Skip to main content
  • Nieuws
  • “Een voorbereide opvolger is er twee waard”

“Een voorbereide opvolger is er twee waard”

  • 08/07/2021

Er wacht Limburg de komende vijf tot tien jaar een tsunami aan bedrijfsoverdrachten. Ook binnen de 8 op 10 familiebedrijven in Limburg komt familiale opvolging dus steeds hoger op de agenda te staan. Omdat die overdracht niet evident blijkt te zijn, bundelt het Family Business Center van Voka – KvK Limburg de krachten met andere experten. (Toekomstige) familiale CEO’s krijgen de kans om een volledig toekomstplan voor hun bedrijf op te maken. 

Group a
Eugène en Patricia Alen (Group a), Axelle Henrard (Voka - KvK Limburg), Jozef Lievens (Instituut voor het Familiebedrijf)

 

Op dit moment zijn 8 op de 10 Limburgse bedrijven familiebedrijven. Verwacht wordt dat 25% daarvan binnen de 5 tot 10 jaar de fakkel zal doorgeven.

“We zien dat maar 30% van de bedrijven de tweede generatie bereikt, 10% de derde en slechts 4% de vierde generatie. Uit onderzoek weten we ook dat bijna een vijfde van de bedrijfsleiders die stilaan in een overdrachtsfase terechtkomen, nog niet bezig te zijn met de voorbereiding ervan. De overdracht bespreken ligt gevoelig: 35% van de bedrijfsleiders die binnen de vijf jaar het bedrijf wil overdragen, heeft dat nog niet besproken met een potentiële opvolger of overnemer. Er is dus dringend werk aan de winkel”, stelt Axelle Henrard, directeur eigenaars-ondernemers bij Voka – KvK Limburg.

Van NextGen tot Family Business Leader

Om de overdracht tijdig in gang te zetten, brengt Voka – KvK Limburg de opvolgende generatie in familiebedrijven - ook wel NextGen’ers genoemd - samen.

Axelle Henrard: “Als ‘zoon of dochter van’ aan de slag gaan in het familiebedrijf is een enorm engagement. Andere generaties leggen andere klemtonen en werknemers in familiebedrijven kunnen gevoelig zijn voor zo’n verandering. In vergelijking met andere bedrijven botsen familiale ondernemers daar vaak op bijkomende emotionele aspecten. Het is onze taak om hen op weg te helpen. Daarom bieden we via ons Family Business Center verschillende trajecten aan zodat de NextGen’ers in contact kunnen komen met mensen in een soortgelijke situatie.”

Sinds 2017 begeleidde het Family Business Center al 168 familiale NextGen’ers. Het gaat nu nog een stap verder door zich specifiek te richten op de (toekomstige) familiale CEO in het familiebedrijf. Om die familiale opvolgers voor te bereiden op hun toekomstige rol, slaat het Family Business Center de handen in elkaar met familiebedrijf.be, het Instituut voor het Familiebedrijf, RCEF (UHasselt) en Motmans & Partners.

“Tijdens het nagelnieuwe en unieke Family Business Leader-traject doorgronden we de verschillende aspecten die nodig zijn om een familiebedrijf te runnen: owning, managing en governing. Elke deelnemer gaat ook zelf actief aan de slag om een toekomstplan uit te werken voor zijn eigen bedrijf”, verduidelijkt Jozef Lievens, gedelegeerd bestuurd van het Instituut voor het Familiebedrijf.

Group a geeft het goede voorbeeld

Group a, het familiebedrijf achter ramen- en deurenspecialisten Belisol en KwadrO, kondigt vandaag een aandeelhouderswissel aan. Oprichter Eugène Alen draagt het bedrijf over aan zijn dochters en schoonzonen. Er werd ook al een eerste onafhankelijke bestuurder aangetrokken: Michel De Coster, voormalig topman van Belgacom.

 “We hebben een groot klantenbestand, veel medewerkers en een wijd vertakt netwerk van relaties. Daarom zijn we heel zorgvuldig te werk gegaan bij de overdracht”, aldus een trotse Eugène Alen. “We hebben hier jaren aan gewerkt en dat zorgt voor continuïteit. Ik heb er alle vertrouwen in dat het bedrijf in goede handen is en klaar is voor een succesvolle toekomst.”

Group a omvat met haar twee merken meer dan 95 showrooms in België, Nederland en Frankrijk en biedt een sterke basis voor de nieuwe aandeelhouders. Ondanks het afgelopen coronajaar kon de groep met sterke EBITDA-cijfers van 5,2 miljoen voor de dag komen. En 2021 gaat op dat sterke elan verder: er wordt nu al van een veelbelovend grand cru-jaar gesproken. De ideale springplank voor de opvolgers.

“Het is met heel veel enthousiasme en goesting dat wij het als tweede generatie samen overnemen”, zegt dochter Patricia Alen. “We kennen het bedrijf door en door en geloven heel sterk in het potentieel van onze merken Belisol en KwadrO. Samen met onze medewerkers en met onze netwerken van zelfstandige franchisehouders zullen wij de komende jaren verdere groei kunnen realiseren.”

Om die groei te creëren, ligt er al een stevige basis klaar. Maar ook de nieuwe aandeelhouders gaan in de komende jaren zeker hun stempel op het bedrijf drukken. "We zijn al gestart met een verregaand digitaliseringproject vanuit de groeiende klantvraag. Dit moet een hefboom zijn voor nog meer performantie op gebied van Operations, Sales en Marketing. Daarnaast gaan we voor productvernieuwingen, zowel op technisch en esthetisch vlak als op vlak van duurzaamheid. Om de juiste accenten te kunnen leggen, zetten we in op de kracht van de organisatie en op een goede governancestructuur. Daarbij is een sterke rol weggelegd voor een raad van bestuur met onafhankelijke bestuurders en een duidelijk mandaat voor de directie”, besluit Patricia Alen.

Meer info

Family Business Leader is een initiatief van het Family Business Center als onderdeel van Voka – KvK Limburg.

Contactpersonen

Axelle Henrard

Directeur eigenaars-ondernemers

Ellen Olislagers

Senior adviseur eigenaars-ondernemers

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo