema: de familiale traditie en waarden van je bedrijf inzetten als sterk merk.

3 sprekers van familiebedrijven gingen in op de vraag hoe zij hun familiale geschiedenis en waarden inzetten in hun communicatie.

  • Brouwerij De Brabandere maakte van de 120ste verjaardag van het bedrijf in 2014 gebruik om te strategie onder de loep te nemen en de familiale waarden te (her)bepalen, vertelde CEO Bert De Brabandere. Het resultaat van dat proces was een nieuwe naam, met een duidelijke verwijzing naar de familiegeschiedenis. De waarden zijn ingebed in de identiteit van het bedrijf: mensen gedreven door passie, authenticiteit gebaseerd op waarden en innovatie gestuurd door kwaliteit.
  • Dat Handsaeme Machinery een familiebedrijf is dat na 4 generaties internationale faam heeft, werd al snel duidelijk in de toelichting door Roland Handsaeme. Hij kwam als derde generatie in 1962 in het bedrijf en kwam alleen aan het roer in 1986. Zijn zoon Olivier kwam in 1992 de ploeg versterken en leidt het bedrijf sinds 2007. Bij de intrede van een nieuwe generatie werden telkens de activiteiten verruimd én werden de technologische mogelijkheden verder uitgebreid. “De naam van de familie én van het bedrijf zijn vooral in de eigen streek een sterke branding, in het buitenland is dat minder het geval”, klonk het.
  • Nikolas Vandelanotte van Vandelanotte ging dieper in op de geschiedenis van zijn bedrijf. Het werd in 1948 gesticht door grootvader Roger, werd daarna overgenomen door zijn zonen Koen en Hein en is nu in handen van Nikolas en Hein. “Betrokkenheid, groei en creativiteit zijn deel van ons DNA”, vertelde Nikolas. “Die waarden zijn door de familie overgedragen op het bedrijf. Dat we als familiale ondernemers bewust focussen op andere familiale bedijven, maakt deel uit van onze identiteit. Dat nemen we mee in onze naam, in presentaties, op onze website,…”

En tot slot…

  • Marketeer Kurt Ostyn bevestigde het belang van het familiebedrijf in de storytelling errond. “Familiebedrijven worden geassocieerd met positieve waarden: betrouwbaarheid, kracht, loyaliteit, passie,… Het is dan ook essentieel om je bewust als familiebedrijf te profileren”, klonk het. “Authenticiteit, een ‘ziel’ hebben en daarover communiceren: daar komt het op aan.”
  • Kurt Himpe, voorzitter van projectvereniging BIE, kwam het project generatiebedrijven toelichten. Daarvoor ging erfgoedcel TERF op zoek naar bedrijven die al minstens drie generaties in handen zijn van dezelfde familie. In de regio Roeselare werden 36 bedrijven geïnterviewd. In december komt het boek rond die generatiebedrijven uit. Het is de perfecte weerslag van alles wat een generatiebedrijf zo typerend maakt: doorzettingsvermogen, innovatie, grenzeloos ondernemerschap en een lange familiale traditie. Om die kwaliteiten nog eens extra in de schijnwerpers te plaatsen werd een waardelabel ‘generatiebedrijven’ ontwikkeld en uitgereikt aan de deelnemende bedrijven.
  • Tot slot nam Tine Degryse het woord. Zij werkt in het team Member services van Voka West-Vlaanderen. Op de Family Business Happening stelde zij de trajecten voor van Voka voor familiale ondernemingen, zoals Familio en Transitio.

Meer weten?

Contacteer Tine Degryse!

 

BVI
VZW - IMU - FOD Economie
VZW - IMU - Digitaal dossier Energie
Gosselin
British School of Brussels
BVI Bekkevoort
VZW - Staples - oktober
VDAB
VZW - IMU - ING - RISEANDSHINE