Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • “Driedubbele jobs gedraaid om start-up te lanceren”

“Driedubbele jobs gedraaid om start-up te lanceren”

  • 01/03/2023

De perfecte intrapreneur: dat was Bieke Van Gorp, tot ze eerder toevallig de kans kreeg om een eigen onderneming op poten te zetten. Na een moeilijk, maar mooi parcours, leidt ze vandaag een matuur technologiebedrijf dat een levensgroot verschil maakt voor mensen met hartproblemen. “Als mensen ons dankbaar zijn omdat we hen écht geholpen hebben: dat geeft het meeste voldoening”, zegt ze.

Bieke Van Gorp


“Eerlijk? Ik wou heel graag dokter worden, maar omdat ik geen bloed kon zien, ben ik maar iets totaal anders gaan doen”, vertelt Bieke Van Gorp. “Met een financieel-economische achtergrond werkte ik eerst voor de divisie van fusies en overnames (M&A) bij BNP Paribas Fortis. Een heel leuke job, waarbij ik veel kon reizen. Omdat het een brede kijk op de wereld biedt, vond ik dat heel belangrijk toen ik nog jong was.” Daarna verhuisde Bieke naar Hubo België, waar ze via via in contact kwam met een cardioloog, die een technologische oplossing zocht om aan hartmonitoring te doen. “Een opeenstapeling van toevalligheden, waardoor ik eerst een masterthesis over dat topic heb gemaakt”, herinnert ze zich. “Dat was in 2013. Ik vertoefde een jaar lang in de kelders van het Ziekenhuis Oost-Limburg. Lars Grieten, co-founder en CEO van Fibricheck, was de trekker van dat verhaal. Het is pas na de thesis dat het besef kwam dat er een businessmodel inzat. Met de steun van imec.istart en Bayer G4A (Grant for Apps) werd het bedrijf Fibricheck in het leven geroepen. Aanvankelijk combineerde ik dat met mijn ‘gewone’ job en alle taken na de werkuren. Er moest namelijk brood op de plank komen. Onderzoek, een start-up, een huishouden en een fulltime baan: dat was corvée… Maar wel de moeite.”

Bieke leerde genieten van het ondernemerschap. “Ik heb die ondernemende mindset wel altijd in mij gehad, ook al was het eerst als intrapreneur. Ik voel me goed als ik dingen kan verbeteren en laten groeien. Niet in vakjes denken, en constant stappen vooruit zetten: daar krijg ik energie van.” Zo ook bij Fibricheck. “Wat we nu doen (via een app hartmetingen doen en zo preventief beroertes en andere hartproblemen voorkomen) is heel motiverend. We krijgen minstens 10 keer per dag positieve feedback van gebruikers die vertellen dat we hen echt enorm hebben kunnen helpen. Dat is heel motiverend, voor mij en voor het hele team. Dan weet je meteen waar je het voor doet.”

“Positieve discriminatie mag niet nodig zijn om negatieve tegen te gaan”

Als vrouwelijke bedrijfsleider in een typisch mannelijke technologiewereld: voor Bieke Van Gorp is het alledaagse kost. “Ik heb niet het gevoel dat ik als vrouw benadeeld wordt”, zegt ze. “Ik merk wel dat het ophalen van kapitaal een wereld apart is, waar je vooral mannen tegenkomt. Op macrovlak mag er best wat meer gelijkheid en evenwicht zijn tussen mannen en vrouwen in de zakenwereld. Daarom ondersteun ik ook evenementen als ICT Woman of the Year. Maar nogmaals: persoonlijk word ik niet geconfronteerd met vooroordelen op basis van geslacht.” Van Gorp is wel alert voor evenwicht in haar eigen werkomgeving. “Bij Fibricheck willen we op elk vlak inclusief zijn: vrouwen op hogere functies, multiculturaliteit… Daar waken we over. Maar ik vind het jammer dat we daar moeten bij stilstaan. Het zou overal een natuurlijke reflex moeten zijn. Het is dan ook raar om dat uit te dragen of trots op te zijn. We moeten evolueren naar een wereld waarin die evenwichten de logica zelve zijn en er dus geen positieve discriminatie nodig is om de negatieve tegen te gaan.”

“Een carrière én huismoeder zijn? Je kunt niet alles willen”

Of het als vrouw moeilijker is om een succesvolle carrière uit te bouwen? “Goh, dat denk ik niet. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken waar de prioriteiten liggen en in functie van die keuzes goede afspraken maken. Vroeger maakte ik de fout door vooral veel te werken: kwantiteit boven kwaliteit. Nu kies ik meer voor quality time met de familie. Ik werk nog altijd veel en hard, en de work-life balans is nog altijd maar zo-zo. Toch heb ik daar al grote stappen in gezet. Ik ben mama van twee jongens, en zij komen ook op mijn prioriteitenlijstje voor. Als er zaterdag een voetbalmatch is, dan maak ik er een erezaak van om dan naast het veld te staan. Veel werk of niet. En als ze op school meedoen aan de carnavalsoptocht, dan wil ik dat absoluut zien. Het is niet zo dat hierdoor je carrière in het slop geraakt. Er werd me ooit verteld: ondernemen is een marathon, geen sprint. En zo is het. Je moet gewoon goede afspraken maken en er vrede mee nemen dat je niet alles tegelijk kunt doen. Je kunt niet alles willen: én een carrière, én veel reizen voor het werk, én elke dag aan de schoolpoort staan, én alle hobby’s van de kinderen op de voet volgen… Nee, daar moet je keuzes in maken.”

“Vroeger niet serieus genomen, nu is dat helemaal anders”

En zo gaat het Bieke Van Gorp voor de wind op alle fronten. “Klopt. Met het bedrijf hebben we de wind in de zeilen. Met Fibricheck zijn we nu nog gefocust op Europa, maar merken we dat de belangstelling vanuit Azië en het Midden-Oosten sterk toeneemt. We tellen nu meer dan een miljoen gebruikers, dus dat begint aardig te lopen. Artsen raden het aan bij hun patiënten, omdat ze de werkdruk hierdoor sterk zien afnemen. Ze kunnen met onze app iedereen nauwgezet opvolgen zonder onnodige live-consultaties. Belangrijk in tijden waarin het tekort aan artsen gigantisch is en de vergrijzing enorm toeneemt. Ook verzekeraars zijn grote voorstanders, want de vroegtijdige detectie van hartproblemen speelt in hun voordeel. Dé grote winnaars zijn natuurlijk de patiënten zelf, die dankzij onze app een grote geruststelling ervaren als ze kampen met cardiovasculaire problemen. En dat is heel veel waard. De perceptie is aan het keren. Waar we vroeger als innovatieve technologie niet aux sérieux werden genomen, is dat nu anders. Er komt veel meer tractie, wat de impact op wereldniveau binnen handbereik brengt. Fibricheck: u hoort nog van ons…”

Contactpersoon

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?