Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat grote inspanningen doet om de transitie naar duurzame mobiliteit te maken, is Madolex uit Genk. De technische dienstverlener heeft in één klap 40 plug-in hybride voertuigen besteld om de werknemers te faciliteren volgens toekomstgerichte standaarden. “Het overschakelen naar elektrisch rijden is geen beslissing die je impulsief van de ene op de andere dag maakt”, waarschuwen Stijn Gijbels en Olav Bult, eigenaars-bestuurders van Madolex. “De markt evolueert zo snel dat je goed moet nadenken over de beste opties op elk moment.”
Madolex heeft vele redenen om de stap naar een elektrisch wagenpark te zetten. “In de eerste plaats omdat duurzame mobiliteit de norm wordt en je mee moet evolueren”, zegt Olav Bult. “Er zijn de wettelijke bepalingen waar iedereen zich naar moet schikken, maar ook de klanten en leveranciers hechten steeds meer belang aan duurzaamheid. Als onderdeel van een ecosysteem ben je verplicht om je steentje bij te dragen aan het behalen van de collectieve duurzaamheidsdoelstellingen. Die verantwoordelijkheid gaan we niet uit de weg. Door zelf concrete acties rond duurzaamheid te ondernemen, geven we mee het goede voorbeeld en sensibiliseren we op onze beurt weer andere bedrijven.”
Familie uitleg geven
En ook de ‘war for talent’ speelt mee in de beslissing. “Er zijn natuurlijk wel meer ondernemingen die een bedrijfswagen ter beschikking stellen als onderdeel van hun employer branding”, zegt Stijn Gijbels. “We zijn daar niet uniek in. Maar toch kan je door aandacht te hebben voor details, een verschil maken. We hebben bijvoorbeeld bewust gekozen voor de Peugeot 308SW, een gezinswagen die ook voor privégebruik kan dienen. Onze mensen appreciëren dat. Het zijn bovendien wagens met uitstraling, wat niet onbelangrijk is. De keuze voor de plug-in hybride speelt dan weer in op de technische affiniteit die onze mensen hebben met dit type wagens. Bij de overhandiging van de voertuigen, op een familiedag, hebben we de technische uitleg en de gebruiksinstructies gegeven, en ook aan de gezinsleden uitgelegd hoe ze moeten laden, enzovoort. Zo is iedereen betrokken en verlaagt de drempel om elektrisch rijden te omarmen. Het lijken allemaal bijkomstigheden, maar toch draagt dat alles bij aan de waardering voor de inspanningen van ons bedrijf.”
TCO is tijdelijk
Voor de concrete invulling is Madolex niet over één nacht ijs gegaan. “Het was inderdaad al 1,5 jaar geleden dat we ons ei hadden gelegd over het meest geschikte type”, legt Olav Bult uit. “Je moet altijd de TCO (Total Cost of Ownership) van de diverse voertuigen met elkaar vergelijken. Ten opzichte van de full-elektrische modellen vielen de hybride wagens voordeliger uit. Daarnaast is het nog maar de vraag wanneer er geleverd kan worden. Vlak na de coronapandemie zijn de wachttijden flink gaan oplopen, wat maakt dat je ook de evoluties in de wetgeving en de fiscale voordelen moet volgen. Het risico is reëel dat je een bestelling plaatst die bij levering een andere impact heeft dan aanvankelijk gepland. Vandaar ook de keuze voor hybride.”
Makkelijke kabel
Madolex heeft ook de mogelijkheden om de voertuigen te laden goed bestudeerd. “Kies je voor laadinfrastructuur aan het bedrijfsgebouw, openbare installaties of ga je bij elke werknemer thuis een laadpunt bouwen? Het is belangrijk hier de juiste keuzes te maken”, vertelt Stijn Gijbels. “Wij willen onze mensen geleidelijk aan vertrouwd maken met elektrisch rijden en dus ook niet meteen bij iedereen thuis vaste installaties bouwen. Samen met onze adviseur (Dries Housen van dhSN) hebben we gekozen voor de laadkabel NRG Kick van EV-quip. Dat is makkelijk, want het werkt zowel met een gewoon huiselijk stopcontact als een verzwaard stopcontact (3 fasen). En je vermijdt het probleem van demontage of overdracht als bijvoorbeeld iemand uit dienst gaat.”
Madolex wijst tot slot op het belang van goede partners in dit proces. “Er komt heel wat voorbereiding, administratie en financiële planning bij kijken”, weet Stijn Gijbels. “Zo moet de carpolicy worden aangepast, het verbruik worden gemeten en de facturatie moet correct zijn. Bij voorkeur doe je voor alles een beroep op één partij die je volledig kan ontzorgen. Bovendien hebben we gericht een leverancier van de voertuigen geselecteerd die een uitgebreid netwerk van concessies heeft (Van Mossel, red.). Het moet voor onze medewerkers makkelijk zijn om dicht bij huis terecht te kunnen voor onderhoud en eventuele herstellingen.”
Naar full-elektrisch
Wat de toekomst betreft, wil Madolex zeker op de ingeslagen weg verdergaan. “De duurzame mobiliteit zal alleen maar toenemen, dus moeten wij verdere stappen voorzien in onze langetermijnplannen”, stellen de eigenaars-bestuurders. “Het is onvermijdelijk om op termijn naar full-elektrisch over te schakelen, maar wanneer en hoe, dat zien we wel binnen enkele jaren. We wachten liever af wat deze investering gaat betekenen en nemen dan opnieuw beslissingen in het kader van de actuele situatie. Een kwestie van goed ondernemerschap!”