Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Design thinking en het nieuwe probleemoplossen
Bert Mons
  • 30/10/2017

Design thinking en het nieuwe probleemoplossen

De Week van het Ontwerpen 2017 zit erop. Sinds de start in 2004 is die uitgegroeid tot hét platform voor inspiratie en kennisuitwisseling tussen creatief onderwijs en bedrijfsleven, rond thema’s als design en creativiteit. Bij wie is langs geweest, zindert het bezoek nog na. Zeker weten. In dialoog gaan met dé ontwerpers van morgen en innovatieve producten ontdekken van Vlaamse en internationale bedrijven en designstudio’s, het doet wat met een mens. 

Ik beken. Ik ben een laatbloeier op het vlak van design. Naar mijn idee moest een designer iemand zijn die heel creatief is. Heel simpel gezegd: iemand die kunst maakt, eigenlijk gewoon iemand die mooie dingen maakt. Maar sinds ik mij wat meer verdiep in wat design is, merk ik dat er veel verschillende types designers zijn.
 
Misschien is het beter een designer een ‘oplossingen-bedenker’ te noemen. Want eigenlijk is een designer een probleemoplosser, iemand die creëert en/of zaken handiger maakt. Hij of zij is iemand die oog heeft voor een probleem en daarvoor een oplossing zoekt, vaak samen met anderen. En zo kom je al snel uit bij design thinking. Die methode maakt problemen en oplossingen vanuit meerdere stakeholders bespreekbaar. In de wereld van productontwikkeling heeft design thinking gezorgd voor het centraal stellen van ‘niet-experts’, ofwel gebruikers en klanten, in het gehele ontwerpproces. Design was lange tijd het exclusieve terrein van vaak wereldvreemde specialisten. Ontwerpers van producten en architecten van gebouwen waren net als kunstenaars ‘verheven’. En de gebruiker? Die moest er maar aan wennen. Dat beeld over design is gelukkig in ijltempo aan het kantelen. Steve Jobs zei het passend: “Design is niet hoe het eruit ziet, maar hoe het werkt.” 

Design thinking levert dus ook een kader voor het oplossen van de vele uitdagingen waarvoor u als ondernemer staat. Enkele eenvoudige principes: focus op de uitkomst voor de gebruiker, gebruik zelfsturende teams met aandacht voor diversiteit, kijk naar het probleem en probeer steeds opnieuw te verbeteren. Steeds meer bedrijven geven creatieve en innovatieve productontwikkeling een vaste plaats in hun strategie. Door producten of diensten te ontwikkelen met een hoge toegevoegde waarde, kunnen ze zich immers onderscheiden en een voorsprong nemen.
 
“En hoe moet dat dan concreet?”, hoor ik u denken. Wel, als uitsmijter en ter inspiratie, kan ik u het nieuwe DesignX50-boek van Designregio Kortrijk van harte aanbevelen. Het bundelt vijftig designideeën die het resultaat zijn van de innoverende en creatieve kracht van bedrijven uit onze regio. Laat u verbazen door producten die twee jaar geleden nog niet eens bestonden. Interesse? Geef een seintje en u krijgt van ons een gratis exemplaar. En tot slot hoort u binnenkort meer over de volgende fase die we met 5X5® van Designregio Kortrijk ingaan. Dat programma biedt u de mogelijkheid om een designersduo in te schakelen en gedurende een jaar op een onderbouwde manier na te denken over hoe u tot nieuwe producten of diensten kunt komen.
 
Ik hou er dus wel van, van design. Als het maar functioneel is - of wat had u gedacht. 

Contactpersoon

Bert Mons

Gedelegeerd bestuurder

Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group