Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘Elk jaar worden er 140 miljoen mensen geboren die al gamend opgroeien’

‘Elk jaar worden er 140 miljoen mensen geboren die al gamend opgroeien’

  • 02/01/2023

‘Als je als merk relevant wil blijven, dan kijk je best ook naar de metaverse.’ Voor Pieter Van Leugenhagen van yondr uit Beveren is het niet de vraag of bedrijven daar iets te zoeken hebben. Experimenteren met die immersieve wereld is volgens hem ronduit een must. ‘Kijk maar naar wat is gebeurd met wie de trein van e-commerce heeft gemist.’ Met zijn onlangs uitgebracht boek ‘Welkom in de metaverse’ reikt hij ondernemers daarvoor ook een handleiding aan.

'Ik was compleet weggeblazen', herinnert Pieter Van Leugenhagen zich het moment dat hij voor het eerst een VR-bril droeg. We schrijven 2014, toen Facebook met de overname van VR-brillenmerk Oculus al begon te timmeren aan wat de metaverse moest worden. 'Je begeven in virtual reality was een totaal ongeziene ervaring, ook al was dat dan met een vrij rudimentaire bril die je nog op het stroomnet en een pc aansloot. Maar toen Mark Zuckerberg twee miljard neertelde voor Oculus, vermoedde ik al dat het weleens hard zou kunnen gaan in die evolutie.'

Samen met Mathias Van Dosselaer runde hij dan al commefort, een van de vele creatieve bureaus die zich toespitsten op branding, videocontent en het bouwen van websites en andere digitale ervaringen. 'Op het internet lazen we dat VR zou uitgroeien tot de next big thing. Dus hebben we niet getwijfeld om ons daarop te richten. Samen met onze creative director Dave Roox hebben we toen yondr opgericht, als een van de eerste producenten van content voor merken specifiek voor die nieuwe wereld.'

Grote merken die stonden te trappelen om in te spelen op de hype, kwamen zo al snel in het Waasland uit. ‘Virtual reality was een marketinggimmick waarmee de grote merken al te graag wilden uitpakken. Dus stond de telefoon hier roodgloeiend. Dat zorgde voor de gekende taferelen in een start-up. Vaak sliepen we letterlijk naast onze computer, om de klok rond nieuwe digitale beelden te kunnen renderen’, vertelt Pieter Van Leugenhagen voort. ‘Maar eind 2016 nam de vraag plots af. Grote merken gaan nu eenmaal steeds op zoek naar nieuwe manieren voor activatie. Bovendien was de technologie op dat moment nog onvoldoende rijp. En aangezien de consument die daarom ook nauwelijks kocht, bood de particuliere markt evenmin een uitweg.’

'Virtual reality was in 2014 een marketinggimmick waarmee de grote merken van deze wereld wilden uitpakken. Dus stond de telefoon hier toen roodgloeiend.'

Internationaal veel lof

Begin 2020 verkocht corona dan een bijkomende klap aan yondr, dat zich tot dan toespitste op digitale beleving op beurzen en events. Bijvoorbeeld met een indrukwekkende 360°-visual over
de haven van Antwerpen, die tijdens het technologiefestival SuperNova vertoond werd in een opvallende drijvende koepel bij het MAS, oogstte het wereldwijd lof én prijzen, zelfs voor de neus van een entertainmentgigant als 20th Century Fox.

'Maar corona zette de eventwereld on hold, waardoor 95 % van onze business wegviel. Om in die eerste maanden nog wat geld in het laatje te krijgen, lieten we onze medewerkers zelfs begrafenisplechtigheden filmen. In die periode herinnerden we ons hoe Mark Zuckerberg al in 2016 had aangegeven dat een virtuele wereld het potentieel heeft om uit te groeien tot het meest sociale platform ooit. Nog geen jaar later had ook Microsoft met Altspace een platform overgenomen dat gebruikers toelaat om elkaar via hun avatar te ontmoeten. Voor ons was dat het sein om vol in te zetten op social virtual reality, ervan overtuigd dat dit door de coronabeperkingen helemaal in opmars zou komen.'

Geloofwaardig verhaal

Zo bouwde het Beverse techbedrijf onder andere voor de Europese Commissie een virtuele handelsbeurs. Via hun pc met headset of smartphone konden bezoekers er met hun avatar rondstruinen en in interactie met elkaar gaan. Een opdracht voor een netwerkorganisatie met internationale afdelingen leidde yondr dan weer naar de Verenigde Staten, met een resem bijkomende aanvragen tot gevolg. ‘En dan herdoopt Zuckerberg Facebook in 2021 tot Meta, met de boodschap dat hij voortaan jaarlijks tien miljard dollar wil pompen in de verdere ontwikkeling van zijn metaversebedrijf. Voor ons is dat een zegen gebleken, want sinds afgelopen zomer zijn we voortdurend met nieuwe projecten bezig.

