Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • "Digitaal geld verdienen: het bestaat. Wij zijn het bewijs"
  • 24/01/2020

"Digitaal geld verdienen: het bestaat. Wij zijn het bewijs"

Neemt u af en toe graag papier ter hand? Volgens Koen Verwee, de nieuwe CEO van Mediahuis België, bent u geen uitzondering. Toch heeft hij een digitaal marsplan uitgetekend. En daarmee loopt hij met zijn bedrijf graag voorop.

De Standaard, de Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad, Het Belang Van Limburg. Halen ze nog het eind van het nieuwe decennium? Koen Verwee, in juni 2019 benoemd tot CEO van Mediahuis België, voelt voor zijn papieren titels de hete adem van de digitalisering in zijn nek. Maar moet ook een antwoord vinden op die andere vraag: valt er geld te verdienen met digitale titels?

“Zeven jaar geleden kregen wij plots te maken met digitale disruptie. De nieuwsmedia waren de eerste slachtoffers. Het consumentengedrag wijzigde, en de smartphone versnelde dat proces. Men begon digitaal te lezen. Meer tijd te spenderen op het scherm, ten koste van print. Op dat moment konden we niet anders dan de digitalisering op gang trekken, zonder te weten waar we zouden landen. Aanvankelijk haalden we online enkel inkomsten uit advertenties. Digitale abonnementen waren er nog niet, ook al werd snel duidelijk dat een mediabedrijf alleen kan overleven als het ook digitaal lezen te gelde maakt. Vandaag is dat aan het gebeuren. Het aantal betalende abonnees voor onze titels groeit opnieuw, vooral dankzij de digitale abonnementen. Het bewijst dat een succesvol digitaal model bestaat. Dat mensen wel degelijk bereid zijn om voor online journalistiek te betalen.”

Adverteerders aan tafel

Het zag er lange tijd niet zo rooskleurig uit. Lezers haakten af. De inkomsten uit advertenties daalden. Nieuwe kapers op de kust hengelden naar de aandacht van de consument. Toch heeft Koen Verwee de digitalisering altijd als een opportuniteit gezien.  

“In het digitale komt alles samen. We hebben een waaier aan nieuwe mogelijkheden ter beschikking om de lezer, maar ook de adverteerder, te bedienen. Vroeger maakten we een krant. Die werd ’s nachts gedrukt en ’s morgens verspreid. We hadden maar één moment per dag om bij de lezer binnen te komen. Vandaag doen we dat de klok rond. Met het geschreven woord, maar even goed met video’s en podcast. Ook de adverteerders worden daar beter van. Naast klassieke printadvertenties bieden we online banners en videoboodschappen aan. We gaan zelfs met hen rond de tafel zitten om samen aan contentmarketing te doen. Om via relevante verhalen hun doelgroep te bereiken. Die mogelijkheden hadden we vroeger niet.”

Vallen en opstaan

Digitalisering gebeurt met vallen en opstaan, maar het marsplan van Koen Verwee is helder.

“Print blijft zeer belangrijk voor ons. Een grote groep mensen leest vandaag nog altijd de krant op papier. Ook die moeten we goed bedienen. Doorheen de week zijn de mensen gejaagd en consumeren ze hun nieuws bij voorkeur digitaal. Tijdens het weekend hebben ze meer tijd en grijpen ze naar de papieren krant. Print en digitaal zijn voor ons complementair, en dat zal zo blijven. Ook met personalisatie zijn we voorzichtig. Onze online producten hebben allemaal een gepersonaliseerde zone. Daar krijgen lezers nieuws op maat van hun interesses. Niet iedereen zit daarop te wachten. Als we te veel personaliseren, worden mensen bang dat ze dingen missen. Zij verwachten dat een nieuwsmedium aangeeft wat in de wereld gebeurt, en uitlegt waarom dat zo is. Personalisatie kan helpen om de leeservaring te verbeteren, bijvoorbeeld door gelezen stukken geen tweede keer aan te bieden. Maar het zal altijd met de rem erop zijn. Het is nog steeds aan de redactie om te bepalen wat nieuwswaardig is.”

VZW - IMU Staples - 2
VZW - Digitaal Dossier - EdTech

Artikel uit publicatie

ING
SD  Worx