Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • "Een authentieke cultuur start voor ons bij leiderschap"

"Een authentieke cultuur start voor ons bij leiderschap"

  • 03/02/2022

Flo Janssens, HR Manager bij Liberoo, is een doorwinterde Welt-deelneemster. De editie van 2021 betekende haar derde deelname, nadat ze in 2018 en 2019 al deel uitmaakte het eerste Welt-traject en een verdiepingsgroep. Kort nadat ze hr-verantwoordelijke werd bij Groep Anthonissen, nu Liberoo, kwam Welt op haar pad. Vier jaar later heeft ze enorme stappen gezet in haar hr-beleid.

“Toen ik hier pas startte, werd ik er meteen ingegooid. Iets wat ik waardeer aan onze cultuur hier, maar ik kon nog van geen hout pijlen maken”, lacht Flo Janssens. “Heel toevallig contacteerde een Welt-coördinator me in de eerste maanden van mijn job. Ik zag het traject meteen als leerschool. Ik heb er ontzettend veem uitgehaald. Niet enkel uit de sessies, maar ook het kennisdelen onder de deelnemers vond ik heel waardevol. Met sommigen heb ik vandaag nog steeds contact. Na vier jaar ben ik heel trots waar wij staan, en Welt heeft daar zeker een basis voor geleverd. Het traject helpt om je focus te bewaren.”

Groeitraject parallel aan je werkvloer

“De grote meerwaarde zit voor mij in het feit dat Welt op zoek gaat naar onze input. Jullie luisteren naar wat wij nodig hebben. En dat is net zo waardevol omdat het traject dan aansluit op waar wij mee bezig zijn. In de eerste editie heb ik me zo vooral kunnen richten op employer branding en rekrutering, dat heb ik verder kunnen uitdiepen in de verdiepingsgroep en nu werken we gelijktijdig rond cultuur en leiderschap. Elk Welt-traject dat ik heb doorlopen, liep parallel met de topics waar ik op de werkvloer mee bezig was.”

“Na drie Welt-jaren mag je mij zonder twijfel een ambassadeur noemen. Welt heeft mij heel veel handvaten geleverd en ik had niet gestaan waar ik vandaag sta zonder dit traject. En natuurlijk is het ook heel interessant dat het gratis is, zonder aan kwaliteit in te boeten. De grootste investering is je tijd, maar ik denk dat de ankerpunten uit de sessies uiteindelijk zelfs tijdswinst hebben opgeleverd. Ik ben veel gestructureerder en gerichter te werk kunnen gaan, dan wanneer ik alles zelf had moeten uitzoeken. De inspiratie in een Welt-sessie vormt je startpunt. En je lijst tegelijk sterke argumenten op om je werkgever te overtuigen van de projecten die je hem voorlegt. Dankzij de resultaten die we hebben bereikt, is hier intern ook het besef gekomen dat de tijd die we besteden waardevol is.”

 

Als het talent niet tot bij jou komt, moet je wel anders gaan kijken naar talent en toekomstgerichte initiatieven opzetten.

Flo Janssens

Een inclusieve bedrijfscultuur start bij leiderschap

“Het Welt-traject van 2021 maakte me veel bewuster van een inclusieve aanpak. Je wil en kan geen ‘homogene werkgever’ blijven. Ik had het geluk – denk ik – dat toen ik hier begon, de vijver al leeg was. Iedereen was in paniek: we vinden geen boekhouders meer. En dan moet je het anders gaan oplossen. De arbeidsmarkt én je werkvloer eisen dat. Beperkte instroom van opgeleide boekhouders, veel culturele diversiteit, ongelofelijke vergrijzing, ga zo maar door. Zelfs mocht je het willen, kan je niet homogeen blijven rekruteren want de vijver is echt leeg. Je moet out of the box gaan denken: mensen zelf opleiden, aan jobredesign gaan doen, de cultuur van binnenuit authentiek maken.”

“De Welt-sessie rond inclusief leiderschap liep dus perfect parallel met waar wij mee bezig zijn, ons leiderschapstraject. Dat hebben we in het leven geroepen omdat we als organisatie een zin-volle en inspirerende werkgever willen zijn. Een bedrijfscultuur wordt steeds belangrijker voor zowel selectie als retentie, en we vonden dat onze groep moest groeien in die mindset. We voorzien coachings en interne opleidingen rond feedback geven en krijgen, en bieden dus dat intensieve leiderschapstraject aan voor onze leidinggevenden. Met een ondersteunende rol van hr hopen we op die manier aan een authentieke bedrijfscultuur te bouwen.”

