Heel wat bedrijven hebben de mond vol van duurzame ambities, maar ze in de praktijk omzetten is vaak een ander paar mouwen. Dat is niet het geval bij audiovisueel dienstverlener BLUE MOON uit Aartselaar. Daar gaan ze wel degelijk over tot concrete acties en zien ze resultaten, mede dankzij het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO). ‘Dankzij dat traject is iedereen in het bedrijf daarbij betrokken’, zeggen bestuurders Gregory Buytaert en Mathieu D’Hondt.
Het Aartselaarse bedrijf BLUE MOON wil de boodschap van klanten versterken via technieken die audiovisuele middelen mogelijk maken. Naast audiovisuele producties afleveren, plaatst het ook audiovisuele infrastructuur in onder meer meetingrooms. In 2022 neemt BLUE MOON voor het eerst deel aan het VCDO. Maar met duurzame investeringen is het bedrijf al veel langer bezig. ‘Aangezien we een groot dak hebben, hebben we in het verleden al in zonnepanelen geïnvesteerd. Dat is niet enkel ecologisch, maar ook financieel interessant’, zegt Gregory Buytaert. ‘We hebben trouwens ook beslist dat als we toch elektriciteit moeten aankopen bovenop onze productie via zonnepanelen, dat dat dan groene stroom zal zijn.’
Gregory Buytaert en Mathieu D’Hondt zien in deelname aan het VCDO een goede kans om de SDG’s, de 17 gekende duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties, als leidraad te nemen voor het evenwichtig integreren van economische, sociale en ecologische aspecten in het bedrijfsbeleid. Zo wil BLUE MOON een voortrekker zijn in de sector. Gregory Buytaert: ‘We zijn altijd al een voorbeeld in onze sector geweest inzake veiligheid. Maar we willen dat nu ook zijn op het vlak van duurzaamheid. Duurzaamheid draait om hoe we op lange termijn omgaan met onze omgeving. De deelname aan het VCDO gaat ons dus niet om het attest of certificaat op zich, maar wel om op lange termijn te kunnen focussen. Met een duurzame focus neem je op lange termijn automatisch de juiste beslissingen.’
Ommezwaai door pandemie
Toch is de duurzame aanpak van BLUE MOON geen plots verhaal. Naast de investering in zonnepanelen was het bedrijf uit Aartselaar zich de voorbije jaren ook reeds bewust van de mogelijkheden die de coronapandemie bood. ‘De pandemie had in het begin een sterke impact, met een omzetverlies van 85 %’, blikt Gregory Buytaert terug. ‘Dankzij onze bedrijfscultuur hebben we echter snel een ommezwaai kunnen maken. Hierdoor is onze omzet verdubbeld en ons personeelsaantal met 60 % toegenomen sinds de start van de pandemie.’
Want corona heeft gezorgd voor de opkomst van de digitale ontmoetings- en vergaderruimte. Mathieu D’Hondt: ‘Digitaal meeten was verplicht tijdens de pandemie. Hierdoor is het nu voor bedrijven evident om die digitale keuze te maken. Daar zetten we sindsdien met een groot deel van onze dienstverlening sterk op in. Zo kunnen we ook bijdragen aan een kleinere ecologische voetafdruk. Voor vele communicatieve zaken is online relevant en interessant, al gaat dat toch niet op voor netwerken. We hebben geleerd dat je dat toch ook wel fysiek moet blijven doen. De sterkte zit in de combinatie van beide.’
Het certificaat van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen helpt volgens Buytaert en D’Hondt nadien naar de buitenwereld toe. Maar het traject ernaartoe is voor BLUE MOON minstens even belangrijk. Gregory Buytaert: ‘Het sterke aan het VCDO is dat het ook begint te leven binnen de organisatie. Het management steekt er tijd en middelen in, maar de ideëen en initiatieven moeten ook mee van onderuit komen. Deelname aan het traject verplicht heel het bedrijf om ermee bezig te zijn.’
Ook in het aankoopbeleid, van schoonmaakproducten tot fruit en koffie, is de groene reflex nu nadrukkelijker aanwezig. Zo heeft naast de installatie van een watertap iedere medewerker ook een Dopper-drinkfles gekregen om duurzaam te kunnen bijvullen. ‘Dankzij de duidelijke doelstellingen en aanpak binnen het VCDO-traject zijn we daar niet langer met twee over bezig, maar is iedereen mee’, merkt Mathieu D’Hondt ook.
Elektrisch en minder rijden
Nadat enkele jaren geleden al de eerste elektrische bestelwagen werd besteld, trekt BLUE MOON deze aanpak nu volledig door in het hele mobiliteitsverhaal. ‘We streven ernaar om tegen 2025 enkel nog maar in elektrische voertuigen te investeren. Ook voor het vrachtvervoer willen we concrete stappen nemen’, aldus Gregory Buytaert. ‘De elektrische bestelwagen wordt al volop ingezet. We vervingen ook alle vrachtwagens door de meest recente Euro 6-voertuigen. En we volgen de technologie van waterstof en andere CO2-neutrale mogelijkheden op de voet, op om ook voor het zwaardere vrachtvervoer zo snel mogelijk te kunnen schakelen.'
Meer dan de helft van de medewerkers heeft ook al een bedrijfsfiets. ‘Dat is mede dankzij de uitrol van ons fietsplan, waarbij BLUE MOON de fietsen aankoopt’, verklaart Mathieu D’Hondt. ‘Naast de fietsvergoeding hebben we ook geïnvesteerd in infrastructuur om de drempel te verlagen. Zo is er een nieuwe sanitaire ruimte met douches en een nieuwe, gesloten fietsenstalling.’
Daarnaast wordt er niet enkel ingezet op elektrisch rijden, maar ook op minder rijden. Hier zet het bedrijf met zijn PRO-AV-afdeling sterk op in. ‘Als we zien dat we een paar keer per maand een podium of installatie op dezelfde locatie of bij hetzelfde bedrijf moeten opzetten, zien we een duurzaam alternatief’, stelt Gregory Buytaert. ‘Dan gaan we de klant voorstellen om die installaties vast te plaatsen of om ze zodanig aan te passen dat ze ter plaatse flexibel ingezet kunnen worden.’
Onder meer de Antwerpse congreslocatie Vestar vroeg BLUE MOON om advies over de nodige audiovisuele uitrusting. Gregory Buytaert: ‘Door vanaf het begin te kiezen voor de installatie van de juiste apparatuur, wordt vermeden dat er telkens een grote vrachtwagen met materiaal moet
rijden. Zo kunnen onze techniekers die dan nog ingezet worden, eventueel met extra materiaal, een kleinere elektrische bestelwagen nemen. Of zelfs met de fiets gaan.’ Bij BLUE MOON vinden ze het dan wel belangrijk dat ze tijdig mee ingeschakeld worden in het proces. ‘We moeten echt wel vroeg genoeg bij projecten betrokken worden om te kunnen adviseren over de juiste audiovisuele oplossingen. Als het gebouw er al helemaal staat, is dat vaak te laat en worden opportuniteiten gemist. Dat geldt evenzeer voor renovaties. Hoe vroeger we mee ingeschakeld worden, hoe beter de keuze voor de beste en meest duurzame oplossing’, zegt Mathieu D’Hondt.
Inhouse studio's
Bij het begin van de pandemie heeft BLUE MOON eigen studio’s opgezet, onder meer bij hotel en congrescentrum Ter Elst in Edegem. Daarnaast bouwt het ook steeds vaker zogenaamde inhouse studio’s bij bedrijven. ‘Aangezien dan een basis van studio aanwezig blijft in het bedrijf, moeten onze mensen niet altijd meer fysiek ter plaatse zijn. Bij kleinere online evenementen kan de klant vrij eenvoudig zelf aan de slag. De support door onze technieker kan dan vanop afstand gebeuren. Dat kost een stuk minder en zo worden ook onnodige transportkosten vermeden’, verklaart Gregory.
‘Door vanaf het begin te kiezen voor de installatie van de juiste apparatuur, wordt vermeden dat er telkens een grote vrachtwagen met materiaal moet rijden.’
Acties in overleg bepalen
In het VCDO-traject van 2022 ondernam BLUE MOON dertien duurzame acties. Dit jaar bewandelt het team met twaalf bijkomende acties verder de duurzame weg. ‘Dat werkt trouwens niet top-down. We komen daartoe door overleg met verschillende mensen in workshops. Een bedrijf is meer dan de zaakvoerder op de troon; het is een samenspel tussen verschillende verantwoordelijken’, stippen Gregory Buytaert en Mathieu D’Hondt aan.
Een belangrijke focus ligt bijvoorbeeld op het afvalbeleid. ‘We gaan afvaleilanden creëren, zodat eenvoudig maar heel zichtbaar duidelijk wordt gemaakt hoe en waar er gesorteerd wordt.’ Ook komt er een zogenaamde SuperTuesday. ‘Eén keer per week proberen we samen te eten. We willen dan ook een gezonde lunch aanbieden, in plaats van broodjes of dergelijke.’ En zo is BLUE MOON een sprekend bewijs dat ook kleine bedrijven mee het verschil kunnen maken door in te zetten op de SDG’s. ‘Door onze inspanningen en aanpak voldoende kenbaar te maken, willen we anderen inspireren’, besluiten beide bestuurders.
Kennis doorgeven via BLUE MOON Academy
BLUE MOON heeft materiaal nodig om het werk te doen, maar zijn meerwaarde zit naar eigen zeggen in de kennis. ‘Kennis verwerven en die ook uitbreiden, is noodzakelijk. Daarom zetten we in op levenslang leren, onder meer via de BLUE MOON Academy’, legt Gregory Buyaert uit. ‘Kennisoverdracht is cruciuaal om als organisatie, maar ook als individu relevant te blijven’, vult Mathieu D’Hondt aan. ‘Wij nemen vaak mensen aan die geen technische kennis hebben. Maar ze moeten wel bereid zijn en de energie hebben om die kennis op te doen.’ Voor de BLUE MOON Academy buigt een werkgroep met verschillende senior medewerkers zich over de aangewezen lessen en opleidingen. ‘Elk met hun expertise, zorgen ze voor de nodige input en lessen die via ons platform worden gedeeld. Kennis laat ons toe om relevant te blijven voor onze klanten en de bredere omgeving.’