Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Eenzijdige Brusselse stadstol treft pendelaars en bedrijven
  • 28/08/2019

Eenzijdige Brusselse stadstol treft pendelaars en bedrijven

De zogenaamde kilometerheffing die Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt vooropstelt, is volgens Voka Metropolitan een slim verpakte tol die door haar eenzijdige toepassing vooral de Vlaamse pendelaars treft en Brussel minder aantrekkelijk dreigt te maken voor bedrijven. “Wij pleiten voor een samenwerkingsakkoord tussen de gewesten, zeker Vlaanderen en Brussel, om de mobiliteitsknoop te ontwarren. Bovendien moet elke vorm van rekeningrijden ook gepaard gaan met maatregelen voor openbaar vervoer, overstapparkings, fietssnelwegen enzovoort. Eenzijdig het autogebruik viseren en dan nog vooral voor pendelaars, is niet de weg vooruit”, zegt Jan Van Doren, directeur van Voka Metropolitan.

Voka Metropolitan, de ondernemersorganisatie die de belangen van de bedrijven in Brussel en de Vlaamse rand behartigt, heeft ernstige bedenkingen bij de uitspraken van kersvers minister Van den Brandt. “Het Brussels regeerakkoord is sociaal en groen, maar de economische agenda is ver te zoeken. De eerste aankondiging van een Brussels minister in deze regering lijkt de bedrijven en de -hoofdzakelijk Vlaamse –pendelaar niet te ondersteunen”, aldus Jan Van Doren.

Aanleiding is het vooropgestelde plan voor een autoheffing die Brussel op eigen houtje zou invoeren tijdens deze legislatuur. “In het regeerakkoord stond dat er in overleg met de andere gewesten een intelligente kilometerheffing ingevoerd zou worden. Wij missen twee zaken: overleg en een intelligente kilometerheffing”, aldus Van Doren. Eenzijdig een stadstol invoeren dreigt een extra drempel op te werpen voor wie in Brussel wil komen werken. Want voor de Vlamingen wordt de tol niet gecompenseerd via de autofiscaliteit. “Wie het moeilijker maakt voor pendelaars om naar Brussel te komen, zorgt dat het voor bedrijven minder aantrekkelijk is om in Brussel te investeren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?”, vindt Jan Van Doren. Tegelijk vraagt Voka Metropolitan ook aan de Vlaamse onderhandelaars om een slimme kilometerheffing op de agenda te plaatsen en in overleg te treden met Brussel.

Brussel

Holistisch beleid

Het huidige voorstel is volgens Voka Metropolitan bovendien niet veel meer dan een veredelde autoheffing. Want er is geen sprake van alternatieven zoals extra openbaar vervoer, overstapparkings, fietssnelwegen enzovoort. “We vragen met aandrang dat er welwillend en met open geest samengewerkt wordt tussen Brussel en Vlaanderen om die gordiaanse verkeersknoop te ontwarren. En dat er met de zelfde voluntaristische aanpak die men nu toont voor een stadstol, ook wordt meegewerkt aan een optimalisatie van de Brusselse ring en de vergunningen voor de tramlijnen en de trambus die Vlaanderen wilt inleggen naar Brussel. Met aparte ideeën komen we er niet, er is nood aan een breed gedragen en gediversifieerd metropolitane visie op het mobiliteitsbeleid”, zegt Van Doren.

Contactpersoon

Kasper Demol

Woordvoerder

BMW Brussels
ING
Logo Mensura
SD Worx
Logo KPMG
Logo Federale Verzekering