Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • "Digitalisering met analoge meerwaarde,..."
Esmeralda peleman
  • 01/02/2019

"Digitalisering met analoge meerwaarde,..."

Peleman Industries is van oudsher specialist in inbindsystemen voor boeken en kaften en systemen die een meerwaarde geven aan (vooral papieren) presentaties. Grote 'uitvinder' en bezieler hiervan is Guido Peleman die eind jaren zeventig het bedrijf oprichtte. Ondertussen nam dochter Esmeralda Peleman het roer over: zij leidde het bedrijf de afgelopen tien jaar door de digitaliseringsgolf. Geen sinecure voor een onderneming die zich oorspronkelijk vooral richtte op de analoge kantooromgeving. Toch vond Peleman Industries een manier om als 'pionier' zijn mannetje te staan...

Esmeralda Peleman
©Chak Lopez

Esmeralda Peleman startte al op 24-jarige leeftijd in het familiebedrijf. Daarbij kon Esmeralda nog jaren steunen op de ervaring van haar vader, ook nadat ze in 2005 als 31-jarige het roer overnam. Enkele jaren later nam ze ook een engagement in de raad van bestuur van Voka en bij Jong Voka. "Niet altijd evident om als jonge, vrouwelijke CEO je mannetje te staan in de toch nog vaak 'mannelijke' ondernemerswereld", zegt ze wanneer ze ons ontvangt in het iconische 'Piramide'-bedrijfsgebouw langs de Rijksweg in Puurs. "Maar ik ben altijd mezelf gebleven, en heb gezegd waarvoor ik sta. En dat wordt enorm gewaardeerd."

De hamvraag van het gesprek: hoe hebben zij de digitale transformatie overleefd? 

"De kentering op de kantoormarkt is in 2010 op kruissnelheid gekomen", vertelt Peleman. "Wij hebben altijd op twee fronten gewerkt: enerzijds hebben wij nieuwe, digitale producten ontwikkeld, anderzijds hebben wij onze klanten, met wie wij vaak een langetermijnrelatie onderhouden, bij wijze van spreken heropgevoed. We hebben hen uitgelegd dat de presentatie van documenten en boodschappen in een bedrijfsomgeving altijd een en-en-verhaal zal blijven. Als je een boodschap wil geven, en je vindt die belangrijk, dan kan je die via een mooie presentatie toegevoegde waarde geven. Het is zoals een schilderij waar je een mooie kader rond maakt."

"Ondertussen zijn de meeste klanten mee in dat verhaal. Want na de eerste digitaliseringshype werd op vele fronten duidelijk - kijk naar de markt van kranten en boeken - dat het inderdaad altijd een en-en-verhaal blijft. Sterker nog, tegenwoordig grijpen consumenten vaak net bewust terug naar analoge toepassingen. Kijk naar de rage die er momenteel heerst rond de instant- en polaroidcamera's. Of de handel in vinylplaten: mensen zijn bereid daar veel geld voor neer te tellen omdat het tastbaar en mooi is."

"Maar dat neemt niet weg dat wij ook op de trein van de digitalisering moeten blijven springen, telkens opnieuw", vertelt Esmeralda Peleman. "We spelen in op een vraag of op een kans. Mensen hebben bijvoorbeeld duizenden foto's op hun smartphone staan, maar pas door ze op papier of in een album te hebben, krijgen ze écht meer emotionele waarde."

"Innovatie blijft belangrijk voor ons: ook in hoe we werken. Zo openen we binnenkort onze eerste experience store in Valencia, gekoppeld aan een online platform. Klanten kunnen daar hun producten bestellen, maar voor extra service en inspiratie kunnen ze in de store terecht."

Zo speelt Peleman Industries in op een trend die grote digitale spelers als Apple en Coolblue hebben ingezet. Beschouwt het bedrijf zich als pionier, of eerder als slimme volger? Esmeralde Peleman hoeft niet lang na te denken: "Pionier. Met ons fotoverhaal spelen we in op een vraag, maar met bijna al de rest moeten we onze klanten zelf gaan uitleggen waarom ze ons nodig hebben. Dat hebben we altijd al gedaan. Dertig jaar geleden moest mijn vader bedrijven ook overtuigen dat ze hun documenten best inbinden." Als voorbeeld toont Esmeralda een boekje gemaakt van Vpaper, eigen ontwikkelde technologie. Door een dubbele vouw in de rug van het boek of de presentatie blijft het document perfect openliggen zonder toe te klappen. "Niemand heeft hier naar gevraagd, maar als we de klant overtuigd hebben van de meerwaarde, willen ze niet liever."

Hoe ziet Esmeralde Peleman de toekomst? "We willen blijven groeien, met nieuwe producten, maar ook geografisch. Vandaag zitten we al wereldwijd, maar er is ruimte om onze markten te verdiepen."

Contactpersoon

Sandy Panis

Redactiecoördinator

VZW - vGD
ING
SD Worx