Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • "Elke dag is dag één in logistiek, je moet altijd topkwaliteit aanbieden"
"Elke dag is dag één in logistiek, je moet altijd topkwaliteit aanbieden"
  • 16/04/2019

"Elke dag is dag één in logistiek, je moet altijd topkwaliteit aanbieden"

De laatste jaren kwam Zaventem weinig op een positieve manier in het nieuws: stakingen, aanslagen en regulerende conflicten speelden de luchthaven parten. Maar onder de oppervlakte gebeurt er veel. Logistieke speler World Flight Services (WFS) investeert hevig in de industriezone Brucargo en ziet de toekomst van Zaventem zonnig in. “Brussel is en blijft een belangrijke logistieke hub en we denken dat er nog  een serieuze sprong vooruit kan gemaakt worden”, stelt General Manager Philippe Verdonck.

Tekst: Tom Cassauwers – Foto’s: Studio Dann

Philippe VerdonckPhilippe Verdonck mag dan nog maar sinds eind vorig jaar General Manager zijn bij WFS Belgium, sindsdien viel hij al in de prijzen. WFS opende zo samen met Brussels Airport en Montea een nieuw gebouw (9.500 m²) en voor dat ontwerp kregen ze een award van Brussels Airport. Die prijs pronkt tijdens het interview op Verdonck’s bureau.

Alle negatieve berichtgeving rond Zaventem dus ten spijt investeert WFS fors in haar Belgische uitvalsbasis waar ze nu al vier gebouwen hebben. En WFS Belgium is niet de minste. Ze zijn de Belgische tak van een internationale groep met hoofdkwartier in Parijs en zijn wereldleider in het behandelen van de cargo van luchtlijnen. Hoog tijd voor een gesprek dus.

Wereldleider cargo

"WFS is de wereldleider in het behandelen van cargo en passagiers. In België doen we wel enkel cargo. We zitten in 200 landen, we vertegenwoordigen meer dan 300 luchtvaartmaatschappijen, we bevoorraden jaarlijks 50 miljoen passagiers en wereldwijd hebben we 24.000 werknemers. In België vertaalt zich
dat naar een 150 werknemers, vooral geconcentreerd rond Zaventem, en we verwerken hier zo 1.400 ton cargo per maand", steekt Verdonck van wal, die heel enthousiast praat over WFS en enkel lof heeft voor de manier waarop de firma werkt met klanten en personeel.

Maar wat doen ze dan concreet in België? "In België vullen we drie markten in”, legt Verdonck uit. “Ten eerste de online markt, een technische term om alle luchtlijnen te beschrijven die vertrekken vanuit Brussels Airport. We bouwen hun palletten en containers op en breken ze ook terug af. Daarnaast laden we de ladingen ook in vrachtwagens zodat cargo over heel Europa verspreid kan worden. Vervolgens hebben we de zogenaamde offline. Dat zijn de luchtlijnen die niet uit Brussel vliegen. We laden hun cargo dus op vrachtwagens die naar andere luchthavens rijden, dat kan bijvoorbeeld Amsterdam, Parijs of Frankfurt zijn. Het laatste deel is forwarding, we helpen klanten bij het opslaan van goederen als zij daar de expertise of ruimte niet toe hebben."

De gulden middenweg

In Brussel ondersteunt WFS dus luchtlijnen bij een hele reeks van hun logistieke noden. En alhoewel dat niche klinkt, zag Verdonck al vroeg in zijn carrière dat logistiek essentieel is. "Ik heb altijd een passie gehad voor luchtvaart", vertelt hij. "Ik begon heel lang geleden mijn carrière bij American Airlines en heb daarna voor een reeks andere luchtlijnen gewerkt zoals Korean Air en Jet Airways. Nu heb ik de transitie gemaakt naar de logistiek, wat heel interessant is. In mijn carrière heb ik de verschillende kanten van de keten gezien. En ik heb gezien hoe je een perfecte luchtlijn kan zijn, maar als de logistiek niet klopt dan telt dat allemaal voor niets. Ik kende daarnaast WFS al en ik zei altijd: “Als ik ooit in de logistiek ga werken, dan is dat voor WFS.” Dus toen die opportuniteit er kwam heb ik me kan- didaat gesteld, en nu zit ik hier", lacht hij.

