Skip to main content
  • Nieuws
  • Duurzaam transport? Uiteraard, maar het moet haalbaar blijven

Duurzaam transport? Uiteraard, maar het moet haalbaar blijven

  • 30/08/2021

Martine Meuws is ceo van GRL Glasrecyling. Hun product vermarkten vormt geen probleem, maar de logistieke uitdagingen zijn enorm.

 

Martine Meuws

 

Wij verwerken glasafval tot glasscherven waarmee onze klanten nieuwe flessen en bokalen maken. Per jaar transporteren we 200.000 ton scherven. Glasfabrieken in onze buurlanden beleveren we via onze eigen wagenvloot. Zo zijn we zeker van de kwaliteit.

80.000 ton vervoeren we via bulkschepen en zeecontainertransport naar bestemmingen in Europa en ver daarbuiten. In Zuid-Amerika en het Midden-Oosten zijn de lokale markten veel minder ontwikkeld. Daarom kiezen die klanten voor invoer vanuit Europa. Ons product aan de man brengen vormt dus geen probleem. Het zorgt voor CO2-reductie, iets waar onze klanten veel belang aan hechten. Maar we worden op dit moment enorm beperkt door logistieke uitdagingen. 

GRL ligt nu op 1 km van de kade van het Albertkanaal. Daardoor moet ons product nog altijd via een vrachtwagen naar de boot worden gebracht. Van daaruit gaat het rechtstreeks of via Haven Genk naar Antwerpen en zo naar zee. Als we ooit verhuizen, gaan we sowieso voor een locatie pal aan het water. Dat is het meest efficiënte, maar terreinen aan het water zijn schaars en dus bijna onbetaalbaar. We moeten eerlijk durven zijn … Bedrijven willen inzetten op duurzaamheid, maar het moet wel haalbaar blijven. Anders vallen die objectieven op termijn toch van de agenda. Laten we dus met z’n allen creatief zijn en zoeken naar oplossingen. Want daar is Limburg goed in!

 

Contactpersoon

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo