Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Een bestaand bedrijf resetten

  • 13/04/2023

Het verhaal van CrediBill

Hoe kan je aan de hand van software ervoor zorgen dat onbetaalde facturen toch efficiënt opgevolgd en uiteindelijk betaald worden? Over deze vraag boog Simon Meurs zich met CrediBill. Zijn programma werkt nu zowel bij kleinere kantoren als bij grote bedrijven uit de regio, in België en in het buitenland. Het verhaal van een geslaagde complete make-over. 

Op een dag word je - als 24-jarige - CEO van een softwarebedrijf dat zich bezighoudt met creditmanagement. Dit overkwam IT’er Simon Meurs in 2018. Hij kwam in contact met Triple A Solutions, een bedrijf gespecialiseerd in creditmanagement. Zij waren op zoek naar goede software om aan creditmanagement – lees: ervoor zorgen dat onbetaalde facturen toch betaald worden met de hulp van een geautomatiseerd softwarepakket - te doen. CrediBill bestond toen al onder een andere naam, maar draaide op verouderde software. “Triple A Solutions vroeg mij of ik als ontwikkelaar de software die er al was wou updaten, maar dat zag ik niet zitten. Die software was te verouderd.  Ik vond dus dat ik best from scratch opnieuw kon beginnen en heb samen met een bevriende programmeur alles wat al bestond qua software overboord gegooid. Ook aan alle toenmalige klanten heb ik moeten zeggen dat we het programma dat ze gebruikten niet meer konden ondersteunen. Een jaar lang hebben we de software helemaal opnieuw bedacht en toen stond CrediBill er terug. Ik had dus zomaar even een eigen bedrijf gestart. Nu werken we ook voor grote klanten als Sodexo en Lineas, waardoor de make-over zeker geslaagd te noemen is.”  

Wat me vooral heel erg aansprak in deze job, is dat iédereen, elke tak van de samenleving, elk bedrijf in contact komt met financiën.

Finance altijd en overal  

Voor de financiële sector werken betekent correct en meetbaar werken. Dat is toch de perceptie die heerst – en er ook wel moet zijn, want je bent natuurlijk met het geld van mensen en bedrijven bezig. “Wat me vooral heel erg aansprak in deze job en in CrediBill, is dat iédereen, elke tak van de samenleving, elk bedrijf in contact komt met financiën. Het zit dus overal, waardoor ik ook klanten heb over vele sectoren heen en in verschillende landen. Dat maakt dat het werk zeer divers is, hoewel het an sich altijd hetzelfde doel heeft: zorgen dat facturen betaald worden.” Als CEO van een scale-up draagt Simon Meurs verschillende petjes: hij managet de sales-kant, maar programmeert zelf ook nog altijd mee. “Ik haal wel de meeste voldoening uit het klantencontact en het mee uitdenken met klanten van hoe een project het best uitgevoerd kan worden. Maar ook customer care behoort tot mijn takenpakket.”  

Netwerken 

Sinds september volgt Simon Meurs het Bryo-traject voor scale-up’ers. Naast een breder netwerk met scale-up’ers die op hetzelfde niveau bezig zijn en aan het groeien zijn, vindt hij het na enkele sessies al zeer fijn om van gedachten te wisselen over onderwerpen, zoals financieringsmogelijkheden, waar andere Bryonisten ook mee bezig zijn. “Ik kijk ook uit naar onze volgende sessie met een expertenraad, waarbij we gechallenged zullen worden door mede-ondernemers op verschillende vlakken. Zo kan ik, en kan mijn bedrijf, blijven groeien.”  

Zijn tip voor ondernemers is dan ook – hoe kan het anders – om opportuniteiten te zien en die ook te durven grijpen en erop te reageren. “Een ondernemer mag geen al te grote risico-aversie hebben, anders komt hij niet ver, maar dat betekent niet dat het altijd gemakkelijk is. Niet opgeven zijn twee woorden die zeker in het woordenboek van een startende ondernemer moeten staan. Zeker in mijn geval, als IT’er, wanneer bedrijven me aanspreken om opnieuw consultant te worden. Op korte termijn, zeker in de coronacrisis, was dat wellicht een veiligere optie geweest dan CEO zijn, maar je moet denken in de lange termijn.”  

Creditmanagement en onderwijs  

Wat Simon Meurs misschien wel anders maakt dan andere bedrijven rond finance? Zijn emotionele betrokkenheid met klanten. “Voor ik met CrediBill startte, werkte ik voor Eureka Leuven, het expertisecentrum voor kinderen met een leerstoornis. Daar werkte ik, onder anderen, mee aan het project “Lees voor Vlaanderen” waarin we voorleessoftware gratis wouden maken voor leerlingen in het lager, secundair en hoger onderwijs. Dat is ook gelukt. Maatschappelijke relevantie geeft me dus zeker voldoening. Die, misschien softere, kant deel ik ook met mijn huidige klanten. Ik ben betrokken en probeer op de hoogte te blijven van de vorderingen van de verschillende projecten.”  

WIE IS SIMON MEURS?

  • Opleiding: Applied Computer Science en
    Accountancy & Informatics
  • Functie: Zaakvoerder en hoofdprogrammeur

WAT IS CREDIBILL?

  • Opgericht in: 2011, onder een andere naam en zaakvoerder.
    In 2018 werd Simon de nieuwe zaakvoerder.
    CrediBill is onderdeel van Triple A Solutions. 
  • Zaakvoerder: Simon Meurs
  • Aantal medewerkers: 2-10
  • Activiteiten: Debiteurenbeheer-software
    www.credibill.be

Bryo ScaleUp-traject

Wil je ook graag verder groeien met je bedrijf? Samen met andere groeiers word je in een Bryo ScaleUp-traject gedurende 10 sessies verder gechallenged. Meer info? Klik hier

logo's

Contactpersoon

Veronique Mestdagh

Manager Ondernemerschap

Proximus

Artikel uit publicatie