Skip to main content
  • Nieuws
  • Erkenning voor duurzaamheid voor 26 bedrijven uit regio Mechelen en Kempen

Erkenning voor duurzaamheid voor 26 bedrijven uit regio Mechelen en Kempen

  • 29/10/2021

Dit jaar deelde Voka-Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen 26 Voka Charters Duurzaam Ondernemen uit aan bedrijven uit de regio. Samen hebben de 26 laureaten maar liefst 400 acties ondernomen, zoals het vergroenen van transport, het verminderen van de CO2-uitstoot of het opzetten van een duurzaam productieproces. “Deze bedrijven wijzen de weg. Ze zijn voortrekkers in Europa”, zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder Voka Mechelen-Kempen.

Al deze bedrijven en organisaties hebben zich de voorbije jaren ingezet voor de 17 doelstellingen
– of SDG’s – vastgelegd door de Verenigde Naties. De doelstellingen gaan van behoorlijk bestuur, community relations, samenwerking met maatwerkbedrijven, talentontwikkeling tot een CO2-reductie of het duurzaam gebruik van water.
 
“Die doelstellingen moeten bedrijven en burgers helpen om duurzaam te werken tot 2030 en verder. Het is hoopgevend dat veel bedrijven hun beleid aanpassen aan de doelstellingen van de Verenigde Naties. Ze gebruiken dit als kompas om hun bedrijf te runnen”, zegt Guido Evens, senior adviseur duurzaam ondernemen bij Voka Mechelen-Kempen.

Voortrekkers in Europa

“Wat jullie hebben gerealiseerd, in een ongezien moeilijk jaar, verdient een grote onderscheiding. Alle bedrijven die straks een Voka Charter krijgen, zijn stuk voor stuk voortrekkers van het nieuwe Europa”, zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen. “Europa kiest met de Europese Green Deal voor bedrijven die voluit voor een duurzame groei gaan. Voka heeft die weg, zes jaar geleden, ook gekozen met het Voka Charter Duurzaam Ondernemen.”

“Het is fijn om te zien dat de interesse voor duurzaamheidstrajecten in de lift zit. Het aantal inschrijvingen piekt
met 30 procent. Tot 263 deelnemende bedrijven. Het toont aan dat meer en meer bedrijven overtuigd zijn van deze manier van ondernemen.”
Een bedrijf dat drie keer een succesvol traject aflegt en laureaat is, binnen een periode van vijf jaar, kan uitpakken met een certificaat van de Verenigde Naties. Ze zijn dan officieel SDG Pioneer. Dit jaar zijn volgende bedrijven genomineerd: Fresh & Saucy Foods (Herentals), Dafra Pharma International (Turnhout), Voka Vlaams-Brabant.
De officiële uitreiking vond plaats op 26 oktober tijdens de Dag Duurzaam Ondernemen van Voka. Het certificaat werd persoonlijk overhandigd door Nikhil Seth, Executive Director van het United Nations Institute for Training and Research (UNITAR).

Europa kiest met de Europese Green Deal voor bedrijven die
voluit voor een duurzame groei gaan. Met het Voka Charter Duurzaam Ondernemen doet
Voka dat ook.

 

 

Orakel Group wint Prijs Duurzaam Ondernemen

“We zetten stevig in op duurzaamheid, want een bedrijf is geen eiland

Het oktoberzonnetje doet volop haar best om de herfst nog even tegen te houden wanneer we binnenwandelen in het prachtige – en uiteraard CO2-neutrale gebouw – van de Orakel Group aan de Veldenstraat in Retie. Binnen worden we opgewacht door drie stralende dames, die zichtbaar nog nagenieten van de mooie gala-avond in het Cultuurcentrum Zwaneberg in Heist-op-den-Berg. HR & CSR Manager An Dries, Sales & Marketing Manager Sofie Hermans en algemeen manager b-Token Nathalie Breugelmans maken al jarenlang deel uit van het management van Orakel Group. Volgens zaakvoerder Dirk Spooren zijn zij, samen met het hele team, de toekomst van het bedrijf.

Best een zware erfenis, want de Orakel Group groeide tijdens de eerste vijfentwintig jaren van het bedrijf uit tot een wereldspeler op het gebied van eventartikelen. “Alles begon in 1996 toen Dirk tijdens een reis in de VS voor de eerste keer papieren tyvek-bandjes zag”, vertelt Sofie Hermans. “Samen met zijn schoonzus Poel Van Den Eynde besloot hij om deze bandjes te gaan verdelen in de Benelux. In de garage van Poel installeerde het duo een 4-kleurenmatrixprinter en het avontuur kon beginnen. We spreken over 1996, social media bestonden nog niet en ook het internet stond nog in de kinderschoenen. Om klanten te zoeken voor dit nieuwe product moesten Dirk en Poel dus voortdurend de hort op. Ze waren vaste klanten op beurzen in binnen- en buitenland om de polsbandjes aan de man te brengen. Al snel ging de blik ruimer dan de Benelux. Het Verenigd Koninkrijk was op dat moment de bakermat van de indoorspeeltuinen en deze speeltuinen zagen heel snel het potentieel van de bandjes. Ze waren veel handiger in gebruik dan de stempels die ze op dat ogenblik gebruikten om de kinderen een bewijs van betaling te geven. Omwille van dat succes opende Orakel in 1998 al een kantoor in Wales.”

Razendsnelle groei

Het Verenigd Koninkrijk was het eerste van vele exportlanden, zo bleek al snel. “Vandaag exporteren we onze producten naar meer dan honderd landen wereldwijd en hebben we kantoren in acht verschillende landen”,
weet An Dries. “Het duo dat aan de wieg stond van het bedrijf is uitgegroeid tot een ploeg van zestig mensen in totaal, waarvan 38 aan de slag zijn in Retie. Ook het productgamma breidde in een razendsnel tempo uit. Quasi alle benodigdheden voor het organiseren van een event of een festival kan je via ons bekomen. Polsbandjes, jetons, lanyards, badges, bonnen, toegangstickets, promotiemateriaal. Maar ook rugnummers en fietslabels voor sportwedstrijden, ballenbadballen voor indoorspeeltuinen en ga zo maar verder. We produceren het allemaal – indien nodig gepersonaliseerd – in onze eigen ateliers of werken samen met kwaliteitsvolle leveranciers.”

Innovatief

En het bedrijf zet ook volop in op innovatie. “We speelden in op trends en introduceerden nieuwe producten in de eventsector”, vertelt Nathalie Breugelmans. “Zo zijn we vanaf 2008 jetons beginnen produceren. Dat was een product dat alleen gekend was in België en Nederland. Omdat we zagen dat het zo’n succesvol product was, hebben we zelf geïnvesteerd in een spuitgietmachine om de schijfjes te produceren. De vraag was zo groot, dat we vrijwel onmiddellijk besloten om voor de productie van de jetons met b-token een aparte firma op te richten. Vandaag rollen er jaarlijks meer dan 80 miljoen jetons van de band en zijn we goed voor een wereldwijd marktaandeel van meer dan 50 procent.”

Milieuvriendelijke materialen en productieprocessen

Al sinds de start van Orakel dragen oprichters Dirk Spooren en Poel Van Den Eynde duurzaamheid hoog in het vandaal. Poel is intussen opgevolgd als zaakvoerder door haar schoonzoon
Jonas Douwen. Maar ook met hem mee aan het roer blijft de focus volledig op een milieuvriendelijke en duurzame werking liggen. “Overal waar mogelijk kiezen we voor milieuvriendelijke materialen en productieprocessen”, legt Sofie Hermans uit. “Drukken doen we op gerecycleerd papier. Ook voor al onze zelf gefabriceerde plastieken producten werken we zoveel mogelijk met gerecycleerde grondstoffen. Zelf werken we dus bijna nooit met ‘virgin materialen’, materialen die voor de eerste keer verwerkt worden. En wanneer we van een bepaald product geen milieuvriendelijke versie kunnen vinden, gaan we steeds bekijken of we dit product dan niet zelf kunnen ontwikkelen en produceren. Zo gaan we binnenkort starten met een nieuw productieproces van ballenbadballen uit gerecycleerde kunststof. Hiermee slaan we een dubbele slag: de ballen worden milieuvriendelijker én we kunnen het productieafval volledig hergebruiken.”

Contactpersoon

Melissa Dubois

Projectverantwoordelijke Duurzaam ondernemen

Illochroma
IMU salesforce
VZW - Take The Lead
Gosselin
IMU - LOOK&FIN
VZW - DigiChambers 2021
Ontdek onze vacatures!
VZW - eATA 2021
Proximus
Degroof - Petercam
Welt white paper
Toerisme Limburg
Plan je bezoek in ons Experience Center!

Artikel uit publicatie