Digitalisering als oplossing om bedrijven te ontzorgen

23/11/2018

k


Als HSE problem solver is Isabelle Huybrechts dagelijks bezig met het oplossen van problemen rond Health, Safety en Environment bij bedrijven. Maar via haar bedrijf Isalution ontdekte ze een probleem waar geen eenvoudige oplossing voor te vinden was: een gebrek aan systeem om de wettelijk verplichte keuringen van technische installaties in gebouwen op te volgen. Daarom wil Isabelle nu met LecomHSE zelf zo’n systeem lanceren.

Tekst: Charlotte Max – Foto’s: Studio Dann

“Lecom staat voor ‘Legal Compliance’, maar ook voor ‘Let’s Communicate’”, vertelt Isabelle. “Het idee voor LecomHSE is ontstaan uit de vaststelling dat veel bedrijven moeite hebben met de opvolging van de wettelijk verplichte keuringen van hun technische installaties zoals onder andere liften, elektrische installaties of brandveiligheidsinstallaties. Die moeten met een bepaalde frequentie gekeurd worden, al dan niet door een externe firma. De integrale opvolging van die controles is een groot probleem. Dikwijls willen de bedrijven het wel goed doen, maar beschikken ze niet over de juiste kennis of het juiste systeem. Bovendien heb je als ondernemer zoveel te doen en is de opvolging van je technische installaties niet je core business. Maar een gebrek aan opvolging kan nefaste gevolgen hebben voor je business, omdat installaties die niet in orde zijn niet alleen veiligheids- en milieurisico’s met zich meebrengen, maar ook afgesloten kunnen worden. Met LecomHSE wil ik bedrijven ontzorgen, zodat ze volledig in orde zijn volgens de wet maar er zelf geen tijd in moeten steken.”

"Ik ben veel bezig met digitalisering omdat ik graag voorop wil staan in plaats van achter de feiten aan te hollen."

Transparant keuringsplatform

“Ik werk nu samen met één bepaald keuringsorganisme, namelijk ACEG. Het voordeel van ACEG is dat zij al heel ver vooruit zijn in de innovatie en het digitaliseringsproces. Zij werken met hun eigen ontwikkelde Keuringsplatform, een webapplicatie, waarop klanten kunnen zien welke installaties ze hebben, of die gekeurd moeten worden, of die keuring al gepland is, wat het resultaat is van de keuring... In dat platform kunnen ze alles zelf al heel goed opvolgen. De rapporten van een keuring zijn ook meteen terug te vinden op het Keuringsplatform, samen met een actieplan met alle inbreuken en opmerkingen die aangepakt moeten worden. Die transparantie naar de bedrijven toe vind ik heel belangrijk.”

“Dankzij het Keuringsplatform kunnen we dus al een groot deel van het probleem aanpakken, maar wij willen daar nog verder in gaan. We willen alle stakeholders die betrokken zijn bij de keuringsprocessen, betrekken in LecomHSE. Dat gaat dan over de overheid, de brandweer, verzekeringen, facility managers, preventieadviseurs, externe diensten, keuringsorganismen… Het is echt een heel complex gegeven. Het resultaat dat wij voor ogen hebben is één geïntegreerd digitaal systeem voor alle mogelijke keuringen waarin alle betrokken partijen en alle mogelijke systemen aan elkaar gelinkt worden.”

Digitale innovatie

Isabelle merkte tijdens haar werk met Isalution dat bedrijven dikwijls moeten zoeken naar informatie over hun technische installaties of dat die informatie niet meer up-to-date is. Dat is heel tijdrovend en dus niet efficiënt. Daarom kiest ze met LecomHSE voluit voor digitalisering. “Ik ben veel bezig met digitalisering omdat ik graag voorop wil staan in plaats van achter de feiten aan te hollen. Voor mij betekent digitale innovatie dat je met zo weinig mogelijk manuele input zo veel mogelijk informatie altijd en overal, up-to-date en in een gebruiksvriendelijk systeem ter beschikking hebt. Dat is essentieel om bedrijven te ontzorgen. Bovendien is het ook veel duurzamer om alles in één geïntegreerd systeem bij te houden. Op die manier kunnen we win-winsituaties creëren voor de klanten, maar ook voor de beheerders van de gebouwen.”

"We zijn nu op zoek naar pilootprojecten om te kijken welke features prioritair zijn voor bedrijven, zodat we die eerst kunnen uitwerken."

Isabelle H.Pilootprojecten

Half augustus startte Isabelle met de uitwerking van het concept. “We zijn onder andere in gesprek met Hogeschool PXL om te kijken of we in onderzoeksprojecten kunnen meewerken omdat zij ook veel bezig zijn met innovatie op gebied van technologie en gebouwenbeheer. Daarnaast zijn we ook op zoek naar pilootprojecten om te kijken welke features prioritair zijn voor bedrijven, zodat we die eerst kunnen uitwerken. De bedrijven die instappen in een pilootproject krijgen sowieso toegang tot het ACEG Keuringsplatform, wat voor velen al een hele vooruitgang is. Het is de bedoeling dat zij op basis van hun ervaringen aangeven wat hun grootste extra noden zijn. We gaan dan op basis van hun feedback bepaalde features voorrang geven.” 

Unicorn

Als startende ondernemer laat Isabelle zich begeleiden door Bryo. “Je moet in het begin veel beslissingen nemen en keuzes maken. Als je je op dat moment niet de juiste vragen stelt of er is niemand anders die jou die vragen stelt, dan kan je soms veel tijd en geld verliezen. Bij mij zijn het de mensen bij Bryo, de collega-ondernemers, de coaches, de coördinator… die me daarbij helpen.” “De mascotte van Bryo, een eenhoorn, inspireert me wel. Die staat voor de term ‘unicorn’ die wordt gebruikt voor start-ups met een marktwaarde van meer dan $ 1 miljard. Maar geld is niet mijn voornaamste ambitie. Ik wil gewoon graag blijven doen wat ik doe, problemen oplossen voor anderen binnen mijn vakgebied en op een steeds innovatievere manier samenwerken met heel veel mensen en bedrijven. Als daar dan een unicorn business uit voortvloeit, dan is dat mooi meegenomen.”
 

 

 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie november 2018.