Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Derbigum en duurzaamheid, een love story

Derbigum en duurzaamheid, een love story

  • 13/03/2023

Dakbedekkingsspecialist wereldwijd voorloper in recyclage en circulariteit

Dat het zoveel voldoening en motivatie geeft om elke dag deel uit te maken van een organisatie die in zijn sector wereldwijd een voorloper is in duurzaamheid, sluit commercieel directeur Michael Vloeberghs ons gesprek af. Het is een zin die bijblijft en meteen ook meegeeft waar Derbigum voor staat. De specialist in bitumineuze bedekking voor platte daken uit Huizingen onderscheidt zich dankzij zijn aanpak. “We zijn niet de grootste of goedkoopste, maar wel de meest duurzame. Zowel op vlak van levensduur van onze producten als productiewijze. Dat maakt ons uniek.” 

Van een familiebedrijf dat 90 jaar geleden het levenslicht zag in Lot, is Derbigum uitgegroeid tot een voorloper in de sector van dakbedekkingen op basis van bitumen. Niet omdat ze de grootste in de branche zijn – in België zijn ze qua volume derde – maar wel omdat ze van meet af aan inzetten op duurzaamheid. Michael Vloeberghs, commercieel directeur, heeft het nooit anders geweten: “Al 15-20 jaar geleden, toen ik in de sector binnenkwam, was Derbigum hiervoor gekend. Er werd toen al eens mee gelachen, want wat was juist de meerwaarde?” 

Die meerwaarde is intussen zonneklaar. Het begon dertig jaar geleden met een radicale keuze voor recyclage: productieafval, sloopafval en snijresten werden grondstoffen voor productie in plaats van te lozen… afval. “Logisch eigenlijk”, beseft Michael, “als je er dan toch mee zit, kan je beter nadenken hoe je het kan valoriseren. Naast de typische lange termijnmentaliteit van een familiebedrijf, zetten de oprichters van meet af aan ook in op innovatie. Een en een is twee, en dus besloten ze om dat materiaal te gebruiken in plaats van het weg te gooien. Duurzaam nog voor het hot was.” 

Afval wordt grondstof 

Met die recyclaat-grondstof maakt Derbigum nieuwe dakbedekkingen die makkelijk 50 jaar weer en wind doorstaan. “Momenteel bevatten een heel aantal van onze dakbedekkingen ongeveer 25 à 30% gerecycleerd materiaal, maar de bedoeling is dat aandeel op middellange termijn tot 100% op te krikken”, legt Michael uit. “We recycleren nu jaarlijks 5.000 ton per jaar, dat zal dan ook toenemen.” 

Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: oud materiaal gebruiken om er nieuw mee te maken. En eigenlijk is dat dat ook een beetje. “In functie van de prijzen van nieuw aangekochte, virgin grondstoffen is de operatie meer of minder rendabel. Het ophalen en verwerken van afval is immers behoorlijk prijzig. Dat vangen we onder andere op door de voorwaarde dat we pas een dak (vanaf 1500 m²) gaan ontmantelen als we ook het nieuwe dak mogen plaatsen, en andere specifieke voorwaarden.” Het toont aan dat recyclage en circulariteit geen gimmick is, maar sinds de opstart geëvolueerd is naar een volwaardige activiteit en zelfs identiteit. 

Snijresten, productieafval en sloopafval worden 100% gerecycleerd en in nieuw materiaal verwerkt.

Van USP naar redding voor de sector 

Die duurzame identiteit zorgt wel voor wat hoofdbrekens: samen met de sector hun activiteiten duurzaam maken is een volwaardig doel van Derbigum. Maar hun productiewijze en -geheimen delen met de concurrentie zou al te gek zijn. “We hebben niet veel zin om onze belangrijkste USP zomaar weg te geven. We overwegen wel om, bijvoorbeeld onder de vorm van het verlenen van licenties op het gebruik van onze gepatenteerde technologie, andere fabrikanten bij te staan om ook circulair te produceren.” 

brander

Dat brengt ons bij de ‘duur’ in duurzaam. Doorheen het gesprek laat Michael meer dan eens vallen dat Derbigum niet de goedkoopste in de sector is – al nuanceert de lange levensverwachting van hun dakbedekking dit enigszins. Het blijft een eeuwige moeilijkheid: wil je iets doen voor milieu en klimaat, dan betaal je vaak een meerprijs. Het is ook voor Derbigum een evenwichtsoefening. “We zijn en blijven een onderneming en dus is winst maken het einddoel, daar moeten we niet omheen draaien. Maar we willen dat wel op een fatsoenlijke en op alle vlakken duurzame manier doen. We hebben niet de ambitie marktleider te worden, maar wel om een duurzame groei in volume te maken.  

“Hoe langer hoe meer zal onze keuze om het duurzaam aan te pakken zijn vruchten afwerpen. Dat merken we in Scandinavië of landen als Nederland en Frankrijk die meer en meer duurzaamheidseisen opleggen. Ook België begint voorzichtig die richting uit te gaan. De voorsprong die we afgelopen dertig jaar genomen hebben, begint zich nu stilaan uit te betalen. Dat klanten, aannemers en medewerkers trots zijn zich met Derbigum te verbinden, is meer dan een kers op de taart.” 

Hoe langer hoe meer zal duurzame aanpak zijn vruchten afwerpen. De voorsprong die we afgelopen 30 jaar namen, begint zich nu uit te betalen.

Wat is... Derbigum?

  • Ontstaan in 1932
  • CEO: Grégoire Morel
  • Hoofdkantoor: Huizingen
  • Medewerkers: 350 in totaal, 150 in België
  • Geconsolideerde omzet: 100 miljoen euro
  • Voornamelijk actief in België, Nederland, Frankrijk, Italië en Scandinavië

logo Derbigum

 

Dyls februari2024
Proximus

Artikel uit publicatie