Die diverse ervaring heeft alvast zijn managerschap diep beïnvloed. "Ik heb zowat alle kanten die er zijn gedaan. Wanneer ik praat met luchtlijnen, dan weet ik wat ze van ons verwachten. Maar anderzijds vertegenwoordig ik nu de logistieke kant en zie ik alles met andere ogen. Daar de gulden middenweg in terugvinden is dus erg belangrijk."

En net die mindset dat je de hele keten moet overzien blijft centraal staan in Verdonck’s professionele houding. "Je werkt natuurlijk altijd met een reeks tussenpersonen. Maar je moet altijd de hele keten in gedachte houden. We laten steeds aan onze luchtlijnen voelen dat ze niet zomaar klanten zijn, zij zijn key accounts waar we ons 200% voor inzetten. Onze wil is dus niet zomaar wet en we volgen de noden van onze klanten. Want dat is de reden waarom ze bij WFS blijven."

"Onze wil is dus niet zomaar wet en we volgen de noden van onze klanten. Want dat is de reden waarom ze bij WFS blijven."

Conflict

Niettemin zijn de grote investeringen die WFS maakt in Zaventem wel opvallend. Conflicten over geluidsnormen zetten de luchthaven de voorbije jaren al onder druk en recente stakingen sloten het tarmac al verschillende malen. "Wij zien de toekomst van Zaventem optimistisch in", gaat Verdonck tegen de negativiteit in. "Er wordt vaak geprojecteerd dat luchtvaart de komende  jaren zal boomen, alhoewel ik daar iets terughoudender over ben. Maar WFS ziet deze locatie positief in, zoniet zouden we niet investeren in Zaventem. Brussel is en blijft een belangrijke logistieke hub en we denken dat er nog een serieuze sprong vooruit kan gemaakt worden."

En ondanks de concurrentie tussen de bedrijven op de luchthaven werken ze ook samen om Zaventem vooruit te stuwen. “We concurreren natuurlijk met elkaar”, vertelt Verdonck. “Maar tegelijk werken we ook samen. Zo zitten we elke maand samen met onze sectorale cluster. We mogen dan wel als bedrijven concurreren, maar onze concurrenten zijn ook de luchthavens van bijvoorbeeld Amsterdam, Parijs en Frankfurt. Als luchtlijnen naar daar verhuizen verliest iedereen, dus daarom moeten alle maatschappijen samenwerken om Brussels Airport een zo sterk mogelijke speler te maken en om de kwaliteit van iedereen mee naar omhoog te trekken.”

Milieu én sociaal

Opvallend aan de investering die WFS doet in Brucargo is de aandacht voor duurzaamheid. En dat net op een moment dat luchtvaartmaatschappijen onder vuur komen voor hun impact op het milieu. “We weten heel goed dat de luchtvaart het niet goed doet op vlak van milieu”, vertelt Verdonck. “Daarom investeren we in energiebesparende middelen. Maar het gaat ook verder terug dan dat en we zijn al een tijdje bezig met milieu. Eén van onze magazijnen gebruikt bijvoorbeeld extra-efficiënte led-lichten en is zo ontworpen dat het natuurlijk licht opvangt en verdeelt. Tijdens de zomer heb je zo geen kunstmatig licht meer nodig. We willen tonen dat het niet altijd negatief moet zijn en dat luchtvaart en logistiek ook kunnen inzetten op milieu.”

Naast milieu is de sociale component ook erg belangrijk voor WFS. Dat kwam nog maar eens bovendrijven tijdens de laatste algemene staking, waarbij praktisch de hele luchthaven stillag, maar WFS wel op volle capaciteit werkte. "Dat is één van onze sterke punten", vertelt Verdonck. "We hebben een sterke sociale band met onze werknemers. Tijdens het 27-jarige bestaan van WFS in België hebben we nog geen enkele dag staking gekend, een unicum. Tijdens de laatste grote staking was iedereen hier en hebben we gefunctioneerd."

"We hebben een sterke sociale band met onze werknemers. Tijdens het 27-jarige bestaan van WFS in België hebben we nog geen enkele dag staking gekend, een unicum."

