Skip to main content
  • Nieuws
  • Elke Bossaert, Brussels Airport: “Nu werk maken van HST-verbinding op de luchthaven.”

Elke Bossaert, Brussels Airport: “Nu werk maken van HST-verbinding op de luchthaven.”

  • 25/02/2021

Brussels Airport is sterk vragende partij om samen met de NMBS en de overheid een strategie uit te rollen voor een rechtstreeks internationale hogesnelheidstreinverbinding met de luchthaven van Zaventem. “Die verbinding staat in het federaal regeerakkoord, maar we moeten er nu ook echt werk van maken. Doen we dat niet, dan komt de concurrentiepositie van de tweede grootste economische poort van ons land in het gedrang”, zegt Elke Bossaert, accessibility manager bij Brussels Airport.

Brussels Airport is goed voor 317 bedrijven en bijna 24.000 directe jobs. Tel daar de onrechtstreekse bij en je komt aan 64.000. Het is de bedoeling dat dat aantal alleen maar zal toenemen. Het toekomstplan ‘Brussels Airport 2040’ spreekt over een verdubbeling tegen 2040. “We gaan daar nog steeds van uit”, zegt Elke Bossaert, “al zal de pandemie voor een aantal jaren vertraging zorgen.”

De luchthavengemeenschap wil uitgroeien tot een multimodaal geconnecteerd economisch centrum waar verschillende functies samenkomen. “In ons toekomstbeeld spreken we over een luchthavenstad, met dienstverlening, horeca en winkels voor zowel passagiers als werknemers. Als zoveel mensen daar samen werken kan het interessant zijn om bijvoorbeeld kinderopvang of een strijkdienst te voorzien.”

De multimodale bereikbaarheid verhogen staat met stip bovenaan het verlanglijstje. “We hebben vandaag al zeer goede verbindingen met het openbaar vervoer maar het kan nog altijd beter. Uit een enquête blijkt dat tachtig procent van de werknemers met de auto naar het werk komt. Dat is te veel. Onderzoek moet uitwijzen uitwijzen waar we moeten op inzetten om het verplaatsingsgedrag om te buigen naar meer duurzame verplaatsingen: zijn de aansluitingen niet ok, is het aanbod te weinig gekend of te beperkt, liggen de haltes te ver, … of is het gewoon veel makkelijker om met de auto te komen.”

De multimodale bereikbaarheid verhogen staat met stip bovenaan het verlanglijstje.

“Voor onze passagiers zijn de cijfers beter. Zestig procent komt met de wagen en dat cijfer daalt. Maar ook daar zijn nog werkpunten. In de zomer bijvoorbeeld, wanneer we meer passagiers hebben, komen er toch minder mensen met de trein. Dat heeft te maken met het feit dat vakantiegangers liefst op de vroegste vlucht stappen, maar dan rijden er nog geen treinen. Ook voor de terugkeerders op een late vlucht geldt datzelfde probleem.”

Brussels Airport wil meer mensen met een alternatieve modus naar de luchthaven krijgen. “De fiets speelt een belangrijke rol. We krijgen onder meer een rechtstreekse aantakking met de fietssnelweg Brussel – Leuven. Daarnaast wordt er ook werk gemaakt van de fietssnelweg ‘F201’ naar Brussel centrum en er komt een fietsbrug ter hoogte van de Haachtsesteenweg (over de N21) die een rechtstreekse veilige fietsverbinding zal geven voor bedrijven op Brucargo. Als je weet dat de meeste werknemers binnen nul tot vijftien kilometer rond de luchthaven wonen, zal dat al een belangrijke win zijn. Tegen 2025 zal ook de luchthaventram operationeel zijn die een snelle en frequente verbinding maakt met het centrum van Brussel.”

Naast de binnenlandse connecties zijn ook de internationale verbindingen van de luchthaven van cruciaal belang. En daar wringt het schoentje… In een voorstel van de NMBS en NS wil men de halte van Brussels Airport afschaffen op de treinverbinding Brussel-Amsterdam. “Maar dan verliezen we onze connectie met Schiphol en het centrum van Amsterdam, en die is cruciaal voor ons om verder uit te groeien tot een internationale multimodale mobiliteitshub.”

Tot dusver heeft de luchthaven ook geen rechtstreekse verbinding met een hogesnelheidstrein, terwijl ‘concurrenten’ als Frankfurt, Charles de Gaulle en Schiphol dat wel hebben. In de toekomst gaat deze handicap nog prangender worden wanneer Europa de druk opvoert om vanuit klimaatoogpunt de korteafstandsvluchten af te bouwen. Elke Bossaert: “Het sluit aan bij onze visie dat de coronacrisis een uniek momentum is om onze sector versneld te verduurzamen. Wij ondersteunen dit op voorwaarde dat er een volwaardig alternatief wordt geboden. Maar zolang we geen rechtstreekse hogesnelheidstrein-verbinding hebben, kunnen luchtvaartmaatschappijen de korteafstandsvluchten niet afbouwen. Reizigers willen nu eenmaal niet met hun zware bagage nog een extra overstap maken op de trein. Bovendien is het ook minder aantrekkelijk voor luchtvaartmaatschappijen om te opereren vanuit een luchthaven die geen vlotte internationale verbindingen over het spoor kan garanderen.”

Beleidsmakers erkennen het probleem. In het federaal regeerakkoord staat dan ook ingeschreven dat de hogesnelheidsverbinding er moet komen. Maar dat mag niet bij woorden blijven, en de tijd dringt. “We moeten daar nu echt werk van maken. In Nederland bijvoorbeeld zit de overheid samen met de luchthaven en spoorwegen om de hogesnelheidsverbindingen nog te versterken. Zij zijn in principe klaar om morgen al korteafstandvluchten af te bouwen, net zoals Frankfurt en Charles de Gaulle. Wij zijn vragende partij om net hetzelfde te doen bij ons. De samenwerking is er wel, maar er kan nog een versnelling hoger geschakeld worden. We moeten ervoor zorgen dat we de positie van de tweede economische poort van ons land versterken en future proof maken.”
 

IMU - btonic
VZW - DigiChambers 2021
VZW - eATA 2021
VZW - Take The Lead
ING
SD  Worx