Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Deze Gangmakers zorgen voor vonken in Vlaams-Brabant!

Deze Gangmakers zorgen voor vonken in Vlaams-Brabant!

  • 13/02/2023

Vier Vlaams-Brabantse bedrijven krijgen nieuwe onderscheiding van Voka - KvK Vlaams-Brabant

Bescheidenheid siert, maar te veel bescheidenheid durft onze Vlaams-Brabantse ondernemers al een parten te spelen. Onterecht, want onze provincie kent heel wat bedrijven die zich onderscheiden op vlak van durf, lokale verankering, employer branding, duurzaamheid en ambassadeurschap. Alleen weet niet iedereen dat. Daarom ging Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant in oktober vorig jaar op zoek naar de “Gangmaker” per regio. Scott Sportech Benelux, Brouwerij Lindemans, Ijsfabriek Strombeek en Tiense Suikerraffinaderij mochten tijdens de Voka Vonkt Nieuwjaarsrecepties voor het eerst deze trofee ophalen.  Maar waar staat de prijs voor en waarom verdienen juist zij deze prijs? Ontdek het hier.

Een bierbrouwer, een fietsverdeler, een bedrijf dat droogijs produceert en een onderneming met een product die iedereen wel in zijn voorraadkast heeft staan: suiker. Diverser kan haast niet, maar toch hebben ze een paar zaken gemeen. “Gangmakers zetten zich in voor de maatschappij, hebben geïnvesteerd – of plannen nog te investeren – in de regio, denken na over duurzaamheid en voeren ook aanpassingen uit en investeren in hun personeel”, zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka-KvK Vlaams-Brabant. “Onze missie bij Voka-KvK Vlaams-Brabant is om matchmakers, gangmakers en waarmakers te zijn. Net als onze bedrijven. We zijn er met andere woorden voor de durvers, de groeiers en de blijvers.” 

Maar hoe beoordeel je zo’n potentiële Gangmaker? Voor elk van de vier Vlaams-Brabantse regio’s - Hageland, Groot-Leuven, West-Brabant en Noord-Rand – werd uit een lijst van tientallen nominaties een selectie van drie ondernemingen gemaakt. Uit die selectie koos de jury de winnaar. 

Tiense Suikerraffinaderij

Wie Tienen zegt, zegt Tiense Suikerraffinaderij. Niemand die het bedrijf niet kent. Maar hun inspanningen rond duurzaamheid en hun maatschappelijk engagement is misschien minder gekend bij het brede publiek. Het mag zeker eens in de verf worden gezet dat zij op dat gebied enorme inspanningen doen, samen met hun 600 medewerkers en hun bijna 4000 bietenplanters. “Een tip die ik kan geven aan alle ondernemers: investeer in je medewerkers. Zij zijn de groeimotor van je bedrijf”, weet Jan Ingels, directeur Suikerfabrieken. 

“Traditie gaat bij ons gepaard met duurzame innovatie. Samen met onze lokale verankering is dat onze grote kracht.” - Jan Ingels

Waarom zijn jullie een gangmaker?

Jan Ingels: “We zijn sterk verankerd in de brede regio, vanop de bietenvelden verwerken we lokale grondstoffen op een duurzame wijze in onze productievestigingen tot de aanwezigheid van onze kwalitatieve producten in ieders keukenkastje. Hierbij creëren we een indirecte werkgelegenheid voor meer dan 6000 gezinnen. Traditie gaat bij ons gepaard met duurzame innovatie. Zo gaat er in ons productieproces geen afval verloren. We produceren naast suiker ook melasse en pulp, maar kijken ook om ons watergebruik circulair te maken. Zo zullen we investeren in een diffusietoren die 6.000 ton minder CO2 zal uitstoten en minder water zal verbruiken. Ook zijn we sponsors van vele goede doelen en organisaties die niet per se iets met onze corebusiness te maken hebben. Zo steunen we bijvoorbeeld de Special Olympics, steunen we de voedselbank, zamelen we bloed in en zijn we actief in Suikerrock.” 

Wat waren de leukste reacties op jullie overwinning?