“Het traject duurt een jaar en telt negen workshops en intervisiemomenten. We kijken naar persoonlijkheidstypes met de Insightskleuren, we leren doelen stellen en resultaatgericht coachen, we werken aan feedback, samenwerken en vertrouwen in een positieve cultuur, en aan motivatie. Voor de opstart van het traject moesten we actief op zoek naar een eerste lichting van leergierige leidinggevenden. De eerste acht die instapten, werden echt onze ambassadeurs. Dankzij hun enthousiasme kunnen we het traject voor 2022 uitbreiden naar twee groepen. Dat is op zich al een geweldige overwinning.”

“Uiteraard zijn er leidinggevenden in onze organisatie die niet staan te springen voor een groeitraject. Zij zitten vaak al lang in het vak en voelen geen nood om hun leiderschapsstijl om te gooien. We kiezen er daarom ook voor om hen in hun waarde te laten, zonder hen opzij te schuiven maar met respect voor het individu. Zij zijn specialist in wat ze doen maar zijn bijvoorbeeld minder goede people managers. En dat is niet erg. Deze groep van mensen staat er wel voor open om zich te omringen met mensen die elders beter in zijn, en dat maakt het verhaal nog sterker.”  

“Wat we na de eerste editie al merken, is dat collega’s meer het gevoel hebben dat hun stem telt, en ze geven hun mening dus ook vaker. Daarnaast hangt de eerste groep die het traject vorig jaar doorliep ook heel sterk aan elkaar: ze gebruiken elkaar als klankbord en delen hun ervaring. Op lange termijn houden we vanuit hr ook de vinger aan de pols: we meten ons verloop, evalueren ons tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek en stellen regelmatig in vraag waar we kunnen bijsturen.”

 

De arbeidsmarkt een stapje voor

“Net dat vind ik enorm belangrijk in mijn hr-rol: de markt aftoetsen. Waar is de rest mee bezig? Ben ik op het juiste spoor? En daar heeft Welt me ook bij geholpen: je blijft netwerken en bijleren van je peers. Als je merkt dat je collega’s met eenzelfde project bezig zijn, weet je dat je op het juiste pad bent. En als je anderen ook nog kan inspireren met jouw input, is dat mooi meegenomen. Soms leer je dat je een stapje terug moet nemen of dat wat je doet toch al achterhaald is. Zo merkte ik bijvoorbeeld tijdens een sessie rond zelfsturende teams dat onze organisatie daar nog lang niet klaar voor was.”

“Maar klaar of niet, je moet wel inzetten op toekomstgerichte initiatieven. Je kan niet nog meer gaan inzetten op wat je al doet, dat brengt toch niet meer op. Als het talent niet tot bij jou komt, moet je zelfkritisch kunnen zijn. Hoe komt dat? Zijn ze echt niet te vinden, betaal ik te weinig, is het hier niet plezant, …? Thuiswerk bijvoorbeeld: als je daar niet mee meedoet, heb je een probleem. Mensen haken af bij een gebrek aan flexibiliteit. Maar eens die basis goed zit, en ze komen nog niet, dan moet je andere oplossingen gaan zoeken.”

“Voor ons is jobredesign is de volgende stap, dat moeten we gaan doen. De vijver is echt leeg: de komende twintig jaar zal de schaarste op de arbeidsmarkt niet kunnen worden ingevuld met geschoolde profielen. Gewoon niet. Er is dus een dringende nood aan innovatieve ideeën om talent een plaats te geven en zelf op te leiden. Als je daar nu niet mee start, mis je de trein. Wij maken nu de oefening welke taken we kunnen weghalen bij de boekhoudtechnisch opgeleide collega’s en kunnen aanleren aan iemand die die scholing niet heeft gehad. Zo creëren we nieuwe rollen: de specialisten krijgen meer ruimte voor hun specialisatie en de nieuwe profielen kunnen opvangen waar zij goed in zijn. We hebben nu al onze officemedewerkers in de boekhoudkantoren, digital accountancy-medewerkers, en dat zijn vacatures waar je wél profielen voor vindt.”

“Maar hoe meer je aan jobredesign doet, des te meer nood er zal zijn aan mentorship. Dat zit op vandaag nog totaal niet in onze cultuur en dat wordt ook heel moeilijk. Uren waarin een collega als mentor aan de slag is, zijn niet-billable. En dat is in een boekhoudkantoor nog heel moeilijk te implementeren. Dat is de volgende stap in ons traject”, lacht Flo.

Ontdek de voordelen van Welt

Contactpersonen

Emma Cottenie

adviseur inclusie en communicatie

Lauren Cools

Marketingcoördinator

AW_Welt_6stappenplan
Banner belgian coast hotels maart