Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Diethard Struelens: “It takes money to make money”
  • 03/12/2020

Diethard Struelens: “It takes money to make money”

De zoektocht van Diethard Struelens naar financiering voor zijn performance-platform Artfuse kan exemplarisch genoemd worden. “Je weet nooit wat er komt, of niet komt, maar je moet wel alle scenario’s klaar hebben. Tegelijk moet je als beginnende onderneming heel erg bezig zijn met operationele zaken, zoals planning, marketing, verkoop…”  Kortom, veel ballen tegelijk in de lucht houden.

DiDiethard Struelensethard, klassiek geschoold cellist en sinds 2011 ondernemer in muziek, heeft dat met succes klaargespeeld. “It takes money to make money, ook voor de hele sector,” zegt hij. En de basis is een solide business-idee, uiteraard. Artfuse is een boekingsplatform voor digitale en hybride muzikale belevingen en concerten.

Is het de pandemie die je op dit idee heeft gebracht?

Diethard Struelens: “Toch niet. Ik ben ermee gestart ruim voor de pandemie uitbrak. Vanaf 2011 had ik in Maastricht een bedrijfje dat flashmobs organiseerde op bedrijfsfeesten en voor privé-klanten. In 2015 heb ik een entrepreneurship bootcamp aan Syracuse University gevolgd en een jaar later een master in Arts Leadership & Administration behaald.

In die tijd heb ik in New York de basis gelegd voor Artfuse met een platform om optredens van straatmuzikanten zichtbaar en rendabel te maken. Artfuse is inmiddels van een ander kaliber, hier is meer kapitaal nodig en er komt heel wat technologie bij kijken. Artfuse is ook in normale tijden leefbaar, de coronapandemie heeft alles op scherp gesteld en ons gedwongen om sneller te schakelen. Hoe overleeft de sector?  Wat is essentieel en wat niet?”

De beperkende maatregelen hebben dus alles in een stroomversnelling gebracht?

Diethard Struelens: “Concerten en optredens via livestream zijn inderdaad nog relatief onbetreden terrein. Er liggen enorme opportuniteiten om tijdens deze crisis te innoveren met virtuele oplossingen en hybride concerten – met publiek online en op locatie. Het momentum is er nu. In het begin van de pandemie gaven artiesten gratis en voor niets livestream-optredens, maar die hebben wel degelijk een ‘marktwaarde’. Met Artfuse maken we die marktwaarde concreet.”

Waar staat Artfuse nu?

Diethard Struelens: “We hebben ongeveer 10.000 artiesten in onze database. Je kan een digitale beleving boeken, een optreden op maat… Dat kan voor een groter publiek maar ook voor een verjaardagsfeestje, als verrassing, als cadeau... Zoals ik zei, de mogelijkheden zijn heel ruim. Veel fysieke beperkingen vallen weg.”

“Het rondkrijgen van de financiering was een hele uitdaging, maar nu moet ik de opgelegde doelen ook hard maken.”

Dat is veelbelovend, en toch was de zoektocht naar financiering een onzeker en arbeidsintensief proces?

Diethard Struelens: “Inderdaad, het is een heel traject en als een stap niet genomen kan worden, stagneert het. Het is constant zoeken naar evenwicht. In het begin van de coronacrisis is de financiering door Cultuurkrediet (via Hefboom) voorlopig on hold gezet. Zij toonden interesse op voorwaarde dat er op korte termijn ook extern kapitaal kwam en meer omzet. Ik ben dan in contact gekomen met BAN Vlaanderen, de Business Angels. Intussen hebben een tiental investeerders middelen aangebracht via het platform WinWinner crowdleningen, via een winwin-lening door PMV (ParticipatieMaatschappij Vlaanderen), en heb ik via mijn eigen netwerk en familie enkele achtergestelde leningen verworven.

Vier Business Angels hebben nu samen in de eerste kapitaalronde van Artfuse geïnvesteerd. Die investering kan verdubbeld worden via co-financiering van PMV.”

So far so good. Wat is je volgende uitdaging?

Diethard Struelens: “Het rondkrijgen van de financiering was een hele uitdaging, maar nu moet ik de ‘milestones’ – afgesproken doelstellingen – ook hard maken. Tegen april 2021 moeten we een bepaald omzetniveau halen. Je moet ook op persoonlijk vlak een shift maken, want de dynamiek verbreedt. Er komen andere partners aan boord die ook inspraak hebben. We zullen onze cashflow met zorg in het oog houden.”

Welke raad kun je geven aan jonge ondernemers die voor dezelfde opgave staan?

Diethard Struelens: “Je moet doorzetten. Je zal veel mensen tegenkomen die hard op de rem gaan staan; des te meer reden om vast te houden aan je visie. Het is ook belangrijk om mensen aan te spreken; durf dat te doen en maak je case. Je weet nooit wie of wat er op je pad komt, maar als je elke dag je beste been voorzet, kan er niet veel verkeerd lopen. Het is zoals in de sport:  door jezelf te laten zien en door te netwerken, kom je verder. Ik heb veel steun gehad van lokale dienstverleners en ben dankzij Voka - KvK Limburg in contact gekomen met BAN Vlaanderen.”

Ook op zoek naar investeerders? 

  • Het traject Investor Readiness is jouw gids in de zoektocht naar kapitaal! Ga samen met ons de uitdaging aan om jouw weg te vinden in het financieringslandschap.
     
  • Meer info? Neem contact op met onze collega Ellen Olislagers.

Contactpersoon

Ellen Olislagers

Senior adviseur eigenaars-ondernemers

Artikel uit publicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo