Skip to main content
  • Nieuws
  • Digitaal competitief in de sector van outdoor living en zonwering

Digitaal competitief in de sector van outdoor living en zonwering

  • 05/10/2022

Heeft jouw bedrijf een uitgeschreven strategie in digitale transformatie? Wordt digitalisering binnen de organisatie gestimuleerd? En welke impact heeft dit op de relatie met klanten en leveranciers? We gingen op bezoek bij Robby Scheepers, zaakvoerder van Mobisol BV, om te polsen hoe hij en zijn team digitale tools in de praktijk toepassen.

digiscan

 

Kwarteeuw expertise

25 jaar geleden, in 1997, startte Robby Scheepers zijn zaak in Lanklaar. Vandaag is Mobisol een gevestigde waarde in outdoor living, zonwering, terrasoverkappingen, rolluiken en raamdecoratie. Vanuit Dilsen-Stokkem levert een team van een tiental medewerkers oplossingen op maat aan voornamelijk particuliere klanten. Ook bedrijven en zelfstandigen – zoals horecazaken en scholen – kloppen regelmatig bij Mobisol aan. “We gaan voor totaaloplossingen die perfect passen binnen een klantenbudget, en dat doen we volledig in eigen beheer”,  zegt Robby. “Van ontwerp over opmeting en uitvoering tot oplevering.”

Webshop versus maatwerk

Die aanpak op maat is een van de redenen waarom Mobisol (nog) niet voluit investeert in een webshop. “Ik weet dat een vakkundig uitgewerkte webshop de verkoopcijfers een boost kan geven. Voor ons bedrijf is een online shop echter moeilijk combineerbaar met onze aanpak op maat van klanten. Kijk bijvoorbeeld naar zonweringen, waar geen enkele klantenoplossing dezelfde is. Het type motor, bevestigingswijze, kleur, afmetingen,… al die elementen zijn lastig in te passen in een webshop. Daarom investeren we vooral in persoonlijk advies en dienstverlening die maximaal inspelen op de noden en wensen van onze klanten.”

Digitale werkbonnen

Waar Mobisol wél een voortrekkersrol in de sector speelt, is het gebruik van digitale werkbonnen op de werkplek. “Onze montagetechniekers beschikken elk over een iPad waarmee ze hun werkuren registreren, aangeven welke onderdelen ze bij een herstelling vervingen en aanvinken welke componenten door onze aankoper bijbesteld moeten worden. Deze efficiënte en plaatsonafhankelijke manier van werken levert ons heel wat tijdwinst op. Alle gegevens worden op een veilige manier in de cloud bewaard en zijn dus voor iedereen in ons bedrijf in real time raadpleegbaar. Voor deze toepassing doen we een beroep op de ERP-software van Wolters Kluwer.”

Toekomstbestendig personeelsbeheer

Ook voor het personeelsbeheer gaat Mobisol maximaal digitaal. “Zelfs voor een relatief kleine kmo als de onze komt er bij hr-management heel wat tijdrovende administratie kijken”, bevestigt Robby. “Via de softwaretool Officient van Securex voeren we gepresteerde arbeidsuren in en kan ik digitale loonfiches raadplegen om mijn medewerkers te betalen. Erg handig is ook dat mijn personeel geen papieren loonfiches meer ontvangt, maar alles via Doccle kan raadplegen. Het centraliseren van alle hr-data levert handige dashboards op, met onder meer de loonkost per medewerker en de nog op te nemen vakantiedagen. Ik zou deze digitale tool niet meer kunnen missen!”

Geconnecteerde oplossingen

Nog een digitale toepassing waar Mobisol BV in investeert, is TaHoma® Suite van Somfy, een wereldspeler in het motoriseren en connecteren van onder meer rolluiken en zonweringen. “Als Somfy-expert zijn we ambassadeur van deze digitale tool, die ons de kans biedt om van op afstand geïnstalleerde oplossingen bij klanten te beheren. Onze medewerkers kunnen van op kantoor inloggen en proactief klanten depanneren en adviseren. Die remote aanpak levert een win-winsituatie op: de klant wordt snel geholpen, en wijzelf moeten geen tijdrovende verplaatsingen aanrekenen. Opnieuw een bouwsteen waarmee we onze dienstverlening aan klanten op een toekomstbestendige manier uitbouwen!” 

 

Meer weten?

Voka Digitale Quick Scan: hoe digitaal matuur is jouw bedrijf?

Wil je weten hoe ver jouw onderneming staat wat digitale ontwikkeling betreft? Met de Digitale Quick Scan van Voka (in samenwerking met Deloitte Private) krijg je antwoord op 27 vragen inzake digitale strategie, klanten, organisatie en bedrijfsmodel. Op basis van jouw score krijg je concrete tips om de digitale maturiteit van jouw bedrijf te verbeteren.


Benieuwd naar hoe Limburgse ondernemingen vandaag scoren op het vlak van digitale transformatie? Check de resultaten van een nieuwe Voka Digiscan hier.

Contactpersoon

Lisa Lemmens

Coördinator marketing & communicatie

Artikel uit publicatie