'De metaverse is de volgende trap van het internet, die sowieso voor massa's zakelijke opportuniteiten maar ook enorm veel bedreigingen zal zorgen.'

Nu is het moment voor ons aangebroken om in België en de vijf buurlanden in de komende jaren uit te groeien tot een toonaangevend immersive media agency’, geeft Pieter Van Leugenhagen mee. ‘Intussen heeft Microsoft vorig jaar gamingbedrijf Activision Blizzard, vooral bekend als ontwikkelaar van ‘Call of Duty’, ‘World of Warcraft’ en ‘Candy Crush’, overgenomen voor maar liefst 68,7 miljard dollar. CEO Satya Nadella gaf aan dat die acquisitie voor hem een belangrijke bouwsteen is in de evolutie van Microsoft naar de metaverse. En onlangs kondigde hij in die zin nog een nieuw partnerschap met Meta én Accenture aan. Als zulke spelers ook op de trein springen die Meta in gang heeft gezet, dan wordt het verhaal nóg geloofwaardiger. 's Werelds grootste bedrijven vandaag zijn internetbedrijven, die 25 jaar geleden niet eens bestonden. Die evolutie moet ondernemers doen beseffen dat ze best toch eens naar die metaverse kijken.'

Niet de heilige graal

Voor de managing partner van yondr betekent dit geenszins dat elk bedrijf zijn business moet omgooien. 'Je hoort me evenmin beweren dat dit de heilige graal is. De dag dat we elkaar niet meer fysiek willen zien, is voor mij de wereld bij wijze van spreken ook om zeep. Maar volg op z'n minst een workshop zodat je weet waarover de metaverse gaat en welke opportuniteiten het voor jouw bedrijf biedt. Topmanagers zijn vaak terughoudend uit onwetendheid. Maar ook omdat ze omwille van hun ego liever geen wearable op hun hoofd zetten of omdat ze zich door hun gebrek aan gamingvaardigheden niet de domste in de kamer willen voelen. Net daarom is het belangrijk om de oudere generaties digitaal te begeleiden, zodat ook zij die wereld kunnen ontdekken en daarin kunnen functioneren', benadrukt hij. 'Het gaat ten slotte om de volgende trap van het internet, die sowieso voor massa's zakelijke opportuniteiten maar ook enorm veel bedreigingen zal zorgen.

Dat was met de komst van e-commerce niet anders. Diegene die toen zei dat het niets voor hem was, bestaat vandaag niet meer. Kijk naar de huidige generatie kinderen en je beseft dat je de online wereld niet mag negeren. De huidige generatie Alpha die sinds 2010 is geboren, telt niet anders dan gamers. Elk jaar komen er maar liefst 140 miljoen pasgeborenen bij, die al gamend opgroeien. Zij hebben niet eens de shift moeten maken van de analoge naar de digitale wereld. Dan hoeft het niet te verbazen dat die technologie de belangrijkste bouwsteen van onze digitale toekomst vormt.’

Van entertainment tot hr

Van een digitale wereld voor Rode Duivels-fans over een concert van Camille in de immersieve JBC World tot een virtuele versie van de House of HR: de portfolio van het vandaag 15-koppige Yondr-team toont aan dat de metaverse zich leent voor uiteenlopende sectoren. ‘In de ene business zal de impact ervan natuurlijk sneller en harder voelbaar zijn dan in de andere. Het grootste potentieel zit in de entertainmentbusiness. Bijvoorbeeld voor een NBA-match van de LA Lakers kunnen er slechts 20.000 fans fysiek plaatsnemen in de Crypto.com Arena. Dat is amper 1 % van alle gegadigden voor een ticket. Als je die wedstrijd naar de metaverse brengt, betrek je de overige 99 % bij diezelfde wedstrijd én geef je hen de kans om die onder vrienden te beleven, dan nog vanop het beste stoeltje langs het parket. Met haar concert in Fortnite heeft Ariana Grande meer verdiend dan wanneer ze live op wereldtournee zou gaan. Daarvoor heeft ze amper een dag in de studio gestaan. Dat wil niet zeggen dat fysieke shows overbodig worden. Het is een vorm van entertainment die eerder knaagt aan de tv-consumptie. Dat zien we bij de jongere generaties, die nog amper lineaire televisie kijken. Zij brengen hun tijd liever sociaal door in virtuele werelden, samen met hun vriendjes. Een virtueel optreden maakt het voor een artiest mogelijk om liveoptredens beter te combineren met andere zaken.

'Met haar concert in Fortnite heeft Ariana Grande meer verdiend dan wanneer ze live op wereldtournee zou gaan. Daarvoor heeft ze amper een dag in de studio gestaan.'

Omdat de metaverse nieuwe mogelijkheden schept, moeten bedrijven in die sectoren er dus nu al mee bezig zijn', stelt Pieter Van Leugenhagen. 'Ook in de modewereld zet de evolutie zich al stevig door. Als gevestigde merken indruk willen blijven maken, dan moeten ze nu eenmaal zelf hun publiek blijven opzoeken. Dat is een basisbeginsel van marketing. En die jongere generaties vinden ze in de metaverse. Daarnaast beweegt het ook in de wereld van publiciteit en human resources, zowel dan naar samenwerken als rekruteren en onboarding. Zo blijkt uit studies bijvoorbeeld al dat kennis die virtueel wordt overgedragen beter blijft hangen dan wanneer dat via een videogesprek verloopt.’

Alternatief voor de koffiemachine

Naast een zaak van nieuwe businessmodellen aanboren en efficiëntie zoeken, is de stap naar de metaverse volgens hem ook ecologisch gezien een slimme zet. 'Voor het milieu is het heel voordelig om niet meer voor de minste meeting te moeten reizen. Internationale teams kan je evengoed laten samenwerken in een virtueel innovatielab. Anders dan bij een Teams- of Zoom-meeting kunnen deelnemers aan zo'n sessie onderling praten en eenvoudig van gesprekspartner wisselen, zonder anderen te storen. Zo heb je meteen een waardig alternatief voor de teloorgegane ongedwongen gesprekken aan de koffiemachine. Als we naar remote samenwerken willen evolueren, kunnen we maar beter kiezen voor de best mogelijke manier daarvoor die past bij een evenwichtige work-lifebalans', vindt Pieter Van Leugenhagen nog.

Microsoft Teams zal volgens hem trouwens weldra al in een 3D-versie beschikbaar worden in de Meta-headset. 'Het concept van een VR-bril staat sowieso het dichtst bij wat wij een logische manier vinden om beweging waar te nemen. De nieuwe generatie brillen evolueert naar een mixed reality bril, waarbij je zowel reële situaties als digitaal geprojecteerde zaken tegelijk waarneemt al naargelang je blik. In een volgende fase zouden dat dan holografische projecties met augmented reality kunnen worden, om over twintig jaar misschien wel uit te komen bij lenzen. Grootste uitdaging daarbij is om een computerkracht vergelijkbaar aan die van de PlayStation 5 te stoppen in een wearable met voldoende batterij en connectiviteit.
Die moet dan ook nog eens genoeg gekoeld kunnen worden.'

www.yondr.agency

‘Zonder unieke hardware moét elk techbedrijf zichzelf heruitvinden’

Binnen dit en tien jaar weten we volgens Pieter Van Leugenhagen of Mark Zuckerberg een van de grootste visionairs, dan wel een van de grootste mislukkelingen in de techindustrie is geweest. Want tegen 2030 moet de metaverse volgens de Meta-topman algemeen ingang gevonden hebben. 'Is dat het geval, dan heeft hij liefst zestien jaar eerder zelf de basis daarvan gelegd. Door nu vol op de metaverse in te zetten, neemt hij met zijn bedrijf alleszins een gigantisch gedurfde stap om te evolueren naar een platform met eigen hardware en een eigen appstore in dat immersieve spectrum. Zuckerbergs jaarlijkse investering  van tien miljard dollar in de toekomst van zijn bedrijf kan ook verloren gaan door meesterlijke zetten van zijn concurrenten. Volgens marktanalisten wijst alles erop dat Apple volgend jaar al een eigen headset lanceert. Intussen storten grote merken zich ook al vol op social virtual reality. Modespelers als Nike, Vans, Gucci en Hermès hebben allemaal al een eigen virtuele wereld gebouwd. En avatarconcerten zijn evenmin nog toekomstmuziek, zo hebben optredens van Ariane Grande of Travis Scott in Fortnite al aangetoond. Het is dus alleszins absurd om te denken dat Zuckerberg investeert in een lege doos, zoals velen denken. In de technologische sector moet je jouw bedrijf heruitvinden om te kunnen blijven bestaan. Tenzij je een piece of hardware hebt waar niemand omheen kan. Maar welke software is vandaag niet vergankelijk?'

Contactpersoon

Jan Van de Poel

Communicatiemedewerker

AW_Welt_6stappenplan
Banner belgian coast hotels maart

Artikel uit publicatie