Skip to main content
Storopack
  • 09/10/2020

In een duurzame verpakking

Papieren buffers, luchtkussens en verpakkingschips, je vindt ze in elk e-commerce en logistiek pakketje terug. Op dit soort producten, en het advies errond, bouwde Storopack een mooi bedrijf. Nu zijn ze volop in de weer om hun sector te verduurzamen, met milieuvriendelijke materialen, maar ook gewoon een duurzame HR.

Tekst: Tom Cassauwers – Foto’s: Storopack

Als je wel eens zaken online bestelt, dan is de kans groot dat je een verpakkingsmateriaal van Storopack in handen kreeg. Hun werk is niet zo zichtbaar, maar ze helpen iedereen van e-commerce bedrijven tot industriële spelers met het beschermen van hun goederen. In de Benelux doen ze dat vanuit hun basis in Machelen, waar een team van 34 medewerkers onze markt bedient. Dat doen ze als onderdeel van de grotere Storopack groep, een Duits internationaal familiebedrijf.

"Snelheid staat bij ons voorop", legt Wim Krol uit, sales manager Benelux bij Storopack. “We helpen onze klanten om pakketjes zo snel mogelijk te verwerken. We zijn constant in de weer om processen te analyseren en te verbeteren bij klanten. En om dat te doen hebben we altijd de juiste oplossing of machine op het gebied van beschermende verpakking."

"We werken aan procesverbeteringen, in de doos en daarrond", vult Brigitte Vanhoorne aan, managing director van Storopack Benelux. "Eén van de belangrijkste zaken voor ons is advies. Producten zoals dozen vind je nu eenmaal makkelijk. Onze meerwaarde is dat we advies bieden in functie van wat een klant nodig heeft."

In hun klantenbestand staan er zo een reeks mooie bedrijven. "E-commerce is bijvoorbeeld booming business, zeker tijdens de COVID-periode", stelt Krol. "Vaak starten die bedrijven heel klein, met gewoon een paktafel, een paar dozen en wat opvulmateriaal. Over de jaren heen groeien bedrijven en veranderen hun noden. Zowel de dozen als het opvul- en beschermmateriaal moeten worden aangepast aan de producten in de doos. Concreet worden de dozen ingesneden en kleiner gemaakt. Daarbij ondersteunen we hen. Iedereen kan een machine of een rol folie neerzetten. Maar de echte waarde komt uit advies geven en de processnelheid verbeteren. Zo slagen onze klanten erin om te blijven groeien en optimaliseren."

Lange-termijn

Storopack profileert zich binnen die sector alvast op duurzaamheid. "We zijn onderdeel van een Duits familiebedrijf, wat meebrengt dat we op lange-termijn nadenken", stelt Vanhoorne. "Onze investeringen weerspiegelen dat, en ze richten zich op duurzaamheid. We zijn als één van de eersten in de markt met gerecycleerd papier aan de slag gegaan, we werken met volledig composteerbare verpakkingschips en bij luchtkussenfilms werken we vaak met gerecycleerde materialen of biofilms, want we geloven in een circulaire economie. Er is nu eenmaal veel plastic in de markt, en als je dat niet hergebruikt dan belandt het ergens in een verbrandingsoven of zelfs op een plek waar we het niet willen, zoals de zee. Niettemin blijft plastic een zeer nuttig middel om te verpakken, zeker voor lichtere producten. Daarom gaan we richting 100% gerecycleerd."

Maar duurzaamheid beperkt zich bij Storopack niet enkel tot het milieu, ook mensen moeten duurzaam behandeld worden. "Bij klanten geven we enorm veel advies over ergonomie", stelt Vanhoorne. "Mensen staan in onze sector erg veel uren te werken, dus moet je ervoor zorgen dat zij dat ook volhouden. Rugklachten zijn nu al één van de belangrijkste gezondheidsproblemen op het werk. Je kan deze processen natuurlijk deels automatiseren, en dat doen bedrijven ook. Maar tegelijk mag je de kracht van mensen niet onderschatten. Dat maakt ergonomie erg belangrijk. Intern trekken we dat door met zaken zoals thuiswerk. Het is een diepere filosofie voor onze organisatie, die we verspreiden bij klanten en onze eigen medewerkers."
 

Storopack

Duurzaam ondernemen hoeft niet altijd rocket science te zijn. Soms ligt een oplossing erg dichtbij, maar wanneer je het veelvuldig toepast heeft het een grote impact.

Wim Krol, Sales manager Benelux bij Storopack

Perceptie

Een opvallende focus, zeker gezien de logistiek niet altijd het beste imago bezit op het gebied van milieu. Denk maar aan alle pakketjes die e-commerce de baan opstuurt. "We moeten onze klanten ervan overtuigen om de juiste, en meest duurzame, optie te kiezen”, stelt Krol. “We willen hen niet de oplossing aanbieden die ons het meeste opbrengt, maar degene die het beste geschikt is voor hun situatie en die tegelijk zo duurzaam mogelijk is."

Zo versterken ze het imago van hun sector. "We helpen de perceptie te verbeteren", stelt Vanhoorne. "Wij alleen veranderen het beleid natuurlijk niet van onze klanten. Maar wij helpen binnen de mate van het mogelijke. Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat er geen transportschade is. Uiteindelijk is dat de beste manier om de impact op het milieu te verkleinen. Iedereen heeft de mond vol van CO2 uitstoot van e-commerce en logistiek, maar het is moeilijk dat te bestrijden als je een pakje of lading meerdere keren opnieuw moet versturen. Als het niet beschadigd wordt, moet er geen retour komen. Zo nemen ook wij onze verantwoordelijkheid."

Volgende generatie

Maar waarom doet Storopack dit? Welke visie ligt er achter hun nadruk op duurzaamheid? "We zijn nu eenmaal een familiebedrijf", stelt Vanhoorne. "We willen onze toekomst veiligstellen voor de volgende generatie. En dat lukt enkel door economie op een gezonde manier in te verweven in alles wat errond zit. Dit is de enige manier om onze kinderen een goede maatschappij mee te geven. We zijn dus continu bezig met deze thema's, en duurzaamheid is inherent belangrijk voor ons. Maar we zien het natuurlijk ook als onderscheidend vermogen. We geven onze klanten het juiste advies en de juiste proposities mee."

Een combinatie van visie en marktdruk drijft zo het engagement van Storopack. "Beiden zijn noodzakelijk", reageert Vanhoorne. "Ideologie is natuurlijk nodig. Maar als het daarbij blijft dan zal duurzaamheid vaker overboord worden gegooid wanneer het economisch moeilijk gaat. De twee moeten samengaan. Je hebt de visie nodig maar tegelijk is er ook de economische realiteit. Je moet economisch overleven om een duurzaam pad te bewandelen, en dat betekent een evenwicht vinden tussen beiden."

Vanhoorne geeft ook enkele tips mee voor andere bedrijven die kijken naar duurzaamheid. "Je moet eerlijk zijn", stelt ze. "Je moet het plaatje ruim bekijken, en in gesprek gaan met partners. Dat kan je eigen personeel zijn, maar evengoed je klanten. Met hoe meer koppen je samenzit, hoe meer ideeën eruit komen. Dit hoeft niet altijd rocket science te zijn. Soms ligt een oplossing erg dichtbij, maar wanneer je het veelvuldig toepast heeft het een grote impact."

Ondertussen kijken ze ook naar de toekomst. "We moeten blijven investeren en innoveren", besluit Vanhoorne. “Onze laatste innovatie is bijvoorbeeld papier gemaakt van gras. We mogen nooit op onze lauweren rusten. Tegelijk moeten we wegblijven van zaken die puur rond perceptie draaien. Duurzaamheid mag nooit gaan over je imago opblinken. Het moet op lange termijn oplossingen bieden."

British School of Brussels
DigiChambers
BVI

Artikel uit publicatie

Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad