Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • E-commerce bij IKEA: werken tussen 5u 's ochtends en 24u 's nachts
Ikea
  • 28/05/2018

E-commerce bij IKEA: werken tussen 5u 's ochtends en 24u 's nachts

In de IKEA-vestiging in Mons zijn in de eerste week van de paasvakantie logistieke medewerkers al van vijf in plaats van zes uur 's ochtends aan de slag gegaan, en de tweede week bleven vrijwilligers aan de slag tot middernacht in plaats van tot tien uur 's avonds. "We hebben er de eerste test gedaan voor de invoering van nachtwerk", vertelt Stephan Lepouttre, country social relations manager van IKEA België. "We zullen dit uitgebreid evalueren en communiceren over alle vestigingen."

IKEA heeft sinds 1 maart van dit jaaE-commerce Ikear een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) die nachtwerk mogelijk maakt in de acht vestigingen van de keten in ons land. Logistieke medewerkers kunnen er volgens dat akkoord een uur vroeger en tot twee uur later aan de slag: van vijf uur in de ochtend tot middernacht. Waarom is dat nodig?

Stephan Lepouttre: "Begin vorig jaar voegde IKEA België de 'Click&Collect'-service toe aan haar dienstverlening. Dat is een eenvoudige vorm van e-commerce: de klant bestelt online, en kan vervolgens de producten 24 uur later ophalen in de winkel van zijn keuze, of 48 uur later in een van de zestien 'IKEA Pick Up Points'. Dankzij de recente cao kunnen de werkuren van de logistieke ploegen worden uitgebreid en de capaciteit van onze Click&Collect-dienst verder worden geïntensifieerd."

Tot voor kort kon in de magazijnen van zes uur in de ochtend tot tien uur 's avonds gewerkt worden. De nieuwe federale regelgeving laat sinds 1 februari 2017 en sinds de aanpassingen in het Zomerakkoord mits sociaal overleg langere uren toe in de e-commerce voor het uitvoeren van de logistieke en de ondersteunende diensten die met internethandel te maken hebben. Hoe zal dit nu bij IKEA verder worden uitgerold?

Stephan Lepouttre: "Elke winkel is daar mee bezig. De test in Mons wordt bestudeerd. En natuurlijk zal veel afhangen van het succes van Click&Collect. Wij hebben daar een goed oof in, we denken dat dit een aantrekkelijk voorstel is, dat klantenversterkend zal werken. Maar we zullen natuurlijk tussentijds evalueren, en bekijken of we in volgende cao-onderhandelingen, binnen twee jaar, al dan niet dingen moeten bijsturen."

Meer te weten komen over e-commerce bij IKEA? Lees het volledige artikel in de Voka Topics van juni.

Contactpersoon

Helena Muyldermans

Senior Adviseur Sociaal recht en Arbeidsmarkt

ING
SD  Worx