Skip to main content
  • Nieuws
  • Een blik over het Kanaal met Johan Blondeel, Global Ambassador

Een blik over het Kanaal met Johan Blondeel, Global Ambassador

  • 07/04/2022

Internationaal ondernemen brengt een hoop vragen met zich mee. Samen met onze Mercurio Global Ambassadors gaan wij tot het uiterste om jouw onderneming internationaal te steunen. Mercurio Global Ambassadors is een exclusief netwerk van ondernemers of leden van het managementteam die een goed buitenlands netwerk en/ of ervaring hebben met de buitenlandse handelsmarkt. Zo vormen ze een klankbord voor andere ondernemers. In dit magazine stellen we je graag voor aan Johan Blondeel, Managing Director van Adley Adhesives en Global Ambassador voor het Verenigd Koninkrijk.

Wat is jouw expertise in het Verenigd Koninkrijk?
Ik heb 20 jaar gewerkt voor BP Chemicals, een divisie van het Britse olie-, gas- en toen nog chemiebedrijf, met hoofdzetel in Londen - intussen ging het bedrijf op in INEOS. In die periode woonde ik 6 jaar in Engeland, waardoor ik erg vertrouwd geraakte met de Britse cultuur. Zo mag je bijvoorbeeld Schotten en Engelsen helemaal niet over éénzelfde kam scheren. Daarnaast zijn er ook grote verschillen tussen Engelsen uit het noorden en die uit het zuiden. Sinds ik Adley Adhesives overnam, doe ik steeds meer zaken in de UK. Door mijn achtergrond is elke interactie met de Britten interessant en voelt elk bezoek een beetje als thuiskomen.

Waarom is het Verenigd Koninkrijk een interessante markt?
Het Verenigd Koninkrijk telt 67 miljoen inwoners en is dus een erg grote markt. Door de ligging, aan de Noordzee, is het gemakkelijk te bedienen via Zeebrugge, Oostende en de Eurotunnel. Daarnaast staan zij ook open voor buitenlandse producten. Er is altijd een intense handelsrelatie geweest tussen Vlaanderen en Engeland, en dat heeft gezorgd voor een goede wisselwerking.

Wat is de impact van de Brexit?
De import- en exportformaliteiten zijn fel verzwaard sinds de ingang van de Brexit. Voor kleine operatoren – langs beide kanten – was dit soms moeilijk te verteren. Maar dat bleek slechts een overgangsperiode te zijn, want intussen zijn we alweer gewend geraakt aan de extra bureaucratie richting UK. Vele sectoren kampen sinds de Brexit met een tekort aan goedkope werkkrachten uit de EU. Hierdoor zijn ze in deze sectoren op zoek naar een nieuw evenwicht en daar liggen uiteraard mogelijkheden voor exporteurs en importeurs.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste ‘do’s & don’ts’ bij het zakendoen in de UK?
Britten zijn niet echt formeel in de zakelijke omgang. Het is geen uitzondering dat je elkaar tijdens de eerste ontmoeting al met de voornaam aanspreekt. Omarm hun ‘anders’ zijn en geniet van hun humor en de zelfverzekerde manier waarop ze in het leven staan. Maar blijf zeker weg van gevoelige thema’s zoals de Brexit, hun relatie met de EU en hun eigenwijze, Britse politiek. Ga er niet te diep op in, ook als ze er zelf over beginnen. Als potentiële zakenrelatie kan je enkel verliezen door te prediken tegen een fiere Brit.

Welke trends en evoluties zie je in de UK in de nabije toekomst?
Het is uitkijken naar hoe het Verenigd Koninkrijk zich ‘post-Brexit’ zal ontwikkelen. Blijft Schotland er deel van uitmaken? Blijft de vrede in Noord-Ierland bewaard? Staat er een jonge generatie op die komaf maakt met de eilandmentaliteit? Of net niet? Het is afwachten, en veel zal afhangen van hoe succesvol de EU zelf zal zijn om haar eenheid, welvaart en welzijn veilig te stellen. Niet vanzelfsprekend in een wereld die door corona, klimaatwijzigingen en meer recent door een oorlog zeer dichtbij, constant op de proef wordt gesteld. In ieder geval blijft het een prachtig buurland waar Vlaamse ondernemers reeds eeuwenlang succesvol handel drijven. Ongeacht de situatie, denk ik niet dat daar snel verandering in zal komen. Als ambassadeur wil ik vooral dit optimisme ten zeerste uitdragen.

Johans praktische tips voor internationaal ondernemen

  1. Zorg voor een goed facturatiesysteem. Het liefst een ERP-systeem dat met jouw voorraad en boekhouding is verbonden. Daarin moeten alle mogelijkheden die er in de export zijn, beschikbaar zijn zodat je meteen de juiste papieren hebt.”
     
  2. Zorg dat je betaald wordt. Het is voor elke factuur natuurlijk belangrijk om betaald te worden, maar voor de exportfactuur ligt dat vaak moeilijker. Aarzel daarom niet om, als dat kan, je vooraf te laten betalen. Of probeer toch een groot deel vooraf te ontvangen en het saldo bij oplevering. Of sluit, als het om een belangrijke opdracht gaat, een exportverzekering.
     
  3. Maak gebruik van ondersteunende partners. Naast de hulp die je van Voka kunt krijgen, kan ook het FIT (Flanders Investment & Trade) een belangrijke rol spelen. Die mensen zijn goed en zijn er speciaal voor opgeleid. Voor elk advies dat ik vroeg, kreeg ik een zeer goed antwoord terug. Gebruik ze dus!

Contactpersoon

Tuba Gungor

Adviseur Internationaal Ondernemen - Coördinator Jong Voka

Proximus

Artikel uit publicatie