Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Digitaliseren: geen woorden maar daden

Digitaliseren: geen woorden maar daden

  • 31/01/2023

Neen, het is niet van willen, het is van doen! Bedrijven die relevant willen blijven (en dat zijn wij allemaal, toch?), kunnen best hun processen nu digitaliseren en automatiseren. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Velen weten niet waar te beginnen, en maar liefst 70% van alle digitale transformatietrajecten is gedoemd om te mislukken… En nu?

Gezien de noodzaak en de hoogdringendheid springt Voka – KvK Limburg in de bres om leden bij te staan in hun streven om futureproof te worden. Veroniek Hermans, senior adviseur innovatie & digitalisering bij Voka – KvK Limburg, geeft enkele concrete tips om de kansen op succes te vergroten. “Het is in de eerste plaats belangrijk om de digitale transformatie op een geïntegreerde en structurele manier aan te pakken”, zegt ze. “Er moet rekening worden gehouden met alle stakeholders en processen die hierdoor mogelijk beïnvloed worden. De eigen medewerkers en de klanten zijn uiteraard de eerste focus om ingrijpende veranderingen efficiënt door te voeren. Zij moeten er een goed gevoel bij hebben en duidelijk zien welke voordelen dit voor hen én het bedrijf oplevert. Voorzie ook de mogelijkheid tot feedback, zodat de processen in de uitvoerende fase nog bijgestuurd kunnen worden. We raden aan om samenwerkingsverbanden af te sluiten, zodat het proces breed wordt gedragen en de kennis en ervaring van diverse partijen aangewend kunnen worden om de slaagkansen te maximaliseren. Het loopt vaak mis als alles in handen van één expert wordt gestopt.”

Geworteld in het DNA van het bedrijf

De volledige digitale transformatie mag volgens Veroniek Hermans dan ook niet onderschat worden. “Het is een erg belangrijke, strategische beslissing op lange termijn. Er moeten dus voldoende mensen en middelen voorzien worden, ook om permanent te kunnen inspelen op opportuniteiten en om eventuele tegenslagen op te vangen. Binnen de onderneming wordt best initieel een verantwoordelijke aangesteld die het hele transformatietraject kan begeleiden. Deze taak houdt ook in dat er vaak gecommuniceerd moet worden over de vorderingen. Niet alleen om het draagvlak voor het project uit te breiden, maar ook om een totale digitale mindset en cultuur van verandering in het bedrijf te introduceren en het nadien te laten opnemen als deel van het DNA van de onderneming. Op die manier wordt het uiteindelijk een natuurlijk proces dat niet meer projectmatig, maar door iedereen, haast automatisch en permanent, wordt toegepast.”

Ideale voedingsbodem voor hr-optimalisatie

Veroniek Hermans wijst erop dat digitale transformatie voor een positieve vibe kan zorgen. “Je zal merken dat binnen het team mensen opstaan die hier heel enthousiast over zijn. Ze vinden werken met nieuwe technologie leuk en willen in deze richting hun vaardigheden en competenties verder ontwikkelen. Als je voor dit traject toch medewerkers moet opleiden, coachen, motiveren en evalueren, heb je meteen de ideale voedingsbodem om het menselijk kapitaal te optimaliseren.”
De senior adviseur van Voka – KvK Limburg wijst tot slot op nog een andere opportuniteit: “Door het digitale traject op te zetten komen er heel wat data beschikbaar. Die kan je verzamelen en analyseren, zodat je heel wat nuttige inzichten in je bedrijfsvoering krijgt . Hiermee kan je aan de slag om sneller de correcte beslissingen te nemen, in plaats van vele, soms tegengestelde meningen in vergaderingen te verzoenen. Of hoe digitalisering een hefboom is om de totale bedrijfsprocessen te optimaliseren, klanten beter en sneller te bedienen en mensen aangenamer te laten samenwerken.”

"Bedrijven willen digitaliseren maar weten niet goed hoe. Wij nemen je bij de hand."

Voka Digichange helpt je op weg

Voor veel ondernemingen is digitale transformatie een prioriteit, maar ze weten niet hoe dit aan te pakken. Enter: Voka – KvK Limburg… “Met Voka Digichange werken we aan een digitale strategie via een concreet actieplan, en nemen we de medewerkers mee als cruciaal element in de transformatie”, legt Veroniek Hermans uit. “Vanuit Voka kunnen we dit traject aanbieden met steun van Vlaanderen en Europa. Het allerbelangrijkste is er gewoonweg aan beginnen, en dat loopt nu eenmaal vlotter met de juiste professionele begeleiding. Een ideale oplossing voor ondernemers die beseffen dat er iets moet gebeuren, maar de start van een volwaardig actieplan tot dusver hebben uitgesteld.” Vandaar dat Voka Digichange warm wordt aanbevolen.

 

Contactpersoon

Veroniek Hermans

Senior adviseur innovatie & digitalisering

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie