Skip to main content
  • Nieuws
  • Deusjevoo: van decorbouw tot slim ontworpen werkplekken

Deusjevoo: van decorbouw tot slim ontworpen werkplekken

  • 29/08/2022


Over de betekenis van de naam van zijn bedrijf, Deusjevoo, hult Jo Peters zich in stilzwijgen. “Hoe langer ik erover zwijg, hoe leuker het wordt”, zegt de CEO met een brede smile. Gelukkig wil Peters wel enkele andere inzichten met ons delen, bijvoorbeeld over hoe je de ideale kantoorruimte creëert.

Waar en wanneer heeft Deusjevoo het levenslicht gezien?

“Het begon allemaal met Ron Brandsteder! (grijnst) Ik ben een kind van de jaren zeventig en net zoals mijn generatiegenoten keek ik toen uitsluitend naar de Nederlandse televisie. Toen ik Brandsteder hoorde zeggen dat het decor van de ‘Honeymoonquiz’ door een Belg was gemaakt, dacht ik: ‘Als ik ooit mijn brood kan verdienen door tv-sets te creëren, doe ik dat meteen’. Het traditionele onderwijs wilde op dat moment niet lukken en gelukkig mocht ik van mijn ouders de – toen nog niet zo voor de hand liggende – overstap maken naar het kunstonderwijs. Daar ben ik volledig opengebloeid. Een vervolgopleiding set design bestond nog niet, dus ging ik maar naar de filmschool. Achteraf bekeken was dat een magistrale zet, want daar heb ik geleerd hoe televisie wordt gemaakt en heb ik vooral contacten gelegd met mensen die mij later werk konden bezorgen. Veel van mijn klasgenoten zijn immers in de televisiewereld beland, dus duurde het niet lang voor ik een telefoontje kreeg met de vraag of ik hen kon helpen met een decor of televiesieset. Dat deed ik dan maar, vanuit een tuinhuis in Houthalen-Helchteren. Decennia later zitten we hier, in The barn, een vergaderruimte die ik naar het beeld van het toenmalige tuinhuis heb ingericht.”

Deusjevoo is verantwoordelijk voor zeventig procent van de decors die we op de Vlaamse televisie te zien krijgen, maar jullie kantoorgebouw zelf ziet er ook bijzonder uit. Wat is daar het verhaal achter?

“Heel simpel: met je muren, je plafonds en je interieur kan je een verhaal vertellen. En elke ruimte die het verhaal van het bedrijf in kwestie niet vertelt, is in mijn ogen een gemiste kans. Je moet een kantoorruimte niet invullen volgens de smaak van de CEO of domweg copypasten van een of ander bedrijf in Silicon Valley. Wist je trouwens dat dat de reden is waarom hier de landschaps-bureaus hun intrede deden sinds de jaren tachtig? In de VS werden die aanvankelijk volgestouwd met typistes, wat maakte dat je een monotoon geluid hoorde als je daar werkte. Anno 2022 is zo’n landschapsbureau een aanslag op ieders zintuigen met het lawaai van de printer, die ene veel te luid typende collega, de steeds overgaande telefoon en die twee andere collega’s die hun hele weekend zitten te bespreken.” 

Met muren, plafonds en interieur kan je een verhaal vertellen

Jo Peters

Kantoor van Deusjevoo

Het klinkt bijzonder logisch, maar waar heb je die inzichten zelf dan opgedaan?

“Ik heb nooit voor een baas gewerkt, dus ik heb het allemaal zelf moeten ontdekken. Toen ik acht jaar geleden op het randje van de burn-out stond, maakte ik kennis met het werk van professor Theo Compernolle. Ik las in zijn boeken dat mensen helemaal niet in staat zijn om te multitasken. Die mythe lijkt maar niet ontkracht te geraken, terwijl het al vaak bewezen is dat ons brein dat simpelweg niet kan. Hij legt precies uit wat hersenen wel en niet aankunnen. Ik heb me verdiept in zijn werk en heb zo een aantal inzichten verworven die mijn persoonlijke en professionele leven veranderd hebben.”

Niet veel later werd UPspace geboren. Hoe past die dochter-onderneming in het grotere geheel van Deusjevoo?

“Met UPspace helpen we bedrijven om hun purpose te weerspiegelen in het gebouw zelf. Eens je met de kennis van professor Compernolle naar een standaard kantoorruimte kijkt, weet je gewoon ‘Hier gaan we de mist in’. En dus kon ik simpelweg niet anders dan die kennis aanwenden om mensen te helpen bij het bedenken van een slimmere werkplek. De zaken liepen voor corona al goed, maar sinds de pandemie begonnen steeds meer bedrijven in te zien dat werknemers nood hebben aan een fijne, mooie, slim ontworpen werkplek waar ze zich echt goed kunnen voelen. Het zijn die zaken die potentiële werknemers mee over de streep zullen trekken. Meer nog dan alleen maar te focussen op een zinvolle inrichting, doen we ook een heuse enquête bij elke werknemer. Dat is een cruciale stap in het proces omdat je daarmee de mening van iedereen laat meetellen en je in één klap het perfecte draagvlak voor de komende veranderingen creëert.” 

Hoe gaan jullie dan precies te werk?

“Bij UPspace werken we met onderzoekers, interieurarchitecten en ervaringsdeskundigen. Dat is voor mij de ideale mix van mensen om klanten te helpen bij het bedenken van hun ideale werkplek. Als ik praat met een potentiële nieuwe klant is het voor mij essentieel dat niet alleen de CEO het een goed idee vindt, maar dat iedereen in de organisatie erachter staat. De ervaring leert me immers dat het anders toch niet lukt. We bevragen niet alleen ieders voorkeuren qua werkplek, maar peilen ook naar wat voor type mens ze zijn. Het is veel verstandiger om drie mensen met soortgelijke voorkeuren qua werkplek in dezelfde ruimte onder te brengen, dan gewoon de boekhouding in een kantoor te proppen, HR in het volgende kantoor, enzovoort. Bedrijven hebben vooral veel verschillende plekken nodig: een ruimte waar er in stilte gewerkt kan worden, een zaal die dient voor brainstorms, een hokje waarin je kan bellen zonder je collega’s te storen en ga zo maar door. Eens je die klik hebt gemaakt, heb ik er alle vertrouwen in dat het wel goed komt met die nieuwe werkplek. En gelukkig beseffen steeds meer bedrijven dat er meer nodig is dan een pool- en kickertafel om het hun werknemers naar hun zin te maken.”  

Contactpersoon

Sandy Panis

Content manager

IMU - vzw - Bank van Breda
IMU - VZW - multibureau
IMU - vzw - Altez
IMU - vzw - Bebat
IMU - vzw - salesforce
IMU - vzw - Salesforce

Artikel uit publicatie