Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Esthetiek in de akoestiek: een ongehoorde combinatie

Esthetiek in de akoestiek: een ongehoorde combinatie

  • 01/03/2023

Na een mooie loopbaan bij Philips zette Floris Brouckaert, gepassioneerd door akoestiek, in september 2021 de stap naar het ondernemerschap. Vandaag is hij de gedreven zaakvoerder van AcoustX. Zijn missie: bedrijven en organisaties performante én esthetische akoestische oplossingen aanbieden. Hoe bevalt het ondernemerschap hem?

Floris Brouckaert (AcoustX)


Na zijn studies elektromechanica ging Floris in 2006 bij Philips Healthcare (Eindhoven) aan de slag. “Als projectingenieur, projectmanager en business development manager kon ik mijn technische kennis volop uitdiepen. Tegelijk ben ik van jongs af aan al gepassioneerd door audio en akoestiek. Enkele jaren geleden begon het bij me te kriebelen om die passie professioneel uit te bouwen. Na een cursus hogere akoestiek waagde ik in september 2021 de stap als zelfstandige. AcoustX was geboren!”

Niet over één nacht ijs

Die stap was eerst nog schuchter – in bijberoep – maar in januari 2022 ging Floris resoluut voor het fulltime ondernemerschap. “Als perfectionist had ik voor mezelf alle pro’s en contra’s opgelijst. Uiteraard had ik ook een grondige markt- en concurrentieanalyse gedaan, om zeker niets aan het toeval over te laten.”

Het belang van goede akoestiek

Met AcoustX begeleidt Floris bedrijven bij het inrichten van geluidsaangename ruimtes. “Een optimale akoestiek in binnenruimtes levert vele voordelen op”, legt hij uit. “Stilte en rust zorgen immers voor meer sfeer, gezelligheid en comfort, een betere gezondheid, extra privacy en een hogere productiviteit. Ons klantenbestand is zeer divers, van restaurants tot scholen en van bedrijven tot zorginstellingen.”

Aandacht voor esthetiek

“Voor elke klant doen wij een professionele opmeting en analyse van nagalm, waarna we een oplossing op maat uitwerken met geluidsabsorberend materiaal dat tegelijk trendy is en esthetisch oogt. Hierin wil ik met AcoustX het verschil maken: de brug maken tussen akoestiek en esthetiek. Wat ik vooral geweldig vind, is dat mensen bij een project vaak denken dat we enkel interieurwerken hebben gedaan, terwijl de focus op het reduceren van nagalm lag.”

Teamwork maakt het verschil

Om die uitdaging succesvol aan te pakken, nam Floris onlangs een interieurarchitecte in dienst. “Zij kent onze producten door en door, en ze zorgt er voor dat vooral op esthetisch vlak alles samenvloeit. Daarbij is ze ook verantwoordelijk voor de projectplanning en aankopen, terwijl ikzelf focus op de verkoop, metingen en berekeningen.

Drive en passie

Floris heeft zich de stap naar het ondernemerschap nog geen seconde beklaagd. “Het opbouwen van een eigen zaak biedt me veel voldoening. Elke dag levert nieuwe uitdagingen op, en ook het afsluiten van klantendeals geeft me volop energie. Samen met mijn medewerkers bied ik elke klant een zo goed mogelijke service. Die professionele aanpak levert vaak mooie klantenreferenties op, die voor een jonge onderneming als AcoustX essentieel zijn om te blijven groeien.”

Contactpersoon

Joeri Stoop

Senior adviseur eigenaars-ondernemers

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie