Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Eerlijk zakendoen is onze mantra

  • 29/01/2020

In 1938 richtten Maurits en Jozef Perquy een groothandel op in kleding en accessoires. Duror doopten ze die, wat staat voor durable comme de l’or. In 2020 is de vierde generatie van familie Perquy aan zet en heet de overkoepelende holding… Duror Fashion Group met als bekendste merk Terre Bleue. Een familiaal onderonsje met vader Dirk en zonen Peter en Steven over solide familiecharters, ongeduldige consumenten en eerlijk zakendoen.

ID Duror Fashion Group

  • Opgericht in 1938 als Duror, een Gentse groothandel in kleding en accessoires. Verhuist in 1977 zijn hoofdzetel naar Nazareth/Eke.
  • Transformeert van groothandel tot Belgisch modebedrijf met eigen casual chic kledingmerk Terre Bleue als vaandeldrager. Nam de voorbije jaren ook twee andere Belgische merken over, Gigue en Zilton, en kocht een productiefaciliteit in Tunesië. Het bedrijf telt 50 werknemers. 
  • Derde generatie Dirk Perquy (63) gaf in april 2019 de CEO-fakkel door aan zoon Peter en is nu uitvoerend voorzitter. Zijn tweede zoon, Steven, is commercieel directeur in wording. Zijn derde zoon, een chirurg, is niet actief in het bedrijf.

Intro

Wie de strakke industriebouw van familie Perquy binnenstapt, belandt in een warme huiskamersfeer. Vanuit een salon kijk ik naar een showroom met kleurrijke paspoppen, op een tafeltje blinken modemagazines en aan de coffee corner bespreken een zestal modieus geklede werkneemsters geestdriftig het voorbije Black Friday-weekend. “Er is hier altijd gezonde stress”, lacht Peter Perquy, CEO sinds april 2019. In het interviewkantoor kijkt co-oprichter Jozef Perquy ons indringend aan. Ja, dit is een familiebedrijf pur sang.

Peter, kinderen treden graag in de voetsporen van hun ouders, ook al hebben ze nog geen flauw benul wat hun beroep inhoudt. Was dat bij jou ook zo?
Peter: “In het zesde leerjaar wist ik al dat ik het bedrijf van papa wou verderzetten. Mijn zoontje van vier zegt nu al: ‘Ik wil hetzelfde doen als papa.’ Net als mijn kinderen liep ik hier van jongsaf aan binnen en buiten. We waren pasmodel, stonden weleens in een cataloog en droegen onze eigen kledij. Maar het liefst speelden we in het magazijn (lacht). Na het middelbaar studeerde ik TEW en marketing aan de Vlerick School. Daarna heb ik vier jaar gewerkt in de consultancy- en banksector om dan in 2009 ons bedrijf te vervoegen als productmanager van de herenlijn die net was opgestart. Later haalde ik nog een MBA aan Insead waarna ik commercieel directeur ben geworden.”

In de modesector zijn financiële capaciteiten minstens even het zit in de genenbelangrijk als creatieve… 
Dirk: “Je moet ze allebei beheersen. Alles start met creatieve geesten en producten, maar eenmaal je bedrijf groeit, moet je excelleren in management. Daar hoort ook de familiale overdracht bij. De transitie van de tweede naar de derde generatie was heel moeizaam verlopen, daarom wou ik er op tijd aan beginnen. Eind jaren 90 richtten we een raad van bestuur op met onafhankelijke bestuurders om ervoor te zorgen dat het bedrijf fit en gezond zou zijn als het zou overgaan naar een volgende generatie. Je wordt zo opgeslorpt door je dagelijks werk dat je te weinig tijd neemt om systematisch cijfers te evalueren en na te denken over de strategie. Zo’n raad van bestuur verplicht je om te rapporteren aan jezelf.” 
Peter: “Dat was een cruciale zet van mijn vader. De jongere generatie is de facto bezig met de overdracht, maar de overlatende generatie ziet daar vaak lang de nood niet van in. Zo loopt het meestal fout. Je kan het naïeve idee hebben dat je nog lang aan boord kan blijven, maar dat kan snel keren. Mijn vader heeft gelukkig een heel open blik.”

Het belangrijkste wat je aan je kinderen kan geven, zijn waarden. De rest is kennis en die is vergankelijk

Dirk Perquy, Duror Fashion Group

CEO

Peter, sinds 1 april 2019 heb je officieel het roer overgenomen als CEO?
Peter: “Klopt, maar dit proces was al jaren aan de gang. Vroeger combineerde mijn vader het CEO-schap en het commerciële. Ik besefte al snel dat ik beide beter niet combineerde. Mijn broer Steven is geïnteresseerd in de job als commercieel directeur, maar als je geen ervaring hebt in de modesector (Steven komt uit de autosector, sdk) en je wordt als familielid geparachuteerd tot commercieel directeur, kan dit scepsis veroorzaken bij de medewerkers. Daarom is hij nu gestart met wholesale, een uitdagende functie waarin zijn commercieel talent goed tot uiting komt. Tien jaar geleden sprak de voorzitter van de raad van bestuur al met mij en mijn twee broers. De jongste gaf snel aan dat hij geen operationele ambities had in het bedrijf. Steven gaf aan dat hij geen ambitie had om CEO te worden. Mijn ambitie om CEO te worden, was wel groot. Ik ben ook geen fan van co-CEO-schap.” 

Hoe is het aandeelhouderschap momenteel verdeeld? Dirk: “Mijn vrouw en ik hebben alle aandelen. Vanaf volgend jaar willen we starten met de overdracht.” Peter: “Parallel met de aandelenoverdracht is de opstart van een familiecharter. Hoe zullen de aandelen in de toekomst over de verschillende gezinnen verdeeld worden? Wie blijft in het kapitaal, wie niet? Het familiecharter is cruciaal om alles te objectiveren, ook naar de allerjongste generatie, die nu tussen 2 en 7 is. In zo’n familiecharter kan ook staan dat je eerst elders ervaring moet opdoen. Wij moesten ook eerst elders onze toegevoegde waarde bewijzen.”

het zit in de genenDirk: “Het is ook de manier om je talenten te ontdekken.” 
Peter (neemt over): Als er binnen een familie ruzie komt, draait het meestal rond geld en (een gebrek aan) appreciatie. We willen absoluut niet dat onze goede familiale relatie verstoord wordt door geld issues.” 
Jullie varen als Belgisch modebedrijf in woelige zeeën. De consument is ongeduldig, mede door de digitalisering en sociale media. Hoe spelen jullie daar op in?

Peter: “We proberen een zo goed mogelijke omnichannel-strategie te creëren. We tellen 24 eigen fysieke winkels, daarnaast ligt onze kledij in enkele honderden multimerkenwinkels over alle merken heen. Die fysieke aanwezigheid blijft cruciaal, maar we spelen natuurlijk in op de digitalisering. De trafiek op onze websites is enorm vergroot, de verkoop groeit gestaag mee. De consument informeert en inspireert zich vandaag online. Het is de plek om je merk boeiend te houden. Maar concurreren met een Zalando heeft geen zin, want hun budgetten zijn ongelimiteerd in vergelijking met die van ons.”

Dirk: “Digitalisering zet veel sectoren op zijn kop, denk aan de banksector. We beseften vijf jaar geleden al dat de digitalisering ons handenvol geld ging kosten en dat het nodig zou zijn om aan schaalvergroting te doen. Daarom hebben we ook de kledingmerken Gigue en Zilton overgenomen.”  
Peter: “De investeringen in goed management en informatisering zijn zo zwaar dat we een structuur gebouwd hebben waarin we nu drie merken verkopen. We staan zeker sterker nu.”Steven: “We zijn heel klantgericht, die customer intimacy zit in onze genen ingebakken. Na elk verkoopsmoment hebben we een aftersalesmeeting op basis van de input die we krijgen van onze groothandelsklanten en eindconsumenten, en die info gaat nadien gestructureerd naar onze productontwikkelaars. Ook de verkopers in de winkels trainen we sterk op het geven van het juiste kleur- en stijladvies.

Zeilen: metafoor voor zakendoen

Op zijn twaalfde belandde Dirk Perquy voor het eerst op een zeilboot om Frans te studeren. “Het zeilen heeft me in belangrijke mate gevormd en attitudes aangescherpt die in het zakenleven van pas komen. Je moet veel discipline en moed hebben, je moet risico’s inschatten en beheersen en je moet een team kunnen aansturen op een zeilboot. In het zeilen leer je dat je ook tegen de wind in kan varen naar je doel, ook al kost dat wat meer moeite. Dat geldt ook in onze sector, het besef dat je soms ‘tegen de wind in’ moet zakendoen.” 
“Eerlijk zakendoen is ons mantra”

Wijze raad

Kan de eindconsument ook bij jullie gratis kledij retourneren?
Steven: “Ja, maar we laten ze ook retourneren in onze fysieke winkels. Op lange termijn is dit model echter niet sustainable, ook niet op vlak van winstgevendheid. De overheid moet hierin het juiste kader schetsen. Wij zitten vaak gewrongen tussen wat de consument wil en wat hij zegt dat hij wil. Hij kan de mond vol hebben over klimaatacties maar daarna bij Primark aanschuiven voor stukken die geen lange levensduur hebben. Of hij kijkt en masse naar stijlicoon Jani Kazaltzis, die bewijst dat je met het juiste advies er veel beter kan uitzien, maar aan de andere kant koopt hij en masse op internet, zonder stijladvies.”

Slotvraag: slimme vaders geven hun kinderen wijze raad mee. Dirk, welk advies geef jij?
Dirk: “Onze basiswaarden zijn eerlijkheid, respect en de visie om je te verdedigen met kwaliteit en niet met prijs. Het belangrijkste wat je aan je kinderen kan geven, zijn waarden, dat besef je met ouder worden. De rest is kennis en die is vergankelijk, verandert voortdurend. Ons mantra is eerlijk zakendoen en net daardoor hebben we een mooi bedrijf uitgebouwd.”

tekst Sam De Kegel – foto Wim Kempenaers

Contactpersoon

Ann Vandamme

Communicatie - Ledenrelaties