Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Duurzaam denken helpt ons om juist te ondernemen

Duurzaam denken helpt ons om juist te ondernemen

  • 09/03/2023

Het duurzaamheidsverhaal speelt al jaren binnen Kim’s Chocolates, maar pas in 2015 vielen de puzzelstukjes perfect in elkaar toen CEO Marc Quirijnen besefte dat het ook belangrijk was om dat verhaal te vertellen. “Je kan wel initiatieven nemen, maar als niemand ervan afweet, bestaat jouw duurzaamheidsaanpak simpelweg niet.” 

Wanneer is het duurzaamheidsaspect bij jullie op de voorgrond getreden?

"Ik zeg graag dat Kim’s Chocolates al duurzaam was voor het hip werd om duurzaam te zijn. We zijn altijd op zoek gegaan naar de meest efficiënte manier van werken en dat overlapt weleens met de meest duurzame oplossing. We hebben bijvoorbeeld een automatisch magazijn, een zelfontworpen waterzuiveringsinstallatie en er liggen 4.000 zonnepanelen op het dak. Ook meten we sinds enkele jaren met de hulp van Futureproofed onze CO₂-uitstoot. Veel van die initiatieven nemen we omdat ze ook geld opleveren, we moeten tenslotte winst maken om te kunnen groeien. Maar we doen het ook omdat we oprecht menen dat we alleen zo zorgzaam kunnen doorgroeien.” 

Hoe word je de groenste chocolade­producent van Europa?

“In 2015 kwamen we in aanraking met een (ondertussen grote) klant die volledig terecht de sector snel wilde verduurzamen. Op datzelfde moment werden de Sustainable Development Goals gelanceerd door de VN. Niet veel later kwam Voka – KvK Vlaams-Brabant voorbij met de vraag om die SDG’s concreet te implementeren via het ondertussen bekende Voka Charter Duurzaam Ondernemen. Die drie dingen zorgden samen voor het besef dat we niet alleen duurzaam moeten handelen, maar er vooral ook over moeten communiceren. Het communiceren doe je door bijvoorbeeld een boude stelling zoals ‘Kim’s Chocolates is misschien wel de groenste chocolade producent van Europa’ op de website te publiceren. Dat is vooral een manier om onszelf aan te sporen om daadwerkelijk zo duurzaam mogelijk te werk te gaan. Je kan wel initiatieven nemen, maar als niemand ervan afweet, dan bestaat jouw duurzaamheidsaanpak simpelweg niet.” 

Het duurzaamheidselement gaat natuurlijk ook hand in hand met  denken op de lange termijn.

“Exact. Ik zeg altijd tegen onze mensen: ‘Het is fijn dat we hier al 35 jaar zijn, maar ik zou er graag nog 35 jaar bijdoen’. En daarvoor zullen we sowieso winst moeten blijven maken, want zonder winst geen groei. Maar we willen geen winst om de winst en groei om de groei. Wij willen juist ondernemen. Dat betekent zorgzaam omgaan met onze mensen en met de middelen die we ter beschikking hebben. Zowel in Tienen als in Afrika waar ons chocolade verhaal begint. De consument zal uiteindelijk de bedrijven laten overleven die oprecht duurzame keuzes maken. Als je daar niet achter staat, dan hou je het niet vol of val je door de ‘greenwashing’-mand. In dat kader is het heel belangrijk te benadrukken dat ondanks alle inspanningen die wij op ons niveau leveren, wij de klimaatverandering niet alleen kunnen stoppen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen.” 

CEO Marc Quirijnen

Bekijk hier hoe Kim's Chocolates het verschil maakt met duurzaamheid. 

Meer info over het Voka Charter Duurzaam Ondernemen? Surf naar www.voka.be/vcdo of neem contact op met onze duurzaamheidsadviseurs via duurzaamondernemen.vb@voka.be

logo duurzaam ondernemen

Contactpersoon

Sophie Dings

Adviseur Duurzaam Ondernemen

Dyls februari2024
Proximus