Skip to main content
  • Nieuws
  • De winnaars Trends Gazellen Vlaams-Brabant 2020 zijn bekend

De winnaars Trends Gazellen Vlaams-Brabant 2020 zijn bekend

  • 17/02/2020

VOKA Vlaams-Brabant juicht groeiend ondernemersklimaat in provincie toe en feliciteert genomineerden en winnaars Trends Gazellen 2020. 

Op woensdag 12 februari vond voor de 19de keer de uitreiking plaats van de Trends Gazellen Vlaams-Brabant. Deze snelgroeiende bedrijven of zogenaamde 'Gazellen' zijn telkens sterke en competitieve bedrijven die het ondernemersklimaat in hun regio positief beïnvloeden. Criteria voor selectie bij Trends Gazellen zijn groei in omzet, groei in personeel en groei in toegevoegde waarde. 

We waren te gast bij T&T Design in Ternat, een bedrijf dat op 18 jaar tijd evolueerde van een huis aan huis verkoop van kookmateriaal tot een onderneming met 8 showrooms over heel Vlaanderen. 

Na enkele filmpjes met felicitaties van laureaten door partners - BNP Paribas Fortis, Orange, Moore, BMW Van den Broeck, GIMV, Robert Half, Group S en Voka- nam gastvrouw en zaakvoerster van T&T Design Effie Maurau kort het woord. Zij verklaart het succes van haar sterk groeiend bedrijf aan het doorgedreven concept: verkoop zonder tussenpersonen. 

Presentator Ben Roelants maakte naadloos de brug naar Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur Voka Vlaams-Brabant. Peter brak een lans om snel werk te maken van het wettelijk kader rond de nationale luchthaven als motor voor de economie, ook in tijden zonder regering. Vlaams-Brabant blijft het goed doen op economisch vlak. « De unieke samenstelling van kmo’s, vaak 3de en 4de generaties van familiebedrijven, geven over het algemeen veel stabiliteit », aldus Peter. « Daarnaast kan Vlaams-Brabant rekenen op de grote internationale spelers, vooral logistiek, rond de luchthaven. Tel daarbij de bedrijven uit de kennisregio rond Leuven op en je komt tot een duurzame mix. »  

Die duurzaamheid zit in het DNA van Voka: handeldrijven op een eerlijke ethische manier. Een woordje uitleg over het Voka Charter Duurzaam Ondernemen mocht niet ontbreken. Tenslotte maakte Peter wat reclame voor het And& festival dat in mei in Leuven zal georganiseerd worden door Leuven Mindgate met het thema ‘innovate for the better’. 

Uitreiking Trends Gazellen 

Hét moment van de avond was uiteraard de uitreiking van de Trends Gazellen.  

Kurt De Cat, redacteur van Trends bij Roularta Mediagroup startte met de categorie van kleine bedrijven. Samen met Ben Roelants werden enkele laureaten kort toegelicht. De winnaar van deze categorie is Octinion, een innovatief bedrijf dat robots ontwikkelt, onder andere een plukrobot voor aardbeien, met vestigingen in Leuven, Roeselare maar ook in Nederland en Californië. 

In de categorie van middelgrote bedrijven ging de gewilde Trends Gazellen trofee naar Aprico Consultants dat ICT-profielen levert rond management en strategie. Aprico Consultants is nu 3x groter dan 5 jaar geleden met vestigingen in België en Tunesië. Hun geheim ? Het aantrekken van de juiste profielen, door het creëren van een aangenaam werkklimaat met zeer veel opleidingsmogelijkheden. Zo investeert het jaarlijks 10% van zijn omzet in opleiding voor medewerkers.  

Tenslotte was het de beurt aan de grote bedrijven. Ook hier werden een aantal laureaten toegelicht door Ben en Kurt maar het was MediaGenix die met de prijs naar huis ging. Hun specialiteit? Het bezorgen van data aan mediabedrijven die content aanbieden over verschillende kanalen. Hun klanten, in deze razendsnel veranderende sector, zijn zowel tv- en radiostations, zoals BBC en Discovery, als telecom operatoren.  

Na de uitreiking werden de genodigden uitgenodigd voor een receptie in de showroom van T&T Design met een lekker hapje en drankje. 

Keynote van de avond werd verzorgd door Jo Libeer, CEO Biënnale interieur, met als titel “Creativiteit en innovatie in tijden van disruptie”. Opvallend, Libeer vergelijkt innovatie met OLV van Lourdes: “Iedereen spreekt ervan maar slechts 3 personen hebben haar gezien.” Hij bouwt zijn presentatie op aan de hand van uitspraken en foto’s van bekende artiesten en wetenschappers. Wat moet er volgens Libeer aanwezig zijn in een onderneming voor groei? Een ambitieuze doelstelling en een werkbaar proces. Bovendien is goed niet goed genoeg. 

Just do it. 

Proximus
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad