Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • “Een grote klant verliezen was de beste les die ik ooit kreeg"
“Een grote klant verliezen was de beste les die ik ooit kreeg"
  • 16/04/2019

“Een grote klant verliezen was de beste les die ik ooit kreeg"

Een leiderschapswissel in een familiebedrijf, het blijkt niet altijd makkelijk. Niettemin bewandelt advert’HYPE uit Boortmeerbeek dat pad met glans en de derde generatie staat klaar om aan te treden in het familiebedrijf. Ondertussen blijven ze een sterk communicatiebureau met een diepe specialisatie in retail en distributie. Daarom spraken we met zaakvoerster Ulrike Glos en het duo dat haar uiteindelijk zal opvolgen: Florence Luycx en dochter Julia Stocks.
 

Tekst: Tom Cassauwers

Met de drie leiders achter advert’HYPE praten heeft iets erg Belgisch, of zelfs Europees. Zaakvoerster Ulrike Glos is van Duitse origine en maakte van het bedrijf wat het nu is. Dochter Julia Stocks, Nederlandstalig opgegroeid, staat ondertussen klaar om haar op te volgen samen met Florence Luycx, die oorspronkelijk Franstalig is. De accenten mengen zich dus lustig tijdens het interview.

"We zitten dan wel in Boortmeerbeek maar bijna de helft van onze werknemers is Franstalig. En dat zie je ook in ons leiderschap, Florence is Franstalig en Julia Nederlandstalig, maar iedereen spreekt alle talen. We zijn eigenlijk echte multiculturele Europeanen", lacht Glos. En onder dat samengaan van talen en culturen gaat een sterk bedrijf schuil.
 
advert’HYPE is één van de marktleiders in marketing voor retail en grootdistributie met klanten zoals Brico, Cora, BricoPlanit, Casa, Match en JBC. Vandaag stellen ze zo’n 50 personen te werk, inclusief freelancers, en halen ze een omzet van vier miljoen euro per jaar. Het familiebedrijf bestaat ook al sinds de jaren ‘60 en de derde generatie staat op het punt de leiding van advert’HYPE over te nemen. Een ideaal moment dus voor een gesprek met Ulrike, Julia en Florence.

advert'hype
V.l.n.r.: Florence Luycx, Ulrike Glos en Julia Stocks

360 graden

Hoe onderscheidt advert’HYPE zich van de rits communicatiebureaus die je vandaag voorbij ziet komen? "We zijn een reclame-adviesbureau dat van a tot z een volledige communicatie kan uitwerken”, vertelt Julia Stocks. “Dat kan ondersteuning zijn bij de strategie, concepten bedenken, lay-out doen en we hebben zelfs een geïntegreerde fotostudio, wat vrij uniek is. We zijn dus een bureau dat 360-graden dienstverlening biedt."

En die eengemaakte focus helpt hen alvast om efficiënter te werken. "We zitten hier op 2.000 vierkante meter", vertelt Ulrike Glos. "En die integratie helpt echt. Ik kan me niet herinneren dat we ooit één productie te laat hebben doen uitkomen. Wij kunnen heel kort op de bal spelen."
 
Hun specialisatie ligt daarnaast in de retail en grootdistributie, een opvallende niche. "Het is altijd spannend", lacht Glos. "In het verleden ging dit soort marketing vooral over het produceren van folders, terwijl dat nu meer en meer verandert, zeker op digitaal gebied. Niettemin is content altijd nodig, of je nu online of offline werkt. Het leuke aan retail is ook de diversiteit ervan, het gaat van babyspullen tot mode en zelfs DIY."

Jaren ‘60

advert’HYPE is een familiebedrijf met een geschiedenis die erg lang teruggaat. "Ik ben eigenlijk de tweede generatie", vertelt Ulrike Glos. "Mijn vader werkte hier in fotocompositie en prepress en daar begon hij in de jaren '60 een bedrijfje mee. We zijn dan vrij snel geëvolueerd naar een volledig communicatiebureau met een geïntegreerde fotostudio. We kregen zo een grote klant en alles moest heel snel gaan. Mijn vader had toen het idee om alles onder één dak te verzamelen, een visie die we tot vandaag hanteren. Ik ben in de jaren '80 in het bedrijf ingestapt, alhoewel ik mijn dienst hier aanvankelijk tot een tweetal jaar wou beperken. Maar dat is wel anders uitgedraaid", lacht de zaakvoerster.

Sinds die periode bleven ze ook mee met nieuwe innovaties. "We zijn steeds technologisch en strategisch mee geëvolueerd met onze klanten", vertelt Glos. "Toen ik begon waren er bijvoorbeeld nog geen Mac’s of digitale foto’s, terwijl we vandaag steeds meer naar digitaal evolueren. Het bedrijf bleef ook steeds multicultureel. We zijn nogal uniek omdat we in Vlaanderen liggen, maar 50% van onze werknemers Franstalig zijn. Ondertussen spreken we alle talen, wat in een land zoals België een groot voordeel is."

"We zijn nogal uniek omdat we in Vlaanderen liggen, maar 50% van onze werknemers Franstalig zijn. Ondertussen spreken we alle talen, wat in een land zoals België een groot voordeel is."

Familie-transitie

advert’HYPE is een uitgesproken familiebedrijf dat zich nu op een moment bevindt waarbij de derde generatie, namelijk dochter Julia Stocks in samen- werking met niet-familielid Florence Luycx, het roer zal overnemen. "Ik hoopte natuurlijk altijd dat één van mijn kinderen in het bedrijf zou willen stappen", vertelt Glos. "Dat heb ik nooit gepushed. Maar uiteindelijk zochten we iemand om de fotostudio te coördineren die daarnaast Nederlandstalige klanten zou prospecteren. En Julia bleek daar de ideale kandidaat voor."

Niettemin kan zo’n transitie ook moeilijk zijn en heel wat familiebedrijven worstelen er mee. "We zijn vroeg begonnen met ons huiswerk te doen", vertelt Glos. "Ten eerste maakten we advert’HYPE financieel stabiel. We zijn daarnaast al anderhalf jaar bezig met een generatiewissel. We hebben zo een adviesraad ingezet. Dat zijn externe mensen van buiten het bedrijf die geen beslissingen nemen, maar die ons wel helpen met neutraal advies. Daar zaten bijvoorbeeld mensen in uit de reclamesector of iemand die recent nog dit soort transitie meege- maakt heeft in zijn bedrijf."

Waardengedreven bedrijf

Een ander kenmerk van advert’HYPE is dat ze een waardengedreven bedrijf zijn. "Daar zetten we erg op in", bevestigt Julia Stocks. "Onze bedrijfscultuur is altijd heel waardengedreven. Eén van onze waarden is bijvoorbeeld autonomie en dat zie je echt op de werkvloer. Mensen mogen zelf beslissingen nemen en knopen doorhakken. Daarnaast hechten we er veel belang aan dat mensen zich hier goed voelen. Je besteedt enorm veel tijd op je werk en daarom willen we dat onze werknemers zich hier op hun plek voelen. En daar doen we een heel aantal dingen rond. We doen teambuildings waar we samen naar de toekomst kijken, we zetten in op participatie en we hebben zelfs yogales."

Dat familiale reikt dus ook verder dan enkel het management. En dat is historisch zo gegroeid. “Toen ik net begon, kende ik niets van communicatie”, getuigt Glos. “Dus luisterde ik steeds naar wat de werknemers te zeggen hadden. Die participatieve cultuur hebben we sindsdien behouden en het werkt enorm goed.”

advert'hype

Goede psycholoog

En met de verandering van de wacht komt er ook een verandering van de technologie. “Vroeger lag de nadruk inderdaad meer op print”, vertelt Julia Stocks. “Vandaag is dat nog steeds zo. Onderzoek toont aan dat print goed blijft werken. Maar digitaal wordt steeds sterker en de budgetten verschuiven ook. En daarom evolueren wij ook mee en blijven wij een bureau dat 360-graden communicatie- diensten kan aanbieden.”

Uit die lange geschiedenis van advert’-HYPE haalden ze ook lessen. “Als zaakvoerster moet je soms een goede psycholoog zijn”, lacht Ulrike. “Je werkt met heel diverse profielen, van IT’ers tot stylisten en het is jouw taak om iedereen naar eenzelfde doel te doen werken.”

“De beste leerperiode die ik ooit had was toen we een grote klant verloren”, gaat Glos verder. “Dat was moeilijk in het begin, maar daardoor konden we onszelf heruitvinden. Zo leer je pas echt iets over klantenbinding: hoe je steeds naar je klant moet luisteren en moet anticiperen op hun noden.”

“De beste leerperiode die ik ooit had was toen we een grote klant verloren.”

Ondertussen komt de datum dat Ulrike Glos haar bedrijf overhevelt steeds dichterbij. “Het is een beetje als je baby opgeven”, vertelt ze. “Maar ik heb vertrouwen in het nieuwe team en ik ga stapsgewijs terugtreden. Uiteindelijk ga ik enkel nog binnenkomen als ze me dat vragen”, lacht ze.

www.adverthype.be

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie april 2019.

Made In Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD Worx
Logo Athlon
Logo Premed
Logo Randstad