ETWIE zet honderdjarige bedrijven in de kijker

11/10/2017

“Het zijn niet noodzakelijk de grootste of meest winstgevende bedrijven die het langst meegaan. Vaak zijn zij te groot waardoor ze zich niet kunnen aanpassen aan een snel wijzigende omgeving. Denk maar aan Nokia dat op een bepaald moment te log werd om snel in te zien dat de nieuwe generatie mobiele telefoons smartphones met aanraakschermen zouden worden.” Dat schrijft Stijn Decock, hoofdeconoom bij Voka, in de nieuwe publicatie ‘Eeuwen ondernemen – 100 honderdjarige bedrijven vertellen hun verhaal’. Met die publicatie laat ETWIE het grote publiek kennismaken met de boeiende verhalen achter eeuwenoude bedrijven.

 

Vlaanderen behoort tot de meest ondernemende regio’s ter wereld. Elk jaar zien er Boek eeuwen ondernemenhonderden ondernemingen het levenslicht. Toch bestond er tot voor kort voor Vlaanderen geen overzicht van historische bedrijven. Reden genoeg volgens ETWIE, het expertisecentrum voor technisch, wetenschappelijk en industrieel erfgoed in Vlaanderen en Brussel, om op zoek te gaan naar bedrijven die al meer dan een eeuw bestaan. Het boek 'Eeuwen ondernemen' is het resultaat van deze zoektocht. Honderd bedrijven stellen hun eigen geschiedenis en hun bedrijfserfgoed voor in woord en beeld: verrassende verhalen en anekdotes gecombineerd met schitterend beeldmateriaal uit de oude doos.

Samen met verschillende partners zet ETWIE dit jaar sterk in op de uitbouw van de werking rond bedrijfserfgoed. Met het boek ‘Eeuwen ondernemen’ wil ETWIE de bedrijfswereld bewustmaken van de waarde van dit erfgoed en het grote publiek warm maken voor dit thema.

Voor meer info over de publicatie, klik hier.