Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • DHL Express sorteercentrum staat dag en nacht klaar voor zijn werknemers

DHL Express sorteercentrum staat dag en nacht klaar voor zijn werknemers

  • 12/09/2023

CEO Kirsten Carlier en road transporter Mehmet Cetin vertellen over hoe ze bij DHL Aviation in Steenokkerzeel de medewerkers steevast voorop zetten. Goed nadenken over elk detail, dat is de rode draad van hun HR-aanpak. 

Bekijk video of lees verder onder de afbeelding

49 nationaliteiten

Bij DHL Aviation werken medewerkers van maar liefst 49 verschillende nationaliteiten. Deze vind je terug in alle afdelingen van het bedrijf. Mensen binnen de groep kunnen ook aangeven of ze een professionele opportuniteit in het buitenland zien zitten. Daarnaast wordt er binnen DHL volop ingezet op bijscholing en ontwikkeling. Onlangs werd nog een project gestart om anderstalige werknemers te helpen sneller Nederlands onder de knie te krijgen, de meest gebruikte voertaal op de werkvloer. #goedezaken

Wie toekomt bij DHL Aviation merkt meteen de logische focus op veiligheid: badge, identiteitscontrole, security check, fluohesje. We zijn hier immers op luchthavengebied. Wat echter nog meer opvalt, is de glimlach van de medewerkers. Net zo bij onze twee gesprekspartners: Kirsten Carlier en Mehmet Cetin.  

Kirsten Carlier is sinds zes jaar terug aan de slag bij DHL, ze werkte voorheen ook al bij de DHL-groep. Na vijf jaar als HR-directeur gaat ze nu haar tweede jaar in als CEO (managing director) van het 1.600 medewerkers tellende DHL Aviation. Mehmet Cetin begon op zijn achttiende als jobstudent bij DHL en ging er na zijn studies meteen aan de slag als loader-sorter. Elf jaar later is hij doorgegroeid tot road transporter, senior supervisor. Mehmet Cetin: “Ik stuur nu zestig mensen aan. Flink wat verantwoordelijkheid, maar het geeft vooral aan dat DHL in haar mensen gelooft en alle kansen biedt om hier een mooie carrière uit te bouwen.” 

Wat meteen aansluit bij Goede zaken doen voor je personeel. Hoe gebeurt dat hier concreet?

Cetin: “Door kansen te bieden aan degenen die gemotiveerd zijn, en dat kenbaar te maken aan de buitenwereld. Zo was ik bijvoorbeeld bijzonder trots toen ik mezelf ‘Medewerker van het Jaar’ mocht noemen. Daar hoort een prijs bij – in mijn geval een reis van een week – en een officiële bekendmaking. Dat doet misschien wat Amerikaans aan, maar ik vind het vooral een fijne manier om te tonen dat goed werk beloond wordt.” 

Carlier: “De basis van alle goede zaken is communicatie. Open en eerlijk communiceren met je mensen is van primordiaal belang voor een bedrijf. Daar komt nog bij dat we onze medewerkers graag verantwoordelijkheid geven. Zo hebben we een bonus voor mensen die ons helpen om minder materiaal te verspillen. In een groot bedrijf maken vele kleintjes op jaarbasis echt wel een groot verschil. Wat ook samenhangt met die communicatie is dat ik heel veel belang hecht aan face-to-face-contact. Ook wanneer ik aankom op de parking, in de lift sta of in de kantine ga eten. Ik gebruik die momenten om te praten met onze medewerkers.”  

DHL

DHL is een bedrijf dat meeleeft op het ritme van zijn werknemers

Kirsten Carlier

Cetin: (pikt in) “Ik voeg daar graag aan toe dat Kirsten zeer aanspreekbaar is. Niemand is bang om haar een vraagje te stellen over iets wat hen bezighoudt. En als ik naar haar mail, krijg ik steevast snel antwoord. Dat lijkt iets kleins, maar het doet veel voor de mensen als de CEO zo bereikbaar is.” 

Carlier: “De enige die daar iets minder gelukkig mee is, is mijn man. Vroeger stuurde ik een bericht zodra ik uit mijn kantoor vertrok. Maar aangezien ik ofwel onderweg naar mijn auto met plezier de tijd neem om met medewerkers te spreken, was ik doorgaans nog een halfuur later thuis dan gepland. Dus nu bel ik hem pas wanneer ik in de auto zit” (lacht). 

Werknemers zijn het belangrijkste kapitaal van elk bedrijf. Wat doet DHL Aviation allemaal om zijn mensen tevreden te stellen?

Carlier: “De tijd dat mensen gewoon blij waren dat ze een job en loon hadden, is al lang voorbij en dat vind ik ook goed. DHL is een bedrijf dat meeleeft op het ritme van zijn werknemers. Zo lieten we enkele jaren geleden een armoedesensitiviteitsscan uitvoeren en tot op de dag van vandaag werken we met de aanbevelingen daarvan. Zo bieden we twee keer per week een 1 euromaaltijd aan en kiezen we als eindejaarsgeschenk steevast iets dat echt nuttig is – zoals een waardebon voor een supermarkt. Verder zorgen we ook voor taallessen en helpen onze payroll officers onze werknemers graag uit de nood met ‘vervelend’ papierwerk. We helpen onze medewerkers ook met het invullen van hun belastingbrief als ze daarom vragen. We willen mensen maximaal faciliteren in hun werk door alle andere hindernissen die we kunnen wegnemen ook daadwerkelijk weg te nemen.” 

DHL

Cetin: “Er is ook gratis psychologische hulp beschikbaar bij onze (externe) bedrijfspsychologen. In de coronaperiode zagen we bijvoorbeeld dat mensen met veel vragen zaten en hebben we een hulp-lijn opgericht waar ze 24/7 naar kunnen bellen. Onze kantine serveert gezond, voedzaam eten. Belangrijk aangezien de meeste van onze collega’s toch zware fysieke arbeid leveren. De arbeiders vinden het dan weer geweldig dat hun voorschotten onlangs weer zijn aangepast. De lonen van onze arbeiders worden in twee delen betaald en het eerste deel – het zogenaamde voorschot – is verhoogd, om die medewerkers wat meer financiële ademruimte te bezorgen.”  

Carlier: “Of hoe we met tal van kleine ingrepen toch een groot verschil trachten te maken. Niet alleen voor onze medewerkers, maar ook voor de inwoners van Steenokkerzeel, de plek waar we gevestigd zijn. Ik ben me er van bewust dat DHL niet alleen een belangrijke werkgever is binnen deze regio, maar we trachten ook meer te doen dan dat. In de eindejaarsperiode delen we in buurtscholen laptops uit aan de kinderen van wie de ouders de middelen niet hebben om er eentje te kopen.”  

“Veel bedrijven steunen goeie doelen en dat is lovenswaardig, maar wij geven er de voorkeur aan om onze mensen te stimuleren om vrijwilligerswerk te doen en we helpen hen daar ook (financieel) bij. Via DHL’s Got Heart kunnen ze een aanvraag doen om die hulp te krijgen. Zo steunen we niet alleen de omgeving, maar ook onze mensen.”  

Contactpersoon

Sandy Panis

Content manager

imu - vzw - Altez
imu - vzw - Uzbrussel

Artikel uit publicatie