Het is een mooie beloning voor onze werknemers, een erkenning dat hun dagelijkse inspanningen om kwalitatieve producten op een duurzame wijze te produceren geapprecieerd worden. Het is hartverwarmend wanneer medewerkers benadrukken hoe trots ze zijn om tot het team te behoren,  hieraan te kunnen meewerken en om duurzame initiatieven in gang te kunnen brengen. Vanuit verschillende hoeken kwamen de felicitaties en reacties dat dit erg verdiend is na onze aanhoudende duurzame inspanningen en projecten. Van bij onze planters kwam de positieve reactie dat onze lokale producten en bietenteelt naar waarde geschat worden. Ook van op het thuisfront wordt deze erkenning sterk geapprecieerd. De betrokkenheid en passie voor onze organisatie van onze medewerkers en hun engagement wordt alleen maar versterkt. 

Wat is jullie ambitie voor 2023?

We werken volop verder aan de duurzame uitbouw en verankering van onze productievestigingen, dit sinds 1836 of nu reeds 187 jaar samen met onze planters, medewerkers, klanten en omgeving.  Onze verwachtingen zijn hierbij een groei van het bietenareaal, nieuwe innovatieve eindproducten en een duurzame modernisering van onze fabrieken. We bouwen momenteel een gloednieuwe diffusietoren van meer dan 38 meter hoog, een investering van 25 miljoen euro, met innovatieve technieken om minder energie te verbruiken en minder CO2 uit te stoten. De realisatie en verder afwerking van deze diffusietoren tussen twee bietencampagnes door, waarbij ook de oude diffusietrommels dienen te worden afgebroken is een huzarenstukje. Als echte gangmakers zijn onze medewerkers aan de slag om deze diffusietoren tijdig en veilig klaar te krijgen tegen de komende bietencampagne.

Foto: Johan Huygens en Jan Ingels tijdens het Gangmakers-ontbijt.

Huygens en Ingels

Sport Sportech Benelux

In hun vestiging in Kortenberg verkoopt en vervaardigt Sport Sportech Benelux al fietsen sinds de jaren ‘70. Daarvoor, in 1928, was grootvader Jean gestart met fietsenverkoop in Melsbroek. Voor kleinzoon en huidig zaakvoerder Johan Huygens is ‘fietsverkoop’ eigenlijk niet het DNA is van het bedrijf: zij verkopen rijplezier aan klanten. Jaarlijks gaan er zo’n 86.000 fietsen over de toonbank. Om het gebrek aan geschoold personeel op te vangen, starten ze dit jaar starten met de bouw van een heuse fietsacademie om fietsmakers over de hele wereld op te leiden. Zelf hebben zij 60 medewerkers in dienst.

"Wij denken altijd toekomstgericht. Er moet niet alleen een plan A zijn, maar ook een plan B en C." - Johan Huygens

Waarom zijn jullie een gangmaker?

Johan Huygens: “Omdat wij altijd toekomstgericht denken, maar op een gestructureerde manier. Bij ons is er niet alleen een plan A, maar ook een plan B en C. Dat is nodig om gezond te kunnen blijven groeien en ondernemen, zeker in deze onstabiele tijden. Passie, respect, toekomstgerichtheid, flexibiliteit en engagement zijn dan ook de vijf fundamenten die ons bedrijf kenmerken.” 

Wat waren de leukste reacties op jullie overwinning?

We hebben veel felicitaties ontvangen, dat doet altijd deugd ! Wanneer je eigen klanten je feliciteren en er “dik verdiend” bijschrijven, dat springt dat er nog net iets boven uit. En we hebben er meerdere gehad met die toevoeging. Dat zal altijd bijblijven. 

Wat is jullie grootste uitdaging voor 2023?

Tijdens covid zagen wij de huidige uitdagingen al aankomen. Dankzij onze A B en C aanpak kunnen we daar nu goed op reageren. 2023 afsluiten door te excelleren tegenover onze collega’s dankzij die aanpak zou een enorme voldoening zijn. Ons eerste kwartaal geeft dit ook aan. Terwijl onze sector in crisis verkeert lopen wij voor op onze beste planning en dat is een groei tussen 75 en 80%.

Brouwerij Lindemans

Al 200 jaar lang is Brouwerij Lindemans een vaste waarde in de biersector. Intussen staat met Geert en Dirk Lindemans al de zesde generatie aan het roer van dit familiebedrijf. Zij willen niet alleen het bedrijf op dezelfde koers houden, ze willen ook groeien in de breedte. Zo openden ze eind vorig jaar een bijkomende site in Ruisbroek, op slechts 8 kilometer van de eeuwenoude brouwerij. “Wij willen in de regio blijven, want enkel hier vinden we de wilde gisten in de lucht die nodig zijn om onze lambiek te brouwen. Bovendien laat deze investering toe een nog breder gamma bieren aan te bieden ”, zegt Geert Lindemans, gedelegeerd bestuurder.

