Deze Limburgse Bryo opent ‘spesjaale’ winkel in Genk

18/02/2019

E-commerce is booming business, maar toch ondervond printdesigner en Bryo-deelneemster Marylène Madou dat ze een grote klantengroep niet bereikt. “Mijn online verkoop gaat heel goed, maar in mijn kerstpop-upwinkels ontdekte ik nieuwe klanten die de persoonlijke service meer waarderen.” 

MD
"Genk is een goede locatie met een historische achtergrond", zegt Marylène Madou. 

Mijn sjaals moet je ervaren. Het tactiele van de materialen en de focus op kleur en gedetailleerde prints komen niet volledig tot hun recht op een computerscherm,” vertelt Marylène. Ze speelt al langer met het idee om een pand te huren voor haar gelijknamig modemerk, maar daar hangt voor een starter een stevig prijskaartje aan vast. 

“Ik zou nieuwe investeerders moeten zoeken, terwijl ik zo veel mogelijk de touwtjes in eigen handen wil houden,” vertelt ze. “Tot ik gecontacteerd werd door de stad Genk. Zij ondersteunen creatieve maakbedrijfjes via hun project ‘Stadfabriekjes’. Via die weg open ik in de lente een winkel in de Molenstraat. Naast sjaals zal ik er ook interieuraccessoires verkopen.” 

In haar stoutste dromen zag Marylène een winkel in Parijs of Londen al helemaal zitten. “Maar Genk is bij nader inzien een goede locatie met een historische achtergrond. Het is de voedingsbodem van heel wat belangrijke ontwerpers. Denk bijvoorbeeld maar aan modeontwerper Martin Margiela,” merkt ze op. 

Stempel drukken 

Met haar 25 lentes is Marylène één brok jeugdig enthousiasme, hoewel ze haar eigen modemerk anderhalf jaar geleden al lanceerde. “Ik wou al vrij snel mijn eigen stempel op de wereld drukken. Dat kan je moeilijk doen in een andere on-derneming, dus koos ik ervoor om via een eigen modemerk mijn ding te doen,” motiveert ze die keuze. 

“Mijn ontwerpen zijn een combinatie van handgetekende en geschilderde figuren en computerwerk”

De jonge Limburgse studeerde textielontwerp aan Sint-Lucas Gent en verdiepte zich daarna in printdesign. Marylène: “Da’s helemaal mijn ding én meteen ook de reden waarom ik begonnen ben met sjaals. Vanuit de Hermes-traditie is de klassieke carré sjaal hét product geworden om prints te tonen. Mijn ontwerpen zijn een combinatie van handgetekende en geschilderde figuren en computerwerk.” 

Grote taart voor Bryo 

Binnenkort is er ook werk van Marylène te bewonderen in de Verenigde Staten. Ze ging hiervoor een samenwerking aan met de Limburgse juweelontwerper Jochen Leën. “Op basis van manipulaties en foto’s van zijn juwelen en tekeningen heb ik een foulard ontworpen. Da’s uiteindelijk wat ik op termijn ook wil doen: samenwerkingen opzetten met andere ontwerpers en bedrijven waar mijn naam aan verbonden is.” 

Marylène volgt binnen Voka – KvK Limburg ook het Bryo-traject en dat bracht haar op een paar goede ideeën. “Ik zou eens een grote taart moet bakken voor Voka, want ze hebben mij ongelofelijk veel kansen geboden,” lacht Marylène. “Daarnaast heb ik onder meer geleerd om een kasplan te gebruiken én om ook consultancy-opdrachten te doen. Mede dankzij Bryo vind ik nu beter mijn weg in het starterslandschap!”

Meer informatie: marylenemadou.com 

Kunnen we jou helpen? 

  • Wil je een eigen onderneming starten of ben je net uit de startblokken geschoten? Dan is het Bryo-traject misschien ook iets voor jou.
     
  • Heb je vragen? Onze collega's Joeri Stoop en Lucas Bellens helpen je graag verder.