En aan de basis van die sociale band staat een sterk personeelsbeleid. "Er heerst een zeer sterke familiale sfeer hier en dat is een beleid dat we bewust hebben opgebouwd. Dat gaat tot op het niveau van topmanagement. We hebben een open-door policy, iedereen kan binnenkomen en je moet niet via je supervisor
gaan om een gesprek te krijgen. Iedereen van het magazijn mag naar boven komen en tezelfdertijd zijn de managers ook regelmatig in het magazijn. We staan erg dicht bij onze werknemers."

En dat leidde al tot opvallende resultaten. “We hebben een turnover die de nul benadert”, vertelt Verdonck. “Natuurlijk vullen we oneven arbeid in via interim en gaat er af en toe iemand weg. Maar eens iemand aangenomen wordt, blijven ze doorgaans bij WFS.”

Niettemin vindt Verdonck dat werknemers de kern zijn van WFS. "De ambitie is om te groeien en de beste qua kwaliteit te blijven. En daarin moeten we onze werknemers meetrekken. We zien onze werknemers niet als 'maar' werknemers, zij zijn een gedeelte van het bedrijf. We hebben een mindset dat als we groeien, iedereen moet meegroeien. En als we successen behalen is dat niet de verdienste van de leiders maar van iedereen. We halen onze resultaten omdat de werknemers de kwaliteit hebben geboden. Zonder onze werknemers zijn we eigenlijk niets. Zonder hen is het gedaan", stelt Verdonck.

WFS
Stijn Verbeeck (Terminal Manager, WFS Belgium) e, Philippe Verdonck (General Manager, WFS Belgium) tonen de Brucargo Award die ze kregen tijdens de Brussels Airport Aviation Awards dit jaar.

Er is werk

Maar ondanks dat alles blijven er ook uitdagingen voor WFS, ook op het gebied van arbeidsbeleid. “Ironisch genoeg is de uitdaging vooral om genoeg mensen te vinden. We hebben een grote nood aan magazijniers. Dat zijn misschien niet de meest prestigieuze jobs, maar er is wel degelijk nood aan. Vaak zeggen mensen dat er geen werk is, maar er is wel degelijk werk. We komen handen tekort”, vertelt hij.

Daarnaast is mobiliteit rond Zaventem niet altijd ideaal. “Als er iets gebeurt op de brug van Vilvoorde staat alles natuurlijk vast”, vertelt hij. “Zaventem en Brucargo zouden ook beter bereikbaar moeten zijn met het openbaar vervoer. Nu hebben we al een reeks bussen, maar een directe treinverbinding zou geweldig zijn en we onderhandelen nu om extra shuttles in te leggen.”

“Zaventem en Brucargo zouden ook beter bereikbaar moeten zijn met het openbaar vervoer."

Alibaba

Ondertussen zijn er ook veranderingen op til in de logistieke en luchtvaartsector. Nieuwe technologiebedrijven komen op en de traditioneel op papier gebaseerde sector digitaliseert steeds meer. "De luchtlijnen zetten meer in op e-commerce. Het Chinese Alibaba koos zo recent nog de luchthaven van Luik als haar Belgische uitvalsbasis. En daarnaast zijn er ook andere innovaties. We hebben in Brucargo ACB, Air Cargo Belgium, een platform dat streeft om Brussel vlotter te doen lopen via onder andere digitale technologie”, vertelt de General Manager.

Er staat dus veel op til voor WFS. “We willen groeien en onze kwaliteit behouden”, vertelt Verdonck. “Want als ik één ding leerde tijdens mijn jaren in de luchtvaartsector is dat kwaliteit altijd prioriteit nummer één moet zijn. Je mag zeker niet op je lauweren rusten, en je moet elke dag het beste van jezelf geven. Want als iemand tien keer een vlucht neemt met dezelfde luchtvaartmaatschappij en negen keer is de service perfect in orde, maar één keer is er iets mis, dan zal die passagier nooit meer met je reizen. En dat is zo overal in de keten. Je mag een sterke dag, week of maand gehad hebben. Elke dag is opnieuw dag één en elke dag moet je die kwaliteit behouden.”www.wfs.aero
 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie april 2019.

Proximus
Made In Vlaams-Brabant
BMW Brussels
ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
Logo KPMG
Logo Federale Verzekering
Logo Athlon
Logo Premed
Logo Randstad