De Limburgse familiebedrijven staan stevig in hun schoenen. Dat blijkt uit recent onderzoek van professor Pieter Vandekerkhof en onderzoeker Maarten Colson van de UHasselt. Ze doorstaan deze crisis immers beter dan andere bedrijven. “En dat is cruciaal voor een snelle relance straks”, stelt Axelle Henrard, directeur Eigenaars-Ondernemers bij Voka – KvK Limburg. “Daarom komen we vanuit ons Family Business Center met een gloednieuw begeleidingstraject. Familiebedrijven ondervinden specifieke uitdagingen die je niet altijd kan oplossen vanuit de theorie. We moeten nu immers versnellen om straks sterker terug te keren. Het eerste traject was binnen de week uitverkocht en start op 23 februari. Het feit dat we hierdoor in het najaar een tweede traject mogen organiseren, toont aan dat ook onze bedrijven dit beseffen.”
Uit onderzoek vanuit het Research Center for Entrepreneurship and Family Firms van de UHasselt blijkt dat familiebedrijven zich beter bestand voelen tegen crisissituaties in vergelijking met niet-familiebedrijven. Minder dan 10% van de Limburgse familiebedrijven verwacht dat ze failliet zullen gaan na deze crisis tegenover één vijfde van de niet-familiebedrijven. Familiebedrijven kunnen immers terugvallen op financieel én niet-financieel kapitaal. Vooral dit laatste blijkt fundamenteel te zijn als lijm in tijden van crisis. Bovendien houden deze bedrijven sterk rekening met de bedrijfsstrategie op lange termijn.
"Familiebedrijven zijn de ruggengraat van onze economie en we willen hen optimaal begeleiden richting relance."
Veilig kader
“We moeten blijven inzetten op deze troeven, maar tegelijkertijd ook werken op de bestaande uitdagingen”, aldus Axelle Henrard. “Uit ditzelfde onderzoek blijkt immers dat 43% van de familiebedrijven angst om te falen als een belemmerende factor ziet.”
Binnen het traject ‘Het blijft in de familie’ biedt Voka - KvK Limburg een unieke mix van inspiratie, ervaringsuitwisseling, inhoudelijke vorming en topgastronomie. “Hiermee werken we enerzijds op de ‘familieploeg’ en anderzijds creëren we een veilig kader om in alle openheid uitdagingen met elkaar te delen. Familiebedrijven zijn de ruggengraat van onze economie en we willen hen optimaal begeleiden richting relance.”
Sleep Design investeert
Eén van de deelnemende familiebedrijven is Sleep Design. Zij openen eind april een gloednieuwe slaapwinkel in Genk. Het bewijs dat de investeringsdrang van de Limburgse ondernemers -ondanks de crisis- groot blijft. “De huidige winkel in Genk barst bijna letterlijk uit zijn voegen”, zo vertelt Valerie Haesendonckx, zaakvoerder van Sleep Design.
“Een groter pand was de enige logische stap om te zetten. Vijf jaar geleden hadden we dat niet gedurfd, maar in tussentijd is de tandem met mijn broer veel sterker geworden. Je leert van elkaar, uit eigen ervaringen en van andere familiebedrijven. Het is ook daarom dat initiatieven als ‘Het blijft in de familie’ zo waardevol zijn.”
Dat Sleep Design een familiebedrijf is, zorgt volgens Valerie zeker voor een grotere weerbaarheid: “Je hebt een stevigere basis om op terug te vallen. Ervaringen uitwisselen met andere familiale ondernemers en samen aan de slag gaan met de specifieke eigenheden die binnen een familiebedrijf spelen, versterken deze basis. Je leert van elkaar en krijgt op die manier nieuwe inzichten, waardoor je verder kan groeien.