Skip to main content
  • Nieuws
  • "Een klankbord in de VS is van onschatbare waarde"

"Een klankbord in de VS is van onschatbare waarde"

  • 14/11/2018

Zakendoen zit in het DNA van de Verenigde Staten. Maar hoe pak je het aan? Arne Van Der Steen, Internationale Voka Ambassadeur Verenigde Staten, geeft aan dat je er maar beter klaar voor kan zijn. Want volgens Amerikaanse ongeschreven regels is time nog steeds money. Darma Avalos van Epica bereidt zich momenteel voor om de sprong te maken. 

foto 1
Darma Avalos (l.) kreeg internationale tips van Arne Van Der Steen (r.). 

Niche versus commodity 

“In 1997 maakten we de stap naar de Verenigde Staten. We zitten in een nichemarkt waarbij ons cliënteel in groten getale aanwezig is in de Verenigde Staten: de automobielindustrie”, start Arne, directeur bij Unimex. Aangezien Unimex zowat alle stappen in het internationaal ondernemen doorlopen heeft, weet Arne zelf goed waar de pijnpunten zitten. Die geeft hij graag mee aan andere ondernemers die aan de VS denken, zoals Darma Avalos van Epica. 

"Voor elke niche is er wel een markt te vinden in de VS."

Darma waagt zich aan een nieuw project in de Verenigde Staten. "Ik wil via een digitaal platform truckchauffeurs rechtstreeks koppelen aan klanten. Binnenkort start er een pilootproject met een handvol transportbedrijven in Florida", vertelt ze. Arne onderschrijft het potentieel: "Niet alleen in de automobiel, maar zowat voor elke niche is er wel een markt te vinden in de VS. Maar het gaat verder: het land kan een goudmijn zijn wanneer je een kwalitatief product hebt met de juiste prijs, de juiste filosofie en de juiste service."

Time is money 

Zakendoen zit in het DNA van de Verenigde Staten en dat merk je aan veel dingen: je kan zaken gemakkelijker regelen, minder administratieve rompslomp en mensen zijn gemakkelijk benaderbaar. 

Dit betekent ook dat je écht klaar moet zijn voor het land. De service waarmee je het verschil kan maken, verwachten ze ook: altijd beschikbaar zijn, beschikbare stock voor grote aantallen en vooral snel kunnen schakelen is key. Dit wil zeggen dat je je mensen ter plekke de vrijheid moet geven om snel te kunnen beslissen en deals te sluiten. 

Een vakbeurs is een goede manier om de markt in de VS af te tasten. De beurzen zijn laagdrempelig en Amerikanen helpen je graag, waardoor je je netwerk snel uitbouwt. “De markt aftasten is belangrijk aangezien ik zelf heb ervaren dat het cruciaal is om meteen de juiste keuzes te maken”, vertelt Arne. "Waar ga ik me situeren? Ga ik werken met een distributeur?"

"Door het begeleidingstraject Bryo is mijn koudwatervrees wat verdwenen.” 

Kortom, vragen waar elke starter mee zit. Zo getuigt ook Darma: “Aangezien we nog in de beginfase zitten van het project in de VS, voelde ik me nog wat onzeker. Door het begeleidingstraject Bryo is mijn koudwatervrees wat verdwenen.” 

“Vervolgens ontmoette ik Arne. Hij gaf me info over het startersproces in de Verenigde Staten en kan mogelijk de juiste contacten aanbieden. Een gelijkgestemde ondernemer in Vlaanderen die kan dienen als klankbord in de VS, dat is van onschatbare waarde.”

Wie is wie? 

arne Arne van Der Steen
  • Internationale Voka ambassadeur Verenigde Staten
  • Directeur bij Unimex
  • Opereert in een nichemarkt

darma

Darma Avalos
  • Zaakvoerder bij Epica
  • Reclame, webdesign en business development
  • Ontwikkelt nieuw platform in de VS rond truckchauffeurs

Dit artikel verscheen eerder in het november-nummer van Bedrijvig Limburg

Kunnen wij jou helpen met internationaal ondernemen? Ontdek het hier en geef ons een seintje!
 

VZW - eATA 2021
Illochroma
VZW - DigiChambers 2021
Toerisme Limburg
Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo