Skip to main content
mission vision
  • 19/06/2019

Een visie is geen missie

Ieder bedrijf heeft een eigen missie en visie. Ze zijn als het ware je visitekaartje naar de buitenwereld toe: ze maken duidelijk waar je als bedrijf voor staat en welke meerwaarde je biedt. Hoewel beide elementen onmisbaar zijn voor een sterke positionering, hebben toch veel bedrijven moeite met het definiëren van hun missie en visie. De termen worden ook vaak onterecht door elkaar gebruikt of verkeerd ingevuld. Tijd om dat misverstand de wereld uit te helpen!

mission vision

Dit artikel werd geschreven door onze partner Hands

Een visie voor de toekomst 

De visie van een bedrijf vertrekt doorgaans vanuit de bedrijfsleider zelf. Die ontwaart een maatschappelijk probleem dat hij of zij wil oplossen met zijn of haar bedrijf. Een visie tekent daardoor ook een ambitieus beeld van de toekomst. En dat is nodig. Want als je probleem te snel opgelost is, dan heeft je bedrijf natuurlijk geen bestaansreden meer. Op die manier is een visie dus eigenlijk onoplosbaar. Maar dat hoeft niet negatief te zijn. “If you reach for the moon, you might hit the stars.” Wees ambitieus en stel hoge doelen voor jezelf en je bedrijf. Ook al haal je die allerhoogste ambitie misschien niet, je zult nog steeds andere betekenisvolle doelen realiseren.

Je visie beantwoordt dus de vraag: “Waar staan wij voor?” Ze beschrijft de normen en waarden van je bedrijf en werkt op die manier ook als een ethisch kompas. Daarnaast moet je visie ook inspireren, zowel intern als extern. Langs de ene kant moet je visie een motivatie zijn voor je werknemers: “Daarom werken wij hier.” Het geeft je werknemers echt een reden om voor jou te werken. Langs de andere kant moet je visie natuurlijk ook de buitenwereld inspireren. Daar zitten de klanten die je moet overtuigen om mee te stappen in jouw verhaal.

Een missie voor vandaag

Waar een visie focust op de kernwaarden van je bedrijf, richt je missie zich op je kernopdracht(en). Je missie geeft een antwoord op de vraag: “Wat doen wij?” In tegenstelling tot een visie voor de lange termijn, is je missie een doelstelling voor op de middellange termijn. Het is een engagement of project dat je opzet om je visie uiteindelijk te realiseren.

"If you reach for the moon, you might hit the stars"

Het spreekt voor zich dat je eerst je visie formuleert en daarna je missie. Want je moet eerst weten wat je wilt veranderen aan de wereld voor je kunt beslissen hoe je dat precies gaat doen. Zorg er ook voor dat je visie en missie uniek zijn. Niemand zit te wachten op een bedrijf van dertien uit een dozijn. Claim je plaats in het ondernemerslandschap. Wees anders en ambitieus. En leg dat vast in een sterke visie en missie.

hands powered by

 

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Proximus
VZW - vGD