Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 12/10/2023

Vanaf januari 2024 geldt deze verplichting ook in ondernemingen zonder bedrijfsrestaurant. 

De verplichting om keukenafval en etensresten te sorteren geldt al voor bedrijven met een bedrijfsrestaurant sinds 2021, maar wordt vanaf januari 2024 uitgebreid naar alle bedrijven.

Dit betekent voor heel wat bedrijven een omschakeling. Bereid je daarom nu al voor op de nieuwe verplichting door:

  • Contact op te nemen met je private inzamelaar of met de gemeente voor een geschikte afzet- of rolcontainer om jouw keukenafval en etensresten in te verzamelen. 
  • De inzamelfrequentie te bepalen die het meest tegemoetkomt aan de hoeveelheden keukenafval die je produceert. Je private inzamelaar kan je hierin bijstaan. 
  • De afvalbakken optimaal te plaatsen op de werkplek. Bijv. in de refter en de keuken waarin jouw medewerkers hun keukenafval en etensresten kunnen gooien. Ook hier kan je private inzamelaar tips geven.
  • Hierover te communiceren naar de werknemers en de verantwoordelijke voor het leegmaken van de afvalbakken. Geef in de communicatie goed aan wat wél en wat net níet in de afvalbak mag. Je private inzamelaar kan specifiek communicatiemateriaal voorzien.

 Meer info over de verplichting en veel gestelde vragen vind je hier terug. 
 

Contactpersoon

Katelijne Haspeslagh

Adviseur Milieu & Klimaat

imu - vzw - mediafin
imu - vzw - edenred
imu - vzw - exact
imu - vzw - bebat