"We brouwen een heel oud bier, maar met de modernste technologie. Zo kunnen we blijven groeien." - Geert Lindemans

Waarom zijn jullie een gangmaker?

Dirk Lindemans, gedelegeerd bestuurder: “In de site in Vlezenbeek brouwen wij een heel oud bier, de lambiek. We zetten hierbij in op duurzaamheid door de laatste nieuwe technologieën te gebruiken. Zo kunnen we beantwoorden aan de hoge eisen op vlak van kwaliteit en veiligheid. Ook durven wij in deze toch uitdagende tijden te groeien en te investeren in de toekomst. We leven ook in de overtuiging dat we nog heel veel toekomst hebben met onze huidige en toekomstige producten.”

Wat waren de leukste reacties op jullie overwinning?

We hebben veel positieve feedback gekregen van mensen buiten de sector die de erkenning van een “klassiek bedrijf ” als Gangmaker heel lovenswaardig vonden.

Wat is jullie ambitie voor 2023?

In de eerste plaats terug naar een min of meer normale economische situatie terugkeren en onze nieuwe bieren succesvol lanceren.

Foto: Geert Lindemans (centraal) tijdens het Gangmakers-ontbijt.

Brouwerij Lindemans

Ijsfabriek Strombeek

In 1904 richtte de overgrootvader van huidig zaakvoerder Dieter Soens Ijsfabriek Strombeek op. Naast droogijs, leveren zij vandaag ook tientallen gassen en gasmengels voor toepassingen in industrie, medische of voedingssector. Tijdens de coronapandemie en de bijbehorende vaccinatiecampagne kon het bedrijf haar maatschappelijke rol nog meer aan de buitenwereld tonen. Ze leverden toen zuurstofflessen aan ziekenhuizen en droogijs voor de transport van vaccins. In België, maar ook in het buitenland. Ook rond duurzaamheid blijft de onderneming naar oplossingen zoeken om de CO2 die vrijkomt in het productieproces te hergebruiken of veilig op te bergen in de onderlagen van bijvoorbeeld een oud gasveld.

"Flexibiliteit is onze sterkte en maakt dat we er op de juiste momenten staan, ook al is dat niet altijd zonder slag of stoot." - Dieter Soens

Waarom zijn jullie een gangmaker?

Dieter Soens: “We hebben snel en reactief kunnen inspelen op de uitdagingen die op ons afkwamen tijdens en na de coronapandemie en zijn er zelf in geslaagd om ook oplossingen aan te bieden. Die flexibiliteit en veerkracht is echt kenmerkend voor ons bedrijf. Met ‘Strombeek’ zit onze locatie vervat in onze naam en dat toont aan hoeveel belang we hechten aan onze herkomst. Zelfs al zitten we nu uiteraard in Meise en niet meer in Strombeek zelf. Veel van onze werknemers komen uit de nabije omgeving. Dat maakt dat we ook in nauw contact staan met hen én het lokale verenigingsleven. Eén oog op de wereld en een ander op het lokale, zo blijven we relevant als bedrijf en werkgever.”

Wat waren de leukste reacties op jullie overwinning?

“De ontmoeting met een van onze partners, een bedrijf uit onze regio, die ook op het nieuwjaarsevent aanwezig was en de kans aangreep om elkaar beter te leren kennen en op de foto te gaan. De vele reacties via de sociale media en ook de reacties van de personeelsleden waren zeer leuk om in ontvangst te nemen.”

Wat is jullie ambitie/grootste uitdaging/droom voor 2023?

“Onze ambities voor 2023 zijn om op het ingeslagen pad verder te gaan. Hierbij zijn de grootste uitdagingen uiteraard ons personeel te motiveren en mee te trekken in de diverse transities waarin we ons in Europa bevinden. Belangrijk hierbij is ook dat ik wens en hoop dat de oorlog in Oekraïne een snel en positief einde kent.”

Ijsfabriek Strombeek

Contactpersoon

Tiffany Mestdagh

Woordvoerder & Communicatie

Proximus