Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Deense isolatieproducent maakt uithangbord van Wijnegemse site

Deense isolatieproducent maakt uithangbord van Wijnegemse site

  • 02/01/2023

Na een stevige investering heeft de Deense isolatieproducent ROCKWOOL onlangs zijn vernieuwde kantoren in Wijnegem in gebruik genomen. Na de officiële opening door Vlaams minister-president Jan Jambon en Odd Sinding, de ambassadeur van Denemarken, was het tijdens de Voka Open Bedrijvendag de beurt aan het grote publiek om een kijkje te komen nemen. De komende jaren ondergaat de site trouwens nog verder een duurzame transformatie. 'Het gehele gebouw in Wijnegem
is een showcase van wat ROCKWOOL kan aanbieden van rotswolproducten. Ons gebouw moet een uithangbord zijn', zegt operations- en productionmanager Carlo Vanschoenwinkel.

In Wijnegem maakt de in Denemarken gebaseerde ROCKWOOL Group metalen ophangsystemen voor akoestische plafondsystemen en -wanden uit rotswol onder de merknaam Rockfon. De site was voorheen bekend als Chicago Metallic. 'Dit Amerikaans familiebedrijf produceerde er metalen ophangsystemen', vertelt Carlo Vanschoenwinkel.

'De markt evolueerde echter, want de producenten van plafondtegels gingen eigen ophangsystemen ontwikkelen. Hierdoor werd het voor onafhankelijke producenten van ophangsystemen moeilijker. Rockfon zag als producent van panelen de markt langs de andere kant ook evolueren. Nadat zijn leverancier door een concurrent was overgenomen geweest, was het op zoek gegaan naar een nieuwe partner. Daarom heeft het eind 2013 beslist om met Chicago Metallic in zee te gaan. Zo hangt er een heel andere dynamiek in het vroegere Chicago Metallic in Wijnegem. Rockfon is sindsdien een echte groeier wat betreft valse plafonds van tegels die gemaakt worden van rotswol.’

Momenteel werken er zo’n 180 mensen in de vestiging in Wijnegem. Naast de productieafdeling van Rockfon, biedt het gebouw onderdak aan de verkoopafdelingen van ROCKWOOL bouwisolatie en HVAC, Rockpanel en Rockfon. Er is ook nog een grote demoruimte voor de verschillende rotswoltoepassingen die ROCKWOOL Group produceert.

Akoestische uitdagingen

Rotswol heeft de bijkomende kwaliteit dat het geluid beter absorbeert. ‘Dat is een enorme meerwaarde, want de voorbije decennia zijn de akoestische vereisten steeds belangrijker geworden. In de kantoormarkt zien we een hele evolutie op vlak van inrichting en design. Zo is er een trend naar meer open ruimte, waardoor er ook zeer veel akoestische uitdagingen zijn opgedoken. Traditionele kantoorruimtes worden steeds vaker hotelmatig ingericht met gezellige ruimtes. Met de panelen van Rockfon klinken klanken in grote ruimtes aangenamer. Door akoestische absorbatie filteren ze echo’s weg’, legt de operationsmanager uit.

De akoestische plafonds worden voornamelijk toegepast in commerciële ruimtes, kantoren, onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, maar ook locaties met een recreatieve functie. ‘De belangrijkste klanten zijn gebouwen met een openbare en publieke functie. In scholen is concentratie omgekeerd evenredig verbonden met geluid. In hospitalen is het belangrijk dat het rustig is voor de patiënten. De laatste jaren zijn we ons dan ook meer gaan focussen op gebouwen met open ruimtes’, vertelt Carlo Vanschoenwinkel.

Carlo Vanschoenwinkel van Rockfon vertelt zijn ondernemersverhaal in het ondernemersmagazine van Voka Antwerpen-Waasland

Architecten als partner

Alle producten van Rockfon worden geleverd via de groothandel, gespecialiseerd in afwerkings- en bouwmaterialen. ‘De verkoop verloopt eigenlijk via aannemers en architecten. Alhoewel je de producten van Rockfon als particulier ook kan aankopen, is de verkoop hoofdzakelijk b2b gericht’, legt Vanschoenwinkel uit. ‘Aangezien veel inrichtingen projectmatig gebeuren met architecten, zijn zij voor ons een belangrijk contactpunt. Zij gaan vaak de oplossingen voorstellen aan hun klanten. Voor ons zijn ze het belangrijkste kanaal om ideeën te promoten en tot oplossingen te komen.’

In het recente verleden heeft Rockfon al mee bijgedragen aan heel wat bijzondere gebouwen. ‘Denk maar aan PostX in Berchem, het nieuwe politiekantoor van Antwerpen, het Plopsahotel in De Panne, de Warsco-units in Genk, de gevangenis van Haren en Dendermonde en het AZ Sint-Maarten in Mechelen’, zegt Carlo Vanschoenwinkel trots.

Energie-efficiëntie

ROCKWOOL-isolatieproducten zorgen ervoor dat gebouwen energie-efficiënter worden. Zo dragen ze bij tot het behalen van de klimaatdoelstellingen. Maar als producent wil ROCKWOOL ook zelf het goede voorbeeld geven met zijn eigen infrastructuur en investeringen. ‘In al onze producten zit rotswol, gemaakt van basalt. De originele manier van productie bestaat uit het smelten van basalt. Tegenwoordig wordt er meer ingezet op elektrische aandrijving. Rockwool heeft als duidelijke doelstelling om, zowel bij zijn producten als in het productieproces, zijn CO2-productie jaar na jaar te verminderen. We zitten qua milieu-impact bij de betere isolatiematerialen.’

'Ook in de productie willen we akoestische panelen integreren. Deze aanpassingen doen we om gemakkelijker personeel te kunnen werven.'

Wereldwijd wil ROCKWOOL Group het elektriciteitsverbruik van zijn kantoorgebouwen met 75 % verminderen tegen 2030. De recente energetische renovatie van de kantoren in Wijnegem levert hiertoe alvast een belangrijke bijdrage. De daken van de site in Wijnegem zijn bijvoorbeeld volledig bedekt met zonnepanelen. ‘De helft van de energie die we hier bij Rockfon verbruiken, komt van deze zonnepanelen. Het gehele gebouw werd gestript en opnieuw omgebouwd volgens de huidige normen. Daarbij werden ook nog eens verschillende rotswoltoepassingen gebruikt. Daardoor bespaart het bedrijf maar liefst 561.728 kWh op het primair energieverbruik van de kantoren. We hebben een E-peil van 38, terwijl je bij een renovatie van dit type gebouw 81 moet halen. We doen het dus een pak beter.’

Carlo Vanschoenwinkel van Rockfon vertelt zijn ondernemersverhaal in het ondernemersmagazine van Voka Antwerpen-Waasland

Showcase van designoplossingen

Het gebouw van Rockfon in Wijnegem is bovendien een echte showcase van rotswolproducten. 'In elk onderdeel zijn ze verwerkt. Zo zijn de panelen aan de buitenkant van Rockpanel gemaakt. Leidingen en luchtkanalen voor verwarming, ventilatie en koeling werden met ROCKWOOL technische isolatie geïsoleerd', somt Carlo Vanschoenwinkel op. Ook binnenin is de ideale werkomgeving voor de medewerkers gecreëerd door middel van Rockfon-producten. 'Bij de renovatie is er ook ingezet op changemanagement, maar iedereen is positief en heeft een aangenaam gevoel. Hoewel er een volledige verdieping weg is, lijkt het gebouw groter omdat ruimtes beter worden benut. De kantoorruimten hangen vol met onze eigen designoplossingen. Ze kregen akoestische en lichtreflecterende plafond- en wandsystemen van Rockfon: 768 vierkante meter Blanka-plafondpanelen en meer dan 100 Eclipse-eilanden en Canva-wandsystemen.'

Toch zijn de inspanningen nog niet ten einde. 'De fabriek zelf is lawaaierig. Daarom proberen we ook daar naar oplossingen te zoeken om het welzijn van onze werknemers te bevorderen. Het is logisch dat we een project opzetten om ook in de productie akoestische panelen te integreren. Alleen is de uitdaging daar natuurlijk groter. Deze aanpassingen doen we om gemakkelijker personeel te kunnen werven.’

Ook als waterbuffer

Op het terrein voor het gebouw is dan weer Rockflow geïntegreerd. Deze ROCKWOOL-toepassing buffert regenwater en laat dat vertraagd infiltreren in de grond of het riool. 'Zo voorkomen we bovengronds wateroverlast en dragen we ondergronds bij aan het herstel van de natuurlijke waterbalans. Er is een buffer voor het regenwater gecreëerd, zodat dat niet rechtstreeks van het dak naar het riool stroomt. Het wordt tegengehouden en langzaam door de grond opgenomen. Hierdoor vermindert de kans dat het riool overstroomt. In Nederland wordt dit systeem al gebruikt bij de bouw van nieuwe woonwijken.'

Innovatie in menig opzicht

Binnen Rockfon is er een specifieke afdeling die volop inzet op innovatie. 'Hier zien ze dat je een mooi product kan maken, maar dat logistiek even belangrijk is. Zo zit het innovatieve niet alleen puur binnen het product zelf, maar ook in het logistieke kader', legt Carlo Vanschoenwinkel uit. 'De innovatie bij de ophangsystemen zoals Rockfon ze aanbiedt, zijn heel summier. Want de markt reageert gevoelig op grote veranderingen.

‘Onze focus bij innovatie gaat voornamelijk naar oplossingen om materialen lichter te maken en de uiteindelijke installatie te vergemakkelijken.’

Klanten zijn gewend aan de huidige systemen en producten worden in grote hoeveelheden aangekocht. Onze focus bij aanpassingen en innovatie gaat voornamelijk naar oplossingen om de materialen lichter te maken en de uiteindelijke installatie te vergemakkelijken.’

Via marktonderzoek gaat Rockfon na wat klanten zoal verlangen. 'Daardoor werken we veel meer op het esthetische. Zo zijn we van de klassieke witte plafondpanelen geëvolueerd naar veel meer mogelijkheden met kleuren. Verder hebben we enkele jaren geleden met onze staalleverancier ook ophangsystemen met een matte verflaag ontwikkeld', geeft de operationsmanager nog aan.

Een innovatief product van Rockfon is Mono, een monolithisch systeem dat bestaat uit panelen die zijn gemaakt van steenwol en afgewerkt met filler en kalkspecie. 'Het is een akoestisch absorberend plafond dat lijkt op een klassiek gipsplafond. Voor de correcte installatie van dit product hebben we in Wijnegem een trainings- en ontwikkelingscenter opgezet. Vanuit heel Europa komen installateurs naar hier om training te krijgen. Met Rockcycle hebben we trouwens ook een eigen recyclageservice. Hierbij recycleren we rotswol afkomstig van sloopwerken en bouwwerven tot nieuwe rotswolproducten. Zo creêren we als het ware een circulair productieproces.'

www.rockwool.com

Contactpersoon

Jan Van de Poel

Communicatiemedewerker

Banner belgian coast hotels maart
AW_Welt_6stappenplan

Artikel uit publicatie