Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • “In de wereld van de standenbouw is elk project uniek”
“In de wereld van de standenbouw is elk project uniek”
  • 15/11/2020

“In de wereld van de standenbouw is elk project uniek”

Wil je indruk maken op een beurs? Dan is een goede beursstand essentieel. En daar komt best wat bij kijken. Dat weet ook Jean-Paul Roskin, die aan het hoofd van standenbouwbedrijf COM2COM staat en al heel wat jaren ervaring op de teller heeft. Wij zochten deze ervaren rot in het vak op voor een babbel. Over de beginjaren van COM2COM, de evolutie die het bedrijf doormaakte, en onvermijdelijk: de zware impact van de coronacrisis.

“Al sinds 1985 voer ik deze job uit. Vijfendertig jaar dus inmiddels”, steekt Jean-Paul van wal. “Aanvankelijk bij een ander bedrijf, toen de grootste standenbouwer van België. Dat bedrijf nam destijds contact op met Sint-Lukas, waar ik net in mijn laatste jaar binnenhuisarchitectuur afrondde. Zo ben ik, per toeval, in deze branche gerold. De liefde voor het vak is daarna gegroeid. Als standenbouwer heb ik het geluk dat elk project totaal anders is. De ene dag gaat het over auto’s, de andere dag over bakstenen of reizen. Die variatie maakt de job boeiend.

Eigen weg

Hoewel Jean-Paul zich al snel thuis voelde in de wereld van de standenbouw, waren de beginjaren geen makkie. “Bij mijn eerste werkgever ben ik als architect/verkoper gestart. Vierentwintig jaar heb ik er gewerkt volgens het principe ‘no cure, no pay’, een verloningssysteem waarbij je pas betaald wordt als de dienst tot een goed einde wordt gebracht. Je hebt dus geen enkele garantie. In het begin was dat echt knokken.” Doorheen de jaren groeide Jean-Pauls rol in het bedrijf, maar op een gegeven moment besloot hij een andere weg in te slaan. “In 2006 besliste ik om samen met Salvatore ‘Salva’ Fortunato, de productieverantwoordelijke en een goede vriend van me, op te stappen. Een productiemedewerker en architect zijn ons gevolgd, en samen hebben we in 2007 COM2COM opgericht.”

Weinig verdienen, veel investeren

“Aanvankelijk waren we gevestigd in Wemmel, in een klein kantoortje van zo’n 8 bij 3 meter. Na de oprichting van COM2COM zijn veel klanten ons gewoon gevolgd. Onze eerste opdracht was voor een Ierse klant op Seafood, de grootste visbeurs ter wereld. Dat was meteen een project van 500.000 euro. We hebben die stand toen binnen budget opgeleverd maar ik kan je zeggen: we hebben er niets aan verdiend. Wat we er wel aan overhielden, was veel materiaal. Dat was de basis voor de projecten die erop volgden.” Sinds de opstart heeft COM2COM, ondertussen gevestigd in Londerzeel, een mooi parcours afgelegd. “We begonnen dertien jaar geleden met zo goed als niets, vandaag draaien we – corona even buiten beschouwing – een omzet van zo’n vier miljoen euro en hebben we ons eigen gebouw.” De sleutel tot succes? “De eerste jaren zelf weinig verdienen en alles investeren in je zaak.”

Eén pot nat?

Of Jean-Paul doorheen al die jaren een evolutie heeft opgemerkt in de wereld van de standenbouw? “Er zijn zeker verschillen met tien of twintig jaar geleden. Toen we begonnen, was schrijnwerkerij erg belangrijk. Dat is nu veel minder het geval. Vandaag ziet elke beurs er vrijwel hetzelfde uit, en dat is jammer. Het gros van de standen wordt tegenwoordig gebouwd met beMatrix, een modulair standenbouwsysteem bestaande uit aluminium frames waar bedrukte panelen of doeken in passen. Een mooi product, begrijp me niet verkeerd, maar helaas is het alomtegenwoordig. Nog een voorbeeld: begin dit jaar was ik aanwezig op de EuroShop-beurs in Düsseldorf, waar je normaal dé nieuwe trends ontdekt. En wat zag ik? Een hoop led-walls en lichtbakken, dat was het zo’n beetje. Als iedereen op die ene rage springt, zien alle stands er na verloop van tijd hetzelfde uit. Die uniformiteit betreur ik.

Druppel op een gloeiende plaat

Maar de belangrijkste evolutie de laatste maanden, is uiteraard het toeslaan van corona. “Eerst dachten we dat de situatie zou normaliseren in september. Nadien mikten we op januari 2021, maar zelfs dat is te optimistisch, vrezen we. Al sinds midden maart zitten we zonder werk. Tussendoor hebben we wel een kleine lounge van Mastercard op Roland Garros ingericht, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. Verder is de planning volledig leeg; de ene na de andere beurs wordt geannuleerd. Voor onze omzet is dat uiteraard dramatisch.” Hoe Jean-Paul dan naar de toekomst kijkt? “Ik verwacht op langere termijn wel beterschap, maar dan spreek ik pas over september 2021. Het komende jaar moeten we dus nog zien te overbruggen. Het liefst zou ik willen dat er op korte termijn toch één grote beurs kan plaatsvinden, dat zou ons weer wat vertrouwen en toekomstperspectief bieden.”

foto

Een goed begin is het halve werk

De belangrijkste raad van Jean-Paul voor bedrijven die een beursstand willen bouwen? “Eenvoudig, kom naar ons! (lacht). We hechten enorm veel belang aan persoonlijk contact, klantvriendelijkheid en een goede opvolging. Bij de meeste andere standenbouwers verloopt het initiële contact via de verkoper, maar die is verder zelf niet of amper aanwezig doorheen de opbouw of bij het opleveren van de stand. Ik probeer net aanwezig te zijn doorheen het hele proces. Een andere sterkte van COM2COM is dat we onze stand steeds 24 uur op voorhand afleveren. Grondig voorbereiden en de planning respecteren is dan essentieel. Dat raadt ik trouwens sowieso aan, met wie je ook in zee gaat.

COM2COM en Welt

De samenwerking tussen COM2COM en Voka gaat al een hele tijd terug. “Ten tijde van mijn eerste job had ik ook mijn eigen managementbedrijf, en daarmee was ik al lid van Voka. Bij de oprichting van COM2COM in 2007 hebben we dat lidmaatschap vervolgens overgezet. De sessies van Welt, het traject van Voka dat bedrijven helpt hun talent- en opleidingsbeleid te ontwikkelen, vond ik trouwens erg boeiend. Je leert er hoe je je personeels- en opleidingsbeleid op punt stelt en hoe je bijvoorbeeld geschikte werkkrachten aantrekt. Zulke initiatieven vind ik erg nuttig, zowel door het thema als door het format. Er is namelijk ook een stuk netwerking aan verbonden. Zo gingen de verschillende bedrijven die deelnamen bij elkaar op bedrijfsbezoek en bracht Voka ons in contact met de VDAB en vergelijkbare instanties.

Proximus
Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad