Ukkel en Etterbeek zijn meest geliefd bij expats, Evere wordt gebuisd
71 procent van de expats voelt zich welkom in hun Brusselse gemeente, maar ze ondervinden heel wat problemen in de contacten met hun gemeentelijke administratie. Voor netheid geven expats de Brusselse gemeentes slechts 46%. Zo blijkt uit een enquête van de Brusselse ondernemersorganisatie Voka Metropolitan in samenwerking met het Engelstalige magazine en website The Brussels Times bij 500 expats. Op de vraag of ze hun gemeente zouden aanraden, scoren vooral Ukkel, Etterbeek en Sint-Pieters-Woluwe erg goed (scores boven 90%). Evere (39%) scoort dan weer opvallend slecht bij expats. De gemeente Schaarbeek krijgt de beste score (86%) voor haar bevolkingsadministratie. “Expats houden ons een spiegel voor. Een vlot contact met de administratie en het netheidsprobleem verdienen een veel betere opvolging van de Brusselse politici,” zegt René Konings, directeur van Voka Metropolitan.
Door haar titel van Europese hoofdstad en vestigingsplaats van de Navo trekt het Brussels gewest traditioneel heel wat expats aan. Maar ook in andere economische sectoren neemt het belang van buitenlandse arbeidskrachten in belang toe. “Expats spelen een cruciale rol in onze ondernemingen en economie. Voor heel wat profielen vinden ondernemers niet altijd meer voldoende kandidaten op de lokale arbeidsmarkt. Daarom vallen ze vaak terug op expatprofielen,” legt René Konings uit. Samen met het Engelstalige magazine The Brussels Times ondervroeg Voka Metropolitan een 500tal expats naar hun mening over Brussel. Een eerste deel ging over hun ervaringen met de gemeentelijke administraties, in een tweede deel werd gepeild naar hun ervaringen van het leven in Brussel.
Pluim voor gemeentelijke administratie Schaarbeek
Het eerste contact met de overheden voor een expat verloopt via de gemeente. Bij aankomst dient de expat een verblijfsdocument aan te vragen bij de gemeentelijke bevolkingsadministratie. Dit document is essentieel voor een vlotte integratie, want zonder dit document zijn heel wat praktische zaken zoals bijvoorbeeld het openen van een bankrekening of aansluiting bij een ziektefonds niet mogelijk. Snelle en vlotte dienstverlening op de gemeente zijn dus erg belangrijk.
Uit de enquête blijkt echter dat twee derde van de expats problemen ondervindt in haar contacten met de gemeentelijke administraties. De gemiddelde score die expats geven bedraagt 59%. Best scorende gemeente is Schaarbeek met 86%. Evere scoort het zwakste met 52%. Met name lange wachttijden, problemen met taalgebruik, onvriendelijk personeel en gebrek aan een vlotte digitale hulpverlening komen het vaakst naar voren als probleem.
“Bepaalde gemeentes hebben in de voorbije jaren geïnvesteerd in digitale hulpverlening, maar het verplaatsen van fysieke wachtrijen naar een digitale is uiteraard geen antwoord,” zegt René Konings. Een derde van de expats ontvangt zijn verblijfsdocumenten binnen de maand, een termijn die Voka Metropolitan naar voren schuift als maximumduur. “Twee derde van de expats moet dus langer wachten. 17 procent moet zelfs langer dan drie maanden wachten en dat is onaanvaardbaar.”
Voka Metropolitan geeft een pluim aan de gemeente Schaarbeek voor zijn bevolkingsadministratie. “In deze gemeente wordt ook Engelstalig onthaal voorzien en dat wordt duidelijk geapprecieerd door expats.”
Expats zijn graag in Brussel
Op de vragen rond het leven in de gemeente zijn de meeste expats dan weer erg positief op één luik na: netheid. De gemiddelde score die expats geven aan het netheidsbeleid voor alle Brusselse gemeentes bedraagt 46 procent. Met name de centraal gelegen gemeentes scoren erg slecht: Sint-Joost (34%), Vorst (37%), Elsene (38%), Brussel-Stad (40%), Sint-Gillis (43%) en Schaarbeek (47%) worden allen gebuisd op dit vlak.
Expats voelen zich wel thuis in hun gemeente: 72 procent raadt hun gemeente aan andere mensen aan. Inwoners van Ukkel (95%), Etterbeek (94%), Sint-Pieters-Woluwe (93%) en Sint-Lambrechts-Woluwe (90%) halen meer dan 9 op de tien. Maar ook gemeentes als Sint-Gillis (86%), Elsene (82%) en Schaarbeek (82%) halen fraaie scores. Brussel-Stad (57%), Sint-Joost (50%) en vooral Evere (39%) scoren hier de valse noot bij expats.
Zorgen voor warm welkom
“Voor onze economie zijn expats erg belangrijk. Om de beste profielen aan te trekken is het imago en de aantrekkelijkheid van onze stad erg belangrijk. We vragen dan ook dat de gemeentes investeren in een goed onthaal. Snelle en vlotte dienstverlening, maar ook Engelstalig onthaal maken daar deel van uit. Expats hebben ook geen boodschap aan de ingewikkelde Brusselse structuren. Het gewest heeft een algemene welkomstdienst voor expats in de EU-wijk wat goed is, maar het gaat om een minimale en niet genoeg bekende dienst.”
Ten slotte benadrukt Konings het belang van een nette stad. “Brussel kampt duidelijk met een netheidsprobleem en dat weegt negatief door op het imago. Een performanter systeem van afvalophaling met het gebruik van meer containers kan deels antwoorden bieden. De Brusselse overheden zijn ook erg goed in sensibilisering rond netheid, maar dit is duidelijk onvoldoende. Een hardere aanpak van vervuilers en asociaal gedrag zou prioritair moeten